Doktorgrad i Regionaludvikling

Universidad de La Laguna

Studiebeskrivelse

Læs den officielle beskrivelse

Doktorgrad i Regionaludvikling

Universidad de La Laguna

Doktorandprogrammet for regionaludvikling, der foreslås, er resultatet af tilpasningen af ​​det nuværende doktorandprogram inden for regionaludvikling, uddannelse og beskæftigelse, der er kendetegnet ved kvalitetsnavnet i henhold til resolution af 20. oktober 2008 fra statssekretæren for Universiteter, for hvilke Kvalitetsopmærkning tildeles ph.d.-studier i spanske universiteter for studieåret 2008-2009.

Begrundelse titel

Programmets baggrund

Doktorandprogrammet for regionaludvikling, der foreslås, er resultatet af tilpasningen af ​​det nuværende doktorandprogram inden for regionaludvikling, uddannelse og beskæftigelse, der er kendetegnet ved kvalitetsnavnet i henhold til resolution af 20. oktober 2008 fra statssekretæren for Universiteter, for hvilke Kvalitetsopmærkning tildeles ph.d.-studier i spanske universiteter for studieåret 2008-2009. Til gengæld er regionaludviklings-, uddannelses- og beskæftigelsesprogrammet resultatet af tilpasningen af ​​uddannelses-, beskæftigelses- og regionaludviklingsprogrammet med en kvalitetspris fra undervisningsministeriet i 2004-indkaldelsen i overensstemmelse med den oprindelige reform af studierne ph.d.-studier inden for rammerne af den europæiske konvergens inden for videregående uddannelse og har sin oprindelse i 90'ernes sidste år. Det er på den dato, hvor professorerne i Institut for Economics of Institutions, Economic Statistics og Econometrics ved Universidad de La Laguna overvejede udviklingen af ​​et program, der oversteg den forestilling om, at der på det tidspunkt var domineret i ph.d.-uddannelserne, og det resulterede i, at mange af disse udgjorde en summen af ​​forskellige kurser indsamlet under en generisk titel, der kan dække de forskellige specialiteter af hver af dem. På denne måde blev der udformet et doktorgradsdesign, der tager hensyn til forskningslinjer udviklet af instituttets medlemmer, der ville reagere på den ene side på interessen for lokal udvikling, der er til stede i de lokale myndigheder Kanarisk autonomi og på den anden side, som igen tager hensyn til nærheden til det afrikanske kontinent og de historiske forbindelser med Mellem- og Sydamerika.

På den tid var der allerede en bred bibliografi om betydningen af ​​den lokale globale binomial og dens forekomst i alle aspekter af social praksis, som gav mulighed for at danne et ph.d.-program, der tjente den lokale interesse, og at Derudover vil det på grund af dets indhold være attraktivt for studerende fra andre områder. Sammenslutningen mellem de forskningslinjer, der blev udviklet af Institutt for Institut for Økonomi, Institutioner, Økonomisk Statistik og Økonometri, lokal interesse og global påvirkning resulterede i et første program, der blev udviklet i fællesskab med Sociologisk Institut, fokuseret på spørgsmål relateret til uddannelse, beskæftigelse og lokal udvikling. Det første samarbejde fra Sociologisk Institut gav programmet det tværfaglige karakter, som efterfølgende af metodologiske grunde er styrket og styrket. Derefter sluttede sig til Geografisk Institut og derefter Institut for Forfatningsret og Statsvidenskab, med hvilket og selvom vi ikke allerede har Sociologisk Institut, både uddannelses-, beskæftigelses- og regionaludviklingsprogrammet som den nuværende Regionaludviklings-, uddannelses- og beskæftigelsesprogrammet har givet eleverne mulighed for at erhverve den nødvendige viden til at analysere fra forskellige tilgange, konkrete virkeligheder og foreslå handlinger eller politikker generelt for subnational udvikling.

Doktorsprogrammet for uddannelse, beskæftigelse og regional udvikling begyndte at blive leveret i Venezuela i 1999-2001 biennium under paraply af forskellige rammeaftaler indgået mellem Universidad de La Laguna og forskellige venezuelanske universiteter (Universidad Experimental de Guayana og Universidad de los Andes ).

I 2004 blev programmet sendt til indkaldelsen af ​​undervisningsministeriets kvalitetspris, der blev opnået for 2005-2007-bienniummet, og i december 2006 blev den revision, som ANECA udførte på Universidad de La Laguna hovedkvarter, gennemført. Universidad de La Laguna , resulterede i fornyelsen af ​​denne kvalitetspris for nævnte doktorgradsprogram. På samme måde opnåede det nuværende program for regionaludvikling, uddannelse og beskæftigelse som følge af tilpasningen af ​​programmet for uddannelse, beskæftigelse og regionaludvikling også kendskab til kvalitet i henhold til resolutionen af ​​20. oktober 2008 fra statssekretæren for universiteter .

Fra 2008 til 2013 har i doktorgradsprogrammet for uddannelse, beskæftigelse og regional udvikling forsvaret i alt 18 ph.d.-afhandlinger, hvor antallet af studerende er indskrevet i akademisk år 2012/13 på 55, mens det gennemsnitlige antal studerende indskrevet i programmet i de sidste fem år er 75.

Forholdet til forslaget med situationen i ID i for den videnskabelige og faglige sektor af dens tematiske anvendelsesområde.

Det foreslåede doktorandprogram inden for regionaludvikling har følgende to forskningslinjer:

Linie 1: Governance, Sustainability and Territorial Development
Linie 2: tværsektorielle og sektorpolitikker, energi og transport

Vi forstår, at de to foreslåede forskningslinjer er konsistente og sammenhængende med de retningslinjer og prioriteter, der er fastlagt i udviklings- og innovationsstrategierne på europæisk, nationalt og regionalt niveau. Således integrerer den nationale plan for 2013-2016 og mere specifikt det statslige Idi-program, der er rettet mod samfundets udfordringer, flere finansieringslinjer, som svarer til målsætningerne og forskningslinjerne i det foreslåede program.

På den anden side præsenterer det nuværende syvende rammeprogram (2007-2013) flere forsknings- og finansieringslinjer inden for sine specifikke programmer, som frembyder synergier med doktorandprogrammet inden for regionaludvikling. Samarbejdsprogrammet fokuserer således på at stimulere samarbejdet og styrke forbindelserne mellem industri og forskning i tværnationale rammer og omfatter et tematisk område dedikeret til socioøkonomiske videnskaber og humaniora.

På den anden side tilbyder kapacitetsprogrammet forskere kraftfulde værktøjer til at styrke europæisk forsknings kvalitet og konkurrenceevne ved at fremme investeringer i forskningsinfrastrukturer i de mindst magtfulde regioner i dannelsen af ​​regionale forskningscentre. forskning og forskning til fordel for små og mellemstore virksomheder, som er et vigtigt led i forskning inden for ph.d.-programmet inden for regionaludvikling.

Og endelig mobiliserer People-programmet betydelige økonomiske ressourcer for at forbedre forskeres karrieremuligheder i Europa. Dette program kan bruges inden for rammerne af programmet til at tiltrække flere unge kvalitetsforskere.

EU har også siden 2010 arbejdet med at udforme en strategi, som bidrager til udgangen af ​​krisen, hvilket gør EU til en intelligent, bæredygtig og inklusiv økonomi, der nyder højt beskæftigelsesniveau, produktivitet og samhørighed. sociale.

Europa-Kommissionen udstedte i 2010 Europa 2020-meddelelsen, som er en strategi for smart, bæredygtig og inklusiv vækst (KOM (2010) 2020-endelige). Den ovennævnte strategi omfatter tre gensidigt forstærkende prioriteter, som definerer de akser, hvorpå man skal udforme EU's handlingsstrategier, som er:

  • Smart vækst: udvikling af en økonomi baseret på viden og innovation.
  • Bæredygtig vækst: Fremme af en økonomi, der gør en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne, det er grønnere og mere konkurrencepræget.
  • Integrativ vækst: Fremme af en økonomi med et højt beskæftigelsesniveau, der har social og territorial samhørighed.

Ligeledes inden for Europa 2020-strategien er der opstillet fem mål for 2020, der vil sætte tone i processen og blive oversat til nationale mål: beskæftigelse, forskning og innovation, klimaændringer og energi, uddannelse og bekæmpelse af fattigdom.

For at nå disse mål er det nødvendigt at skabe en sammenhængende, koordineret og omfattende indsats på de forskellige styringsniveauer. Europa-Kommissionen har etableret, både for regionerne og for medlemsstaterne, forpligtelsen til at få en intelligent specialiseringsstrategi til at være berettiget til midler

samhørighedspolitikken for den næste programmeringsperiode 2014-2020. Med andre ord er eksistensen af ​​regionale strategier baseret på smart specialisering inkluderet som et element af ex ante conditionality, som underordner finansieringen af ​​ID'en i inden for rammerne af sammenhængen 2014-2020.

De nationale og regionale innovationsstrategier for intelligent specialisering (RIS3-strategier) består af integrerede dagsordener for territorial økonomisk omstilling. I den forstand viser nedenstående tabel de aspekter, der fremhæver kongruensen af ​​doktorprogrammets forskningslinjer i regionaludvikling (Linje 1: Governance, Sustainability and Territorial Development og Linje 2: Transversale og Sektorielle Politikker, Energi og Transport) med målsætningerne for RIS3 dagsorden:

I juli 2013 forelagde Den Kanariske Øres selvstyrende region sin "Specialiseringstrategi for Kanariske Øer 2014-2020", der har til formål at skabe grundlaget for formulering, konsensus og udvikling af en "Smart Specialization Strategy", der er tilpasset virkeligheden af De Kanariske Øers selvstyrende region inden for rammerne af Europa 2020-strategien.

Ved vurderingen af ​​forholdet mellem regionale strategiske mål og andre planlægningsdokumenter i EU's samhørighedspolitik for perioden 2014-2020 viser analysen en bemærkelsesværdig grad af sammenhæng, hvilket afspejler den betydning, der gives i regionen til faktorerne for konkurrenceevne, produktivitet og politikker, der tager sigte på at øge vækstpotentialet og styrke den sociale samhørighed, hvilket gør regionaludviklingsstrategien tilnærmelse til de samme parametre for viden, innovation og valorisering af menneskelig kapital i alle tilfælde.

På samme måde kan det foreslåede doktorandprogram inden for regionaludvikling med avanceret uddannelse i forskning bidrage til den intelligente specialisering af regionerne, hvilket blandt andet gør det muligt at identificere egenskaberne og eksklusive aktiver i det pågældende studieområde, dens konkurrencemæssige fordele og tilstrækkelig styring i processen, så det er muligt at bringe deltagerne sammen om en udviklingsstrategi.

Derfor er udviklingen af ​​undersøgelser, der bidrager til kvalitetsforskningstræning inden for regional udvikling, af strategisk interesse for vores region, hvilket gør det muligt for den avancerede uddannelse af forskere på dette område at bidrage til at skabe en kritisk masse af viden, der tjener fremme bæredygtig økonomisk og social udvikling. Det foreslåede program sigter mod at imødekomme dette sociale behov og dækker det hul, der iagttages i øjeblikket inden for videregående uddannelse i vores region på dette område.

Data fra EU's statistikkontor placerer regionerne i den yderste periferi blandt de mest berørte af arbejdsløshedsproblemet. Bortset fra Azorerne og Madeira registrerede resten af ​​regionerne arbejdsløshed langt over EU-gennemsnittet. Faktisk er Reunion, De Kanariske Øer, Guadeloupe, Martinique og Guyana blandt de ti regioner i Den Europæiske Union med den højeste arbejdsløshed, med Kanariske Øer først og fremmest placeret i denne rangordning. Dette er en afspejling af skrøbelighed og sårbarhed i økonomien i de yderste regioner og især på De Kanariske Øer.

For så vidt angår De Kanariske Øer, som er den region med højeste ledighed, skal det bemærkes, at deres ledighed steg i 2007-2011 med mere end 12 procentpoint. Krisens virkninger har haft en brutal indvirkning på øhavets realøkonomi. I 2. kvartal 2007 var arbejdsløsheden på De Kanariske Øer 9,7%. Om to og et halvt år var det næsten tredoblet. Denne episode er ikke ny i øglets seneste økonomiske historie, selvom den bliver mere og mere virulent, et tydeligt symptom på udmattelsen af ​​de retningslinjer, som væksten i øerne har været opretholdt indtil nu.

Ligeledes er en af ​​de mest bekymrende træk ved arbejdsløshed i Spanien og De Kanariske Øer ungdomsarbejdsløshed. På nationalt plan var arbejdsløshedsprocenten mellem 20 og 24 år før krisen to gange gennemsnittet, og den for unge under 20 år var mere end tredobbelt. Siden den økonomiske krises forstyrrelse er disse procentsatser steget betydeligt og stod i 2011 på henholdsvis omkring 42 og 60 procent.

I 2012 er ungdomsarbejdsløsheden på De Kanariske Øer over gennemsnittet registreret nationalt med næsten 10 procentpoint og tredobles gennemsnittet registreret på EU-27-niveau. Der er også en større forekomst af kønsforskelle på det canariske arbejdsmarked.

Tilfældet i disse ultraperifære enklaver af høj arbejdsløshed med tilbageslag i niveauerne af konvergens er bekymrende. Faktisk betyder den strukturelle skrøbelighed i OR'erne, at risikoen for divergens er en permanent faktor, der, hvis den ikke overvejes tilstrækkeligt, kan alvorligt skade princippet om lige muligheder.

Hvad angår udviklingen i Unionens regionale konkurrenceevneindeks, er situationen for de europæiske øer heller ikke gunstig. Dette indeks indeholder en bred vifte af spørgsmål vedrørende konkurrenceevne, innovation, kvaliteten af ​​institutioner, infrastrukturer (herunder digitale netværk) og foranstaltninger af sundhed og menneskelig kapital og vil være et afgørende redskab til at bistå EU-regioner til at etablere de rette prioriteter for yderligere at øge deres konkurrenceevne.

Analyse og prognose af faglig, social og / eller professionel efterspørgsel både nationalt og internationalt

På grund af erfaringerne fra både doktorgradsuddannelsen "Uddannelse, beskæftigelse og regional udvikling" og doktorandprogrammet "Regionaludvikling, uddannelse og beskæftigelse" for det foreslåede program vurderes det, at den potentielle efterspørgsel fra de studerende vil foregå fundamentalt, af de studerende graduerede i følgende grader som potentielle ansøgere til postgraduate studier:

  • Kandidater / kandidater: økonomi; Virksomhedsledelse og ledelse; geografi; Sociologi; Statsvidenskab; og højre
  • Diplomer / kandidater: Business Studies; Regnskab og finansiering; turisme; og socialt arbejde Det årlige gennemsnit af kandidater (2007 / 08-2011 / 12) for det samlede antal grader vurderes er 776 kandidater, hvilket svarer til næsten 50% af det årlige gennemsnit af kandidater inden for social og juridisk videnskab Universidad de La Laguna i den periode og næsten 28% af gennemsnittet af de årlige kandidater fra hele Universidad de La Laguna i den betragtede periode.

På den anden side er de data, der er opnået i undersøgelsen foretaget af det decanalholdige team ved Det Økonomiske og Erhvervsøkonomiske Fakultet blandt de studerende i de sidste år af Bachelor of Economics og Bachelor of ADE for at indhente oplysninger, der er nyttige til design af kandidatuddannelserne følger følgende:

  • Af det samlede antal studerende, der havde planlagt at afslutte deres bachelorstudier i det pågældende år, overvejede mere end 20 procent at lave ph.d.-studier, mens andelen af ​​studerende, der endnu ikke havde besluttet, var 57 procent.
  • Af de studerende, der havde planlagt at afslutte deres grad det pågældende år og havde besluttet at forfølge en postgraduate-grad, ønskede mere end 36 procent at studere ved Universidad de La Laguna . Og af dem, der afsluttede deres studier, men havde ikke besluttet, om de ville lave postgraduate studier, foretrak omkring 40 procent at gøre det ved Universidad de La Laguna .

Med hensyn til det gennemsnitlige antal kandidater i den officielle kandidatgrad i ULL i de akademiske år 2007/08 til 2011/12, kan det ses, at mere end 60 procent svarer til officielle mastergrader inden for sociale og juridiske videnskaber .

I betragtning af manglen på tilgængelighed af omfattende data om resultaterne af ph.d.-programmer, og at det foreslåede program er resultatet af den første omdannelse af doktoraprogrammet "uddannelse, beskæftigelse og regional udvikling" og den nuværende "regionaludvikling, uddannelse og beskæftigelse ", den adfærd, der har registreret efterspørgslen efter disse ph.d.-programmer, er meget nyttig til at estimere den fremtidige efterspørgsel af doktorgradsprogrammet inden for regional udvikling, der foreslås. Disse data indsamles i punkt 3.3 og 8.3 i nærværende rapport.

På den anden side er potentialet for at tiltrække udenlandske studerende højt. Siden 1999/2001 blev doktorgradsprogrammet for uddannelse, beskæftigelse og regional udvikling undervist i Venezuela i henhold til den aftale, der blev indgået mellem Universidad de La Laguna og flere venezuelanske universiteter (Universidad Experimental de Guayana (UNEG) og Universidad de Los Andes (ULA) Vedligeholdelsen af ​​denne samarbejdsramme og dens udvidelse i EØS's nye scenarie er vigtig. Arbejdet i løbet af disse år samt programmets succes har haft en meget gunstig indvirkning på Universidad de La Laguna internationale projektion Universidad de La Laguna , interesseret i vores ph.d.-program andre sydamerikanske universiteter og kulminerede nye samarbejdsaftaler med Brasilien og Mexico, mens vi er i kontakt med flere latinamerikanske universiteter til etablering

af samarbejdsaftaler, der omfatter ph.d.-studier (Master og Doktor i Regionaludvikling).

I ph.d.-programmet har vi også haft universitetsstuderende fra det afrikanske kontinent og helt sikkert inden for den nye rolle, som EU tildeler regionerne i den yderste periferi i samarbejdsrammen med tredjelande, har De Kanariske Øer et stort potentiale til ikke kun at blive en logistikplatform men frem for alt i en træningsplatform, der bidrager på denne måde til udviklingen af ​​det nærliggende kontinent på et afgørende område som regionaludvikling. Den avancerede uddannelse, som kandidater fra disse lande kan erhverve ville utvivlsomt være meget nyttige til beslutningsprocessen og udformningen og gennemførelsen af ​​langsigtede regionale udviklingsprogrammer. De kanariske øer er i en meget fordelagtig situation at være en avanceret træningsplatform for kandidater fra disse lande. I den henseende fremhæves samarbejdsaftalen med Katyavala Bwila Universitet (UKB-Angola) og dem, der forhandles i andre lande på det afrikanske kontinent.

Studerende med fuldtids- og deltidsansatte

Doktorandprogrammet i Regionaludvikling foreslår i alt i alt 20 nye adgangssteder, hvoraf 8 er deltidsstuderende.

Tilknytning af programmet til ph.d.-skolen og forhold til ID-I-strategien for ULL

Universidad de La Laguna har i sin samling i sin styrelsesråd den 26. september 2013 godkendt forordningen om oprettelse af ph.d.-skolen, hvor alle de officielle ph.d.-programmer vil blive integreret. I nævnte forordning er det fastslået, at programmerne indtil skolens effektive oprettelse vil blive tilskrevet de fakulteter, de underviser i. For det foreslåede program er tilknytningscentret derefter Det Økonomiske og Erhvervsøkonomiske Fakultet.

Det foreslåede doktorgradsprogram er endnu ikke tilskrevet til en ph.d.-skole, fordi Universidad de La Laguna i sit styregruppe dateret den 26. september 2013 godkendte driftsforskrifterne for dets ph.d.-skole, med dato i dag er det ikke startet sin aktivitet, så de officielle doktorgrader i ULL vil forblive midlertidigt knyttet til de fakulteter, hvor de bliver undervist, eller dem, der har foreslået dem, som angivet i undervisningsforskrifterne Doktorand i ULL. I vores tilfælde er der blandt de nuværende officielle doktorgrads programmer i ULL doktorgradsprogrammet for regional udvikling, uddannelse og beskæftigelse, hvilket

Det har Kvalitet nævnt ved resolution af 20. oktober 2008 fra statssekretariatet for universiteter, der undervises ved Det Økonomiske og Erhvervsøkonomiske Fakultet, og som danner grundlaget for det foreliggende forslag er bygget.

På den anden side må vi påpege, at Universidad de La Laguna endnu ikke har en specifik ID-plan, selvom den har en strategisk forskningsplan, som blev udarbejdet i 2008, og hvilke rammer de forskningslinjer, der blev udviklet i nuværende officielle doktorgradsprogram inden for regionaludvikling, uddannelse og beskæftigelse, og forslagene til det foreslåede regionale udviklingsprogram. For eksempel på de strategiske planers side 15 påpeges disse to muligheder for planlægningen af ​​ULLs forskningsaktivitet i den sociale og juridiske CC-afdeling, der er tæt knyttet til temaet for programmet for Doktorgrad foreslået:

  • kravene til alternativer til den nuværende udviklingsmodel i det canariske samfund,
  • stigningen i initiativer og programmer inden for den europæiske ramme, der fremmer samarbejdet over for Ibero-Amerika og Afrika samt for fjernområderne.

Ligeledes er temaet Regionaludvikling et tværgående problem i Tricontinental Atlanterhavskampus,

Campus of International Excellence of the Canary Islands (CEI). Det skal bemærkes, at blandt de aktioner, der er omhandlet i CEI, er de relateret til konsolideringen af ​​UNAMUNO-netværket af universiteter i Den Europæiske Unions ultraperifere regioner (RUP), som ledes af de to kanariske offentlige universiteter ( Universidad de La Laguna og Las Palmas de Gran Canaria), og hvor forskere deltager direkte i medlemmerne af det foreslåede doktorgradsprogram, der fører forskningsaktiviteter vedrørende integration af afrikanske universiteter og forskningsprojekter fokuseret på spørgsmål om regional udvikling og bæredygtighed. Samtidig vil vi gerne påpege, at CEI (som er et grundlæggende strategisk engagement fra Universidad de La Laguna , som det fremgår af, at det er en eksklusiv vicedirektør for dets ledelse) har fremmet og styrket aftalerne og alliancerne i programmet af doktorgrad i regional udvikling, uddannelse og beskæftigelse med andre universiteter gennem sit internationaliseringsprogram som led i den centrale strategi for CEI selv.

Endelig bemærke, at linjerne i det foreslåede doktorgradsprogram også er i overensstemmelse med det, der er angivet i statsplanen for videnskabelig og teknisk forskning og innovation 2013-2016, der indeholder emner relateret til regionaludvikling, der dækker beslægtede spørgsmål med økonomi i arbejde, træning, regional planlægning og miljø, blandt andre.

Ligeledes forstår vi, at forskningslinjerne i det foreslåede doktorgradsprogram er relateret til de prioriterede linjer, der er angivet i den nyligt godkendte Horizon 2020 (mere specifikt blandt samfundets udfordringer, der omfatter bioekonomi, den tredje, den er dedikeret til sikker, ren og effektiv energi, den femte er afsat til miljøet, og den sjette kaldes "Europa i en verden i forandring, inklusive, innovative og reflekterende samfund", hvor spørgsmål vedrørende økonomisk og social udvikling er indrammet social, innovation og velvære) er forholdet til dette nye program sådan, at nogle af de forskere, der leder og deltager i forskningslinjerne i det foreslåede doktorgradsprogram, på nuværende tidspunkt udarbejder projektforslag, der vil blive præsenteret i de næste europæiske opkald.

På regionalt plan (De Kanariske Øer) omfatter den integrerede ID-plan for De Kanariske Øer i 2011-2015, som udgør kort og mellemlang planlægning inden for forskning, innovation og informationssamfundet, programmer, der sigter mod at øge viden, fremme Innovation og forbedring af erhvervslivets konkurrenceevne. Således blandt de syv værdier, der er eksplicitte, er de første fire direkte relateret til de emner, der er udviklet i det doktorgradsprogram, der præsenteres her, såsom:

  • Økonomisk konkurrenceevne baseret på viden
  • Bæredygtig udvikling
  • Kvalitet beskæftigelse
  • Uddannelse og tiltrækning af talent

Vi mener derfor, at både på det europæiske (EU), det nationale (Spanien) og det regionale (kanariske) niveau og selvfølgelig selv ved Universidad de La Laguna er der lagt vægt på strategier og aktioner vedrørende regional udvikling , uddannelse og beskæftigelse ud fra et tværfagligt perspektiv, som udgør de tematiske kerner, der indgår i det nye doktorale program for regionaludvikling, der foreslås, og som også er blevet udviklet i det nuværende doktorprogram til dato, hvilket udgør grundlaget for dette nye forslag.

Sammensætning af den tekniske kommission og den oprindelige akademiske komité

Med henblik på at specificere denne rapport blev der oprettet en teknisk kommission for dens forberedelse, og en akademisk koordinator og et fagudvalg, der blev anmodet om i gennemførlighedsundersøgelsen af ​​programmet, er blevet foreslået efter anmodning fra den kompetente rektor. PhD.

Teknisk Kommission:

  • Fru Carmen D. Wehbe Herrera
  • Fru Flora Mª Díaz Pérez
  • D. Serafín Corral Quintana
  • Mr. José L. Rivero Ceballos
  • D. Francisco J. Martín Álvarez
  • Mr. José Adrián García Rojas
  • D. Jesús Hernández Hernández
  • Dekan for Det Økonomiske og Erhvervsøkonomiske Fakultet
  • Kvalitetskoordinator for Det Økonomiske og Erhvervsøkonomiske Fakultet

Akademisk koordinator:

  • D. Carlos J. Rodríguez Fuentes

Akademisk Kommission:

  • Akademisk koordinator for ph.d.-programmet
  • Dekan for Det Økonomiske og Erhvervsøkonomiske Fakultet, eller delegeret person
  • Sekretær for Mastergradskomiteen i Regionaludvikling
  • 4 Professorer / Forskere af de to forskningslinjer præsenteret af ph.d.-programmet

kompetencer

grundlæggende

  • CB11 - systematisk forståelse af et fagområde og beherskelse af færdigheder og forskningsmetoder relateret til feltet.
  • CB12 - Mulighed for at udtænke, designe eller oprette, gennemføre og vedtage en væsentlig proces med forskning og skabelse.
  • CB13 - Mulighed for at bidrage til at udvide grænserne for viden gennem original forskning.
  • CB14 - Evne til at udføre kritisk analyse og evaluering og syntese af nye og komplekse ideer.
  • CB15 - Evne til at kommunikere med den akademiske og videnskabelige samfund og samfundet i almindelighed om deres områder af ekspertise i de måder og sprog almindeligvis anvendes i internationale videnskabelige samfund.
  • CB16 - Mulighed for at fremme, inden akademiske og professionelle sammenhænge, ​​videnskabelige, teknologiske, sociale, kunstneriske eller kulturelt i et videnbaseret samfund.

Kvalifikationer og personlige kompetencer

  • CA01 - Navigering vores sammenhænge, ​​hvor der er lidt specifik information.
  • CA02 - Find de centrale spørgsmål, der skal besvares for at løse et komplekst problem.
  • CA03 - At designe, skabe, udvikle og lancere nye og innovative projekter inden for sit felt af ekspertise.
  • CA04 - Arbejde i udstyr og selvstændigt i en international eller tværfaglig sammenhæng.
  • CA05 - integrere viden, håndtere kompleksitet, og formulere domme med begrænsede oplysninger.
  • CA06 - Kritik og forsvar af intellektuelle løsninger.

andre færdigheder

  • CG1 - Købet af yderligere færdigheder er ikke overvejet

uddannelsesaktiviteter

  • Deltagelse i workshops og / eller seminarer om forskningsmetoder anvendt på samfundsvidenskab
  • Samarbejde om tilrettelæggelse af seminarer, workshops, kongresser mv.
  • Seminarer givet af undervisnings- og forskerpersonale, der deltager i programmet (herunder besøgende professorer)
  • Deltagelse i specialiserede kongresser
  • Aktiv deltagelse i seminarer arrangeret af ph.d.-programmets faglige udvalg
  • Forberedelse af en videnskabelig artikel
  • Ophold i idcentre (i)

forskningsområder

  • Linje 1: Styring, bæredygtighed og territorial udvikling
  • Linie 2: Transversale og sektorpolitikker, energi og transport

adgangskriterier

For at blive optaget til Doktorprogrammet i Regionaludvikling er det nødvendigt at overholde de generelle adgangskrav, der er angivet i det foregående afsnit.

Med hensyn til optagelse i programmet fastlægger de officielle doktorsforskningsforordninger Universidad de La Laguna (resolution af 17. januar 2013), at de ph.d.-uddannelser kan fastsætte yderligere krav og kriterier for udvælgelse og optagelse af de studerende svarende til programmet. Da det foreslåede program ikke indeholder specifikke eller supplerende adgangskrav, tager Akademisk Udvalg i betragtning af de ovenfor nævnte generelle adgangskrav hensyn til

Følgende aspekter - med de angivne vægte - ved evaluering og løsning af ansøgninger om optagelse til ph.d.-uddannelsen:

  • Kandidatets CV (35%). De aspekter, der vedrører den kandidatgrad og / eller kandidatuddannelsen, samt de officielle kvalifikationer, kurser og uddannelsesaktiviteter, der er modtaget og / eller undervist, og resten af ​​de aktiviteter og fordele, der er indeholdt i CV'et, som Kommissionen vil vurdere, vil blive fundamentalt værdsat. Akademisk (motiveret) anser mere egnet til udvikling af forskningsaktiviteten inden for rammerne af programmets forskningslinjer).
  • De kvalifikationer, der opnås i graden og / eller kandidatgrad (25%), svarende til 10% til graden og de resterende 15% til kandidatuddannelsen.
  • Tidligere uddannelse i forskning (emner for indledning til forskning og kandidatgrad), deltagelse i forskningsprojekter eller forskningskontrakter (10%)
  • Akkreditering af sprogkundskaber (15%). Acredit et niveau A2 svarer til 5% og et niveau B1 med 10%; niveau B2 (eller højere) akkreditering svarer til 15%.
  • Erhvervserfaring inden for områder med viden om programmet og aktiviteten i forberedelse og forvaltning af offentlige politikker (15%)

De officielle doktorsforskrifter Universidad de La Laguna fastslår, at adgang til ph.d.-uddannelser kan omfatte kravet om specifikke træningskomplementer i overensstemmelse med adgangsprofilerne for det tilsvarende ph.d.-program. Disse tilføjelser

Specifik træning vil med henblik på offentlige priser og stipendier og studiehjælp omfatte overvejelsen af ​​ph.d.-uddannelsen og dens udvikling ikke med henblik på de kreditgrænser, der er fastlagt i det tidligere afsnit af adgangskrav.

Efter en evaluering af ansøgerens læseplan kan der eventuelt kræves yderligere specifikke kurser i de discipliner, hvor doktorgraden er indrammet. I de tilfælde, hvor fagudvalget mener, at kandidatens tidligere uddannelse ikke er tilstrækkelig eller ikke er tilstrækkelig til adgang til ph.d.-uddannelsen, kan det derfor kræves, at der træffes specifikke træningskomplementer.

Studerende med specifikke træningsmangler er forpligtet til at tage træningstilsætninger. Studerende, der skal færdiggøre træning, skal underskrive det tilsvarende forslag til træningskomplementer udarbejdet af fagudvalget forud for godkendelse for optagelse til uddannelsen. I dette forslag vil der blive indføjet en klausul, hvori det vil blive angivet, at ikke at gennemføre træningskomplementerne vil forhindre godkendelse af forsvaret af doktorsafhandlingen. Studentets vejleder skal fremlægge en rapport til det faglige udvalg, hvori det tilslutter sig den samlede eller delvise forbedring af de ovennævnte træningskomplementer.

Forordningen om officiel doktorgrad ved Universidad de La Laguna fastslår, at adgangssystemerne og -procedurerne skal omfatte, for studerende med særlige uddannelsesbehov, der er afledt af handicap, tilstrækkelige støtte- og rådgivningstjenester, som vil vurdere behovet af mulige læseplanlægninger, rejseplaner eller alternative studier. Adgang af studerende med særlige uddannelsesmæssige behov.

Hvad angår adgangssystemer og procedurer, der er tilpasset elever med særlige uddannelsesbehov, kan vi sige, at ULL har tjenester, der støtter gruppen af ​​studerende med særlige uddannelsesmæssige behov, der stammer fra deres handicapstatus.

Fem procent af de ledige pladser vil blive reserveret til studerende, der har anerkendt en handicap på højst 33 procent, samt for de studerende med permanente særlige uddannelsesmæssige behov i forbindelse med personlige handicapforhold, som i deres tidligere skole har haft præcis af ressourcer og støtte til sin fulde uddannelsesmæssige normalisering.

Den akademiske kommission vil i detaljer vurdere de anmodninger, der kommer fra studerende med særlige uddannelsesmæssige behov, der er afledt af deres handicap. I de tilfælde vil de nødvendige støttemekanismer blive etableret i optagelsesprocessen, så den studerende kan afslutte studierne, og de mulige læseplanlægninger tilpasses individuelt.

Kommunikationen af ​​det tildelte sted vil blive forstået ved offentliggørelse af de optagede lister i ULL's Graduate Postgraduate websider, så individualiseret skrivning ikke vil blive sendt. Den studerende skal dog indhente optagelsesbeslutningen på Graduate School.

Dedikationsordning

Ph.d.-uddannelsen omfatter færdiggørelse af deltidsstudier. Adgangskriterier og procedurer for studerende, der vælger denne type studie, vil være nøjagtigt de samme som for fuldtidsstuderende. Studerende kan ændre sig fra deltid til heltid eller omvendt, efter anmodning og godkendelse fra ph.d.-akademiske udvalg.

Ved definition forstås det, at alle studerende, der deltager i et officielt ph.d.-program, vil være fuldtidsarbejde.

For at kvalificere sig som en ph.d.-studerende i isolation deltidsstilling, bliver du nødt til at indsende en ansøgning på den måde og inden for de frister, der er fastsat for det, der begrunder den manglende evne til at udføre disse undersøgelser under en fuldtidsansat grunde arbejdskraft aktivitet, særlige uddannelsesbehov, behov familiepleje, højtydende sportsfolk eller højt niveau, såvel som dem, der er omhandlet i reglerne for varigheden af ​​den rå kobber eller i givet fald, i forordningerne, der udvikler.

Disse anmodninger vil blive løst, før den periode, der er fastsat for optagelse på ph.d.-studier ved det faglige udvalg for den tilsvarende ph.d.-program. På denne afgørelse kan indgives appel til rektor inden en måned efter anmeldelsen.

Ph.d.-studerende kan anmode om ændring af dedikationsordningen af ​​begrundede grunde. Det officielle doktorgrads faglige kommission udsteder en rapport i denne henseende, der tillader eller nægter en sådan ændring. Mod denne beslutning kan en klage indgives til rektor inden for en måned efter meddelelsen.

Permanentkrav

Doktorstudiernes varighed er maksimalt tre år for de studerende på fuld tid, fra doktorandens optagelse til programmet indtil præsentationen af ​​doktorsafhandlingen.

Hvis ansøgningen om deponering af afhandlingen efter den ovennævnte periode på tre år ikke er blevet fremlagt, kan doktoranden anmode om forlængelse af dette begreb i endnu et år, der undtagelsesvis kan forlænges med endnu et ekstra år under de betingelser, der har været etableret i det tilsvarende ph.d.-program. Det officielle doktorgrads faglige udvalg udsteder i hvert enkelt tilfælde en rapport herom til direktøren for ph.d.-skolen eller -organet, hvortil doktorgradsprogrammet, hvor den berørte part er indskrevet, hvilket vil diktere den tilsvarende beslutning. Mod denne beslutning kan en klage indgives til rektor inden for en måned efter meddelelsen.

For ph.d.-studerende på deltid kan disse studier have en maksimal varighed på fem år fra optagelsen til programmet indtil præsentationen af ​​doktorsafhandlingen. I så fald kan forlængelsen godkendes i to år. Udtryk, der ligeledes og undtagelsesvis kan forlænges med endnu et ekstra år under de betingelser, der er fastsat i det tilsvarende ph.d.-program. Doktors kandidat skal anmode om de tilsvarende udvidelser, hvis det er relevant. Det officielle doktorgrads faglige udvalg udsender en rapport til direktøren for den ph.d.-skole eller det organ, hvortil doktorgraden, hvori han / hun er indskrevet, afhænger af, hvilket vil diktere den tilsvarende beslutning. Mod denne beslutning kan en klage indgives til rektor inden for en måned efter meddelelsen.

For ph.d.-studerende, der har ændret deres dedikationsregime i løbet af deres studier, etableres en faktor på 5/3 for skridtet fra fuldtids dedikation til deltid og 3/5 dedikation. for ændringer fra delvis til fuld dedikation, med henblik på den midlertidige beregning, der er fastlagt i afsnit 1 og 3 i denne artikel.

Ved beregning af de perioder, der er angivet i de foregående afsnit, tages der ikke hensyn til sygeorlov, graviditet eller anden årsag i henhold til gældende regler.

Ligeledes kan doktoranden anmode om midlertidig tilbagetrækning fra programmet i en periode på maksimalt et år, der kan forlænges op til et år. Denne anmodning skal behandles og begrundes for den faglige kommission, der er ansvarlig for programmet. Det officielle doktorgrads faglige arbejde udsender en rapport til direktøren for den ph.d.-skole eller det organ, hvortil doktorgradsprogrammet, hvor den interesserede part er indskrevet, vil diktere den tilsvarende beslutning. Mod denne beslutning kan en klage indgives til rektor inden for en måned efter meddelelsen.

Universidad de La Laguna har også en Permanent Forordning, der kan konsulteres i det følgende link, og som refererer til doktorgradsstudier, angiver kun følgende (artikel 2): ​​I tilfælde af ph.d.-studier vil reglerne for fremskridt og varighed tilpasses til det, der er fastlagt i de nuværende statsforordninger, dets lovgivningsmæssige udvikling Universidad de La Laguna og, hvis det er relevant, hvad der er fastsat i en forordning, der udvikler bestemmelserne i disse forskrifter.

Denne skole tilbyder programmer i:
  • Spansk
  • Engelsk


Sidst opdateret June 19, 2018
Varighed og pris
This course is Campusbaseret
Start Date
Startdato
Sep. 2019
Duration
Varighed
Deltid
Fuldtid
Information
Deadline
Locations
Spanien - Santa Cruz de Tenerife, Canary Islands
Startdato : Sep. 2019
Ansøgningsfrist Kontakt skolen
Slutdato Kontakt skolen
Dates