Doktorgrad i psykologi

Universidad de La Laguna

Studiebeskrivelse

Læs den officielle beskrivelse

Doktorgrad i psykologi

Universidad de La Laguna

Ph.d.-programmet i psykologi ved ULL sigter mod at uddanne læger på forskellige områder af psykologi. Gennem ph.d.-uddannelsen vil de studerende kunne opnå den teoretiske, tekniske og praktiske viden, der er nødvendig for avanceret forskning inden for fire hovedområder: Klinisk og Sundhedspsykologi, Kognitions- og Følelsesnæringen, Sprogpsykologi, Uddannelse og metode og intervention og familie, social og fællesskabsmægling.

Begrundelse titel

Doktorgradsprogrammet i psykologi, der præsenteres her for at blive undervist i henhold til RD 99/2011, integrerer de forskellige doktorgradsprogrammer, der er gældende og i udryddelse af Det Psykologiske Fakultet. i et enkelt ph.d.-program. Denne tidligere erfaring med levering af ph.d.-uddannelser med lignende karakteristika til den her præsenterede kommer fra omdannelsen af ​​tidligere ph.d.-uddannelser med kvalitetsbetegnelse, og at nogle af dem har modtaget en positiv rapport fra ANECA for at få nævnt Excellence i sit første opkald som beskrevet nedenfor.

Tidligere historie

Universidad de La Laguna har mere end 30 års erfaring i organisation og levering af psykologi studier. I løbet af denne periode har psykologi studier haft en høj efterspørgsel, som opretholdes i øjeblikket. Under alle disse tidspunkter har doktorgradsstudiet været givet i sine forskellige formater eller modaliteter (kurser, programmer) og i overensstemmelse med de eksisterende uddannelsesstrukturer: i første omgang som led i Ph.d.-filosofi, men med særlig uddannelse i Psykologi (dette var inkluderet i parentes i titlen), senere inden for Det Filosofiske Fakultet, og endelig med oprettelsen af ​​Psykologfakultet som en specifik doktorgrad i psykologi. Fra oprettelsen af ​​fakultetet og de afdelinger, der er mest forbundet med graden af ​​psykologi (Dept. Personlighed, Evaluering og Psykologiske Behandlinger, Kognitive, Sociale og Organisatoriske Psykologiske Afdelinger, Dept. Evolutionær Psykologi Og Uddannelse og Dept. af psykobiologi og metodik for adfærdsvidenskab), blev ph.d.-programmer i psykologi formaliseret og med mindre ændringer blevet opretholdt indtil udseendet af de nye regler. Hvis vi fokuserer på de sidste fem år, har 5 ph.d.-uddannelser været undervist i Det Psykologiske Fakultet, 3 af dem er gyldige i henhold til dekret 1393/2007, og to andre er ved at blive udryddet. Disse ph.d.-programmer er integreret i det nuværende forslag i det nye doktorgradsprogram i psykologi ved Universidad de La Laguna . Kvaliteten af ​​dette ph.d.-tilbud er en anden faktor, der skal tages i betragtning: Tre af de indlagte doktorgradsprogrammer har opnået et kvalitetsnavn: Kognitiv Neurovidenskab og Uddannelse, Intervention og Familiemægling og Tekst- og Taleforståelse; og de to første bestod ANECA-kriterierne for at opnå Mention for Excellence i sit første opkald.

Fakultetets psykologiske forskningskapacitet

Som svarende til dets historie har ULLs psykologi et forskningspotentiale, der understøttes af en række objektive indikatorer. En af dem er de placeringer, der værdiansætter produktionen efter områder og videnskabelige discipliner, som det er tilfældet med den anerkendte I-GR-rangering af felter og videnskabelige discipliner, som understøttes af ISI-effektfaktorpublikationer. I denne placering, udgav ULL sin 5. universitet i den spanske stat i psykologi i sektionen af ​​videnskabelige discipliner (og blandt de første 5 optog den 2. stilling i kvalitative konsekvenser relateret til de modtagne citater). Det kan høres i følgende link.

Potentiel efterspørgsel efter ph.d.-programmet i psykologi

Den potentielle efterspørgsel efter doktorgradsprogrammet i psykologi og dets interesse for samfundet understøttes af samme rimelige og vedholdende efterspørgsel fra ph.d.-studerende til ph.d.-uddannelser med lignende karakteristika, der er blevet undervist i Lapp Universidad de La Laguna . For eksempel viser registrerings- og afhandlingsdataene ifølge de data, der er stillet af rektoratet for Postgraduate, New Studies og European Higher Education Area, at 114 studerende er blevet tilmeldt og 54 afhandlinger er blevet læst i det sidste fem år

En anden faktor, der skal fremhæves, relevant for den potentielle efterspørgsel af det nye ph.d.-program i psykologi, refererer til det brede sæt af officielle kandidatgrader med flere udgaver og som har et bemærkelsesværdigt antal studerende.

For at illustrere dette punkt er antallet af studerende, der er indskrevet i hver af dem i det seneste akademiske år 2012/13, angivet nedenfor. Styrken af ​​denne kandidatgrad giver en rimelig og vedvarende efterspørgsel fra ph.d.-studerende til ph.d.-uddannelsen, som på den anden side har den uundgåelige funktion at opfylde denne efterspørgsel med de nødvendige kvalitetsstandarder.

Samlet set er dataene ovenfor en garanti for doktorgradsprogrammets bæredygtighed i psykologi.

Et potentiale for at gennemgå i forhold til de herrer, der bliver undervist, er dets evne til at tiltrække elever fra den iberoamerikanske kugle, hvis tilstedeværelse styrkes år efter år. Antallet af afhandlinger, der blev læst i de sidste fem år (54), antager også, at doktorgradsprogrammets levedygtighed er godkendt, samt antallet af studerende indskrevet i det sæt af ph.d.-programmer, der er integreret i det nye ph.d.-program i Psykologi (114).

Potentiel forsker af ph.d.-uddannelsen i psykologi

Med hensyn til den videnskabelige produktivitet, der er demonstreret i selve programmet, er dette akkrediteret af solvensen af ​​dets personale hos forskere / læger med hensyn til sexnævner og publikationer. Mange af disse forskere besidder første positioner af ranglæringen af ​​professorer i Spanien i videnskabelig produktivitet i undersøgelser, der dækker perioden 2004-2009, og at vi skal opregne næste. Ifølge resultaterne opnået af (*) Musi-Lechuga, Olivas-Ávila, Portillo-Reyes og Villalobos-Galvis (2005) i en undersøgelse, der blev offentliggjort i tidsskriftet Psicothema, hvor den videnskabelige produktion af spansk psykologi analyseres gennem poster af artikler i tidsskrifter, der indgår i professorernes websider (CU) og professorer (PTU) i de forskellige fagområder i psykologi, nogle af disse forskere er blandt de ti professorer med den højeste produktion af artikler af tidsskrifter registreret i Web of Science-databasen inden for deres respektive videnområder. Ifølge undersøgelsen udført af (**) er Salgado og Páez (2007) også blandt de ti forskere med h * højeste af de seks videnområder, hvor akademisk psykologi er opdelt i Spanien.

Mere nylig, ifølge resultaterne opnået af Olivas-Ávila og Musi-Lechuga (2010) i en undersøgelse, der blev offentliggjort i tidsskriftet Psicothema, hvor den videnskabelige produktion af de mest produktive lærere i psykologi i Spanien analyseres. of Science, er mange af disse professorer i de øverste positioner blandt de ti professorer med den højeste produktion af journalartikler, der er registreret i Web of Science-databasen inden for deres respektive videnområder.

Ligeledes er det værd at bemærke den betydelige produktion i publikationer af de pågældende afhandlinger, som angivet i afsnit 6 i Human Resources. Evnen til at tiltrække forskningsressourcer demonstreres af de 14 konkurrencemæssige nationale projekter, der understøtter de forskningslinjer, der udgør ULL Ph.d.-programmet i psykologi. Endelig med hensyn til kvaliteten og solvensen af ​​de menneskelige ressourcer og udstyr, der ydes, understøttes programmet af succesen af ​​de tidligere programmer, deres kontinuitet og det faktum, at de har opnået tre af dem kvalitetsnormer, som det allerede er sket beskrevet.

Integration af ph.d.-uddannelsen i psykologi ved ULLs doktorgradskole

Det skal bemærkes, at ph.d.-uddannelsen i psykologi vil blive integreret i ULLs ph.d.-skole. I Styrelsesrådet den 26. september 2013 blev ULL Doctoral School godkendt. Selvom dette er sat i fuld drift, vil det fungere som angivet i resolutionen den 17. januar 2013, der indeholder offentliggørelsen af ​​forordningen om officiel undervisning doktorat ved Universidad de La Laguna ,

I denne beslutning er grundlaget for tilrettelæggelsen af ​​deres ph.d.-uddannelser tilpasset den nye forordning. Dette er at bevare deres indikatorer med hensyn til doktorgraden og etablere en strategi, der vil gøre det muligt at forbedre deres forskningsresultater og tage dem ud over dem i nutiden.

Tanken er, at deres nye ph.d.-uddannelser fungerer som traktorer for den forskning, der er udviklet i institutionen, og fremmer deres forskere større opmærksomhed i træning, samtidig med at der reguleres udryddelsesprocesser for ph.d.-programmer formuleret ifølge tidligere lovgivningsmæssige bestemmelser.

Integration af doktorgradsprogrammet i ULLs IDI-strategi

Ph.d.-uddannelsen i psykologi er en del af ULL's IDI-strategi, som omfatter udviklingen af ​​Tricontinental Atlanterhavskampus (CEI-CANARIAS) (International Excellence Campus), et ekspertisecenter, der skal være fra 2015 Atlanterhavsreference i Europa som modtagende akse og katalysator for talent i undervisning, forskning, innovation og overføringsprojekter med Afrika og Latinamerika og under fællesnævneren af ​​en model for integreret bæredygtighed for dens udvikling. Campus er allerede et vigtigt element for udviklingen hen imod den nye økonomiske, produktive og sociale struktur på De Kanariske Øer. En af handlingerne på den førnævnte Atlantic Tricontinental Campus er direkte forbundet med forskningslinierne for ph.d.-uddannelsen i psykologi. I dette tilfælde henvises til handling nr. 8 (Wolfgang Köhler Atlanterhavs Neurovidenskabscenter), hvis hovedmål er inkorporeringen af ​​forskningslinjer og interventioner, der har indvirkning på livskvaliteten hos mennesker inden for neurovidenskab (cyklus vitale, neuro-degenerative lidelser, risikogrupper mv); fremme af overførsel af resultater i udformningen af ​​interventionsstrategier og udvikling af samarbejdet workshops i neurovidenskab for forskere fra det afrikanske kontinent og fra Ibero-Amerika, oprettelse af et tre-kontinentalt program for mobilitet og rekruttering af talenter; graduate undervisning mv På samme måde forventes resultater med hensyn til forbedring af diagnose- og interventionssystemer i psykisk sundhed og indlæringsvanskeligheder, udformning af interventionsstrategier til forbedring af livskvaliteten; fremme mobiliteten og rekruttering af talenter blandt forskere på tri-kontinentalt niveau mv.

Forbedringerne i konkurrenceevnen går ud fra en bæredygtig og global tilgang, som vil styrke nøglesektorer, styrke nye sektorer i tilknytning til de tematiske specialiseringsområder på campus og medvirke til at skabe beskæftigelse. Denne model vil udnytte den geostrategiske position på De Kanariske Øer som en bro fra Europa til Vestafrika, Macaronesia og Latinamerika. Derfor vil Tricontinental Atlanterhavskampus fungere som en universitetsakse inden for det nationale projekt for at styrke Kanariske Øer som en tricontinental strategisk europæisk bro i Atlanterhavet.

De delprojekter, der definerer det, dækker alle områder af ekspertise: lærerforbedring, tilpasning til det europæiske videregående uddannelsesområde (EHEA), videnskabelig forbedring, innovation og vidensoverførsel, campusomdannelse og internationalisering. Inden for dette omfang er ph.d.-uddannelsen i psykologi netop indsat.

I CEI-CANARIAS udvikles uddannelsesplatforme af kvalitet og ekspertise inden for rammerne af International School of University Postgraduate Programs, samtidig med at gode infrastrukturer styrkes. Faktisk har de undervist i en serie af universitetsuddannelser og ph.d.-programmer i fakultetet for psykologi, mange af dem med et kvalitetsnavn, og det er nu meningen at blive integreret i et enkelt ph.d.-program i psykologi, som har fået lov til at tiltrække studerende og fremragende forskere af international prestige. ULL'ens indsats og fremskridt har været de grundlæggende år de vigtigste som katalysator for talent gennem sine træningsaktiviteter, hvilket udgør omkring 80% af forskningen på De Kanariske Øer, overførsel af viden, der genereres til samfundet og det produktive stof og erhverve reelle forpligtelser til en produktiv model baseret på viden.

ULL deltager aktivt med Science-Technology Park i Tenerife SA, som er et eksempel på Center for Biomedicinsk Forskning på De Kanariske Øer (CIBICAN). Valget af materialebærbarhedsaksen som en fortrinsstilling i de ID-aktiviteter, der skal udvikles i den fremtidige Videnskabelige og Teknologiske Pol, PCT La Laguna, der er forbundet med PCCT, har som grundlæggende argumenter på den ene side de forskningsressourcer, der i øjeblikket er tilgængelige på den del af Universidad de La Laguna og på den anden side den strategiske efterspørgsel efter forskningsresultater på de nævnte områder, både offentlige og private.

Indholdet af programmet

Ph.d.-programmet i psykologi ved ULL sigter mod at uddanne læger på forskellige områder af psykologi. Gennem ph.d.-uddannelsen vil de studerende kunne opnå den teoretiske, tekniske og praktiske viden, der er nødvendig for avanceret forskning inden for fire hovedområder: Klinisk og Sundhedspsykologi, Kognitions- og Følelsesnæringen, Sprogpsykologi, Uddannelse og metode og intervention og familie, social og fællesskabsmægling.

kompetencer

Grundlæggende kompetencer

  • CB11 - systematisk forståelse af et fagområde og beherskelse af færdigheder og forskningsmetoder relateret til feltet.
  • CB12 - Mulighed for at udtænke, designe eller oprette, gennemføre og vedtage en væsentlig proces med forskning og skabelse.
  • CB13 - Mulighed for at bidrage til at udvide grænserne for viden gennem original forskning.
  • CB14 - Evne til at udføre kritisk analyse og evaluering og syntese af nye og komplekse ideer.
  • CB15 - Evne til at kommunikere med den akademiske og videnskabelige samfund og samfundet i almindelighed om deres områder af ekspertise i de måder og sprog almindeligvis anvendes i internationale videnskabelige samfund.
  • CB16 - Mulighed for at fremme, inden akademiske og professionelle sammenhænge, ​​videnskabelige, teknologiske, sociale, kunstneriske eller kulturelt i et videnbaseret samfund.

Personlige færdigheder og færdigheder

  • CA01 - Navigering vores sammenhænge, ​​hvor der er lidt specifik information.
  • CA02 - Find de centrale spørgsmål, der skal besvares for at løse et komplekst problem.
  • CA03 - At designe, skabe, udvikle og lancere nye og innovative projekter inden for sit felt af ekspertise.
  • CA04 - Arbejde i udstyr og selvstændigt i en international eller tværfaglig sammenhæng.
  • CA05 - integrere viden, håndtere kompleksitet, og formulere domme med begrænsede oplysninger.
  • CA06 - Kritik og forsvar af intellektuelle løsninger.

uddannelsesaktiviteter

  • Uddannelse i neurovidenskabsteknikker
  • Avanceret Metodisk Uddannelse Anvendt Til Psykologi
  • Workshop for informationssøgning, skriftlig og videnskabelig kommunikation
  • Entreprenørskabsværksted
  • Seminarer og konferencer af programmet
  • Videnskabelig publikation
  • Forskningsophold i andre centre
  • Ansøgning om finansiering (stipendium / projekt / stipendier mobilitet)
  • Deltagelse i kongresser
  • Interne seminarer af forskningsgrupper

forskningsområder

  • Linie 1: Klinisk og SundhedspsykologiResøg på personlighed og individuelle forskelle; Validering af teknikker og procedurer i psykologisk evaluering Processer og dimensioner i spædbarn-juvenil og voksen psykopatologi; Gennemførelse af psykologiske behandlinger og nye terapeutiske udviklinger; Neuropsykologisk evaluering og rehabilitering; Fremme af sundhed, trivsel og livskvalitet Intervention i samfundspsykologi; Psykologi af køn; Normal og patologisk aldring.
  • Linie 2: Neurovidenskab af kognition og følelserNeuropsykologi af normal og patologisk aldring; Udvikling neuropsykologi; Neuropsykologisk undersøgelse af neurologiske patologier; Neuropsykologisk undersøgelse af psykopatologier; Neurovidenskab af sprog og handling; Neurovidenskab af affektive, motiverende og sociale processer; Hjernens neuroimaging og mentale funktioner; Electrophysiology of cognition; Ikke-invasiv hjerne stimulering.
  • Linie 3: Sprogpsykologi, Uddannelsespsychologi og -metodik Særlige behov for uddannelsesmæssig støtte; Kognitive processer i læsning og skrivning; Uddannelsespsykologi; Instruktionspsykologi; Specifikke læringsproblemer: dysleksi, dysgraphia, dyscalculia; Talerapi evaluering og intervention i sprogforstyrrelser; Kulturel og sproglig mangfoldighed; Forskningsmetoder i Comparative Psychology and Animal Cognition; Multivariate Analysis; Observationsmetode; Produktion af statistiske softwareværktøjer.
  • Linie 4: Intervention og familie, social og fællesskabsmedieringsintervention med familier; Intervention med mindreårige i beskyttelse Familie- og socio-samfundsmægling; Intervention i vold i parforhold; Intervention i juridisk psykologi; Psykosocial indgreb inden for fordomme og diskrimination; Psykosocial indgreb i organisationer og menneskelige ressourcer; Intervention i miljøpsykologi og bæredygtighed.

adgangskriterier

Studerende, der opfylder ovenstående krav, vil blive optaget i overensstemmelse med de specifikke krav og kriterier for evaluering af følgende fordele:

  • Akademisk post på gradeniveau: op til 10 point (gennemsnitlig akademisk rekord)
  • Akademisk post på kandidatuddannelsen: op til 10 point (gennemsnitlig akademisk rekord)
  • Forskningsmæssige fordele: op til 2,5 point
  • Professionelle fordele: op til 2,5 point.

I alt: 25 point

Programmet omfatter muligheden for at indrømme deltidsstuderende, 10% af de samlede pladser, der tilbydes for hvert akademisk år.

Skalaen vil blive anvendt ens for ansøgere, der ansøger om optagelse både på heltid og deltid. I sidstnævnte tilfælde skal begrundelsen for denne dedikationsordning være berettiget i adgangsanmodningen i henhold til de vilkår, der er omhandlet i Universidad de La Laguna officielle undervisningsforskrifter i artikel 7, specielt i afsnit 3 (Para For at blive anset som en ph.d.-studerende på deltid skal den tilsvarende ansøgning indgives på den måde og inden for de fastsatte frister, hvilket begrunder, at det ikke er muligt at gennemføre disse studier på heltidsbasis på grund af arbejdsaktivitet, særlige uddannelsesmæssige behov, familieplejebehov, atleter med høj ydeevne eller højt niveau, såvel som dem, der er omfattet af ULL-reglerne eller, hvor det er relevant, i de regler, der udvikler dem. Ansøgninger vil blive løst inden den periode, der er fastsat for tilmelding i ph.d.-studier af en del af den akademiske kommission for det tilsvarende ph.d.-program. Mod denne beslutning kan en klage indgives til rektor inden for en måned efter meddelelsen.

Ansøgninger fra dem, der opfylder forudsætningerne, som skal formaliseres inden for fristerne og i overensstemmelse med de procedurer, der er fastsat Universidad de La Laguna , vil blive forelagt dommen fra den ph.d.-doktorafdeling, som skal bestemme, om deres tidligere uddannelse til studierne er tilstrækkelig PhD.

I den forstand vil de, der akkreditiverer tidligere kvalifikationer i tilknytning til psykologi eller ansøgere, der fra andre kvalifikationer akkrediterer erfaring eller supplerende uddannelse inden for emner relateret til emnet i programmet, har prioritet.

For at dømme sammenhængen mellem den akademiske rekord og de tidligere faglige erfaringer med kandidaterne med temaet for programmet, vil Akademisk Doktorgruppe kontrollere de studerede universitetsfag og den erfaring og supplerende uddannelse, som kandidaterne akkrediterer. som forbeholder sig ret til i tilfælde af rimelig tvivl at foretage personlige interviews med kandidaterne.

Denne skole tilbyder programmer i:
  • Spansk
  • Engelsk


Sidst opdateret June 19, 2018
Varighed og pris
This course is Campusbaseret
Start Date
Startdato
Sep. 2019
Duration
Varighed
Deltid
Fuldtid
Information
Deadline
Locations
Spanien - Santa Cruz de Tenerife, Canary Islands
Startdato : Sep. 2019
Ansøgningsfrist Kontakt skolen
Slutdato Kontakt skolen
Dates