Doktorgrad i filosofi (interuniversitet)

Universidad de La Laguna

Studiebeskrivelse

Læs den officielle beskrivelse

Doktorgrad i filosofi (interuniversitet)

Universidad de La Laguna

Seks spanske universiteter (Universitetet i Alicante, Universitetet i Almeria, Universitetet i Castilla-La Mancha, Universidad de La Laguna Universitet, Zaragoza Universitet, Universitetet i Murcia) udfører en strategisk alliance med henblik på at designe et doktoralt interuniversitetsprogram, som tjene til at tilføje professorer og forskere omkring forskerhold og projekter med større indflydelse og ekspertise.

Ph.d.-studier på det filosofiske område har en lang tradition ved Universidad de La Laguna . Faktisk er det nuværende Program: "Filosofi, Kultur og Samfund" integreret i dets officielle Postgraduate Program med samme navn, og som har opnået det Spanske Undervisningsministeriums Opmærkning af Opmærksomhed (Beslutning af 6. oktober 2011 , Reference MEE2011-0739, BOE af 20. oktober 2011) til 2011/12 kurser; 2012/2013 og 2013/2014, har sin umiddelbare baggrund i doktorgradsprogrammet "Epistemologi og praktisk filosofi", der var gyldig i løbet af perioden 1999-2001, 2000-2002, 2001-2003 og 2002-2005 og i doktorgradsprogrammet " filosofi. Teori og praksis i den nuværende verden "undervist siden 2004.

Begrundelse titel

Universitetet, som forskerlærer og et instrument for national, regional og lokal udvikling, spiller en afgørende rolle i videnssamfundet. Men et videnssamfund er muligt, hvis det lykkes at opfylde tre grundlæggende krav: At producere viden, hovedsagelig gennem videnskabelig forskning, formidle og socialisere denne viden gennem undervisning, videnskabelige møder, publikationer mv. og for det tredje overførsel og udnyttelse gennem teknologisk innovation.

Grundlæggende forekomst i universitetets første mission har doktorgradsprogrammer. I henhold til strukturen i det europæiske område for videregående uddannelse er ph.d.-programmer den tredje og sidste cyklus i en universitetsstuderendes faglige bane samt det første skridt i en forskers karriere.

Siden den fjerde Bologna-proceskonference, der blev afholdt i Bergen i 2005, understregede behovet for at styrke forbindelserne mellem videregående uddannelse og forskning, Den Europæiske Sammenslutning af Universiteter (ERE), ledet gennemført en undersøgelse, der præsenterer de grundlæggende principper for udvikling af ph.d.-programmer. Rapporten: Ph.d.-programmer ved europæiske universiteter: resultater og udfordringer (2007) samler de vigtigste konklusioner om de ændringer, som Europa skal stå over for, hvis det vil bevare eller tiltrække de mest talentfulde unge forskere. Målet er at placere universitetet og tredje cyklus som en af ​​søjlerne i det nye vidensamfund, ud over at sætte EU i stand til at konkurrere med USA i det nye vidensamfund.

I denne internationale sammenhæng er universitetsstrategien 2015 (EU2015), der blev godkendt i Spaniens ministerråd den 30. januar 2009, efter at være underrettet af Videnskabskomitéens Videnskab og Innovation og senere Senatet, at placere Det spanske universitet i forbindelse med det europæiske område for videregående uddannelse og forskning, der forbedrer dets globale positionering.

EU2015 foreslår at gennemføre en bred strukturreform med særlig vægt på rationalisering af kandidatuddannelser og doktorgrader gennem sammenlægning af aktiviteter og institutionernes strategiske mål med henblik på at "øge forskningskapaciteten og virkningen af det i Spaniens fremskridt, velfærd og konkurrenceevne ".

For at styrke forskningskapaciteten og den internationale konkurrenceevne har den spanske regering defineret som strategiske mål tilbuddet om højkvalitets ph.d.-programmer. Spanien, som Europa, har brug for at øge antallet af forskere og doktorgradsprogrammer er en hjørnesten for at nå dette mål. Det betyder at organisere ph.d.-programmer på en mere struktureret måde og integrere dem i ph.d.-skoler som specifikke uafhængige enheder med en stor del af kvaliteten i programmerne.

Universitetet i Murcia, i Regeringsrådet den 23. december 2011, i overensstemmelse med kongeligt dekret 99/2011, den 28. januar, som regulerer de officielle doktorgrader, skabte International Doctoral School (EIDUM), med en klar strategi i henhold til sin interne regimeforordning: garantiledelse inden for deres fagområder og en tilstrækkelig kritisk masse af professorer og ph.d.-studerende. For at gøre dette har han rejst nogle krav, som skal opfyldes af de ph.d.-programmer, der ønsker at deltage i det (RRI, artikel 13):

  1. At alle professorer, der deltager, har dokumenteret forskningserfaring.
  2. At de deltagende professorer krediterer offentlig eller privat finansiering i deres forskningslinjer og kvalitetsvidenskabelig produktion. At blandt professorerne i hvert ph.d.-program er der mindst fem, der opfylder de minimumskrav, der er fastlagt til at være koordinator for et ph.d.-program som fastsat i kongeligt dekret 99/2011 af 28. januar
  3. At ingen professor i et ph.d.-program, der er tildelt en skole, kan deltage i andre ph.d.-uddannelser på selve skolen eller ved universitetet i Murcia.
  4. Derudover vil det blive evalueret:
    • At i programmets forskningslinjer deltager nationale og internationale lærere af berømt prestige, som understøttes af en akkrediteret forskning.
    • At det er et interuniversitetsprogram, der repræsenterer en relevant kritisk masse inden for et helt område af viden.
    • Gør det et internationalt program med tilstedeværelsen af ​​prestigefyldte universiteter.

Nærmere bestemt indfører RRI's fjerde overgangsordning følgende krav til indledende tildeling til EIDUM:

  1. At det viser sig, at programmet har infrastrukturer og de materielle midler, der er nødvendige for den korrekte udvikling af sine forskningslinjer.
  2. At programmet har mindst 15 læger.
  3. At 60% af fakultetets medlemmer af hvert program opfylder mindst et af følgende krav:
    a) Har to seksårige vilkår.
    b) At have en seksårig periode, hvis tilskud ikke overstiger seks år.
    c) Har udført to ph.d.-afhandlinger i de sidste fem år
  4. At mindst fem professorer i programmet opfylder minimumskravene som koordinator for et ph.d.-program som fastlagt i kongeligt dekret 99/2011 den 28. januar.
  5. Hvert forskergruppe skal i det mindste have et konkurrencedygtigt projekt (internationalt, nationalt eller regionalt) inden for emnerne i programmets forskningslinjer. Finansiering indeholdt i et program må ikke anvendes i forslaget til andre. For at finansiering skal accepteres som en del af et program, skal den ansvarlige eller ansvarlige forsker være professor i det pågældende program eller personale hos en enhed, der samarbejder i den.
  6. At der er 25 videnskabelige bidrag fra de sidste fem år af forskerpersonalet, der deltager i ph.d.-uddannelsen, i overensstemmelse med kriterierne i ANECA's evalueringsvejledning til verifikation af officielle ph.d.-studier.
  7. At programmets forskningspersonale vedrører mindst 10 ph.d.-afhandlinger rettet de sidste fem år fordelt på programmets forskerhold med fuld henvisning til en videnskabelig publikation afledt af hver af de ti afhandlinger med angivelse af data om den objektive virkning af resultaterne

Under hensyntagen til denne internationale, nationale og institutionelle kontekst har seks spanske universiteter (Universitetet i Alicante, Universitetet i Almeria, Universitetet i Castilla-La Mancha, Universidad de La Laguna Universitet, Zaragoza Universitet, Universitetet i Murcia) fundet det nødvendigt at udføre en alliance strategisk for at designe et doktoralt interuniversitetsprogram, som er i stand til at integrere i EIDUM og i hvert fald tjener til at tilføje professorer og forskere omkring forskerhold og projekter med større indflydelse og ekspertise.

Specifikt, vores Interuniversity Doctorate Program, som krævet af EIDUM RRI,

  1. Konto i alle sine forskningslinjer med samarbejde mellem internationale læger. Nærmere bestemt deltager 62 udenlandske forskere.
  2. Det repræsenterer en relevant kritisk masse inden for det spanske filosofiske område. Den har 58 læger (100% af de nationale deltagere). Blandt dem er 14 professorer, 36 indehavere og 8 kontraktansatte læger (permanent)
  3. Det har de infrastrukturer og de materielle midler, der er nødvendige for den korrekte udvikling af sine forskningslinjer.
  4. 62,06% af uddannelsespersonalet (36 forskere) i programmet akkrediterer 2 eller flere seksårige vilkår. Der er 108 sexenios på nuværende tidspunkt akkrediteret. Det seksårige gennemsnit af det samlede antal forskere i programmet er 1,86.
  5. 20 professorer (34,48%) har instrueret 2 eller flere afhandlinger og akkrediterer 2 eller flere seksårige vilkår; det vil sige, at de opfylder de minimumskrav, der er fastlagt som koordinator for et ph.d.-program som fastsat i kongeligt dekret 99/2011 den 28. januar.
  6. Alle forskerholdene har mindst 2 konkurrencedygtige forskningsprojekter (internationalt, nationalt eller regionalt) i emnerne i programmets forskningslinjer, og deres hovedforskere er professorer i programmet.
  7. Det akkrediterer 25 videnskabelige bidrag fra de sidste fem år af forskerpersonalet, der deltager i ph.d.-programmet, i overensstemmelse med kriterierne i ANECA-evalueringsvejledningen til verifikation af officielle ph.d.-studier.
  8. Det akkrediterer mindst 10 ph.d.-afhandlinger rettet de sidste fem år, som i hvert fald tæller med en videnskabelig publikation med klare kvalitetsindikationer.

På den anden side skal vi som akademisk begrundelse påpege, at det interuniversitets ph.d.-program i filosofi, vi præsenterer, er knyttet til brede forskningstraditioner. Specifikt har den blandt sine forgængere de nuværende doktorgradsprogrammer undervist ved universiteterne La Laguna, Zaragoza og Murcia.

Faktisk har ph.d.-studier på det filosofiske område en lang tradition ved Universidad de La Laguna . Faktisk er det nuværende Program: "Filosofi, Kultur og Samfund" integreret i dets officielle Postgraduate Program med samme navn, og som har opnået det Spanske Undervisningsministeriums Opmærkning af Opmærksomhed (Beslutning af 6. oktober 2011 , Reference MEE2011-0739, BOE af 20. oktober 2011) til 2011/12 kurser; 2012/2013 og 2013/2014, har sin umiddelbare baggrund i doktorgradsprogrammet "Epistemologi og praktisk filosofi", der var gyldig i løbet af perioden 1999-2001, 2000-2002, 2001-2003 og 2002-2005 og i doktorgradsprogrammet " filosofi. Teori og praksis i den nuværende verden "undervist siden 2004.

Dette er også tilfældet ved Zaragoza Universitet, hvor det nuværende doktorgradsprogram for "filosofiske studier" (RD 1393/2007 med verifikationsdato 07/15/2009) er resultatet af omdannelsen af ​​det program, der tidligere blev undervist på fakultetet af filosofi og bogstaver under titlen "Filosofi, historie, tanke" fra 1994-1995 akademiske år; således at ph.d.-studier i filosofi er blevet afbrudt uafbrudt i fakultetet for filosofi og bogstaver ved universitetet i zaragoza i mindst 18 år.

Hvad angår Universitetet i Murcia, er det nuværende ph.d.-program i filosofi, der har været i kraft siden 2010/2011, en omdannelse af doktorgradsprogrammet i filosofi, der blev integreret i studieåret 2007/2008 i det officielle postgraduate program (Master's Doctorate), og det var igen en omdannelse af to tidligere doktorgrader, der blev undervist i filosofiafdelingen: "Spanien og Europa, en intellektuel historie af en dialog", der opnåede kvalitetsprisen i bienniums 2004- 2006 og 2005-2007 (MCD2004-00446 / MCD-2005 00203); og "Det moderne fags konfiguration". Alligevel er ph.d.-studierne i vores fakultet blevet undervist uafbrudt siden dets forfatning som filosofisk fakultet i 1992/1993 akademiske år.

kompetencer

At opnå titlen Doctor skal give et højt uddannelsesniveau inden for forskellige områder, især dem der kræver kreativitet og innovation. Denne træning skal foregå i tre ordrer: personale, vidensproduktion og formidling af viden i sin socio-kulturelle sammenhæng.

Fra et personligt synspunkt vil lægerne i det mindste have erhvervet de personlige evner og færdigheder til at:

  1. At udvikle sig i akademiske og ekstra akademiske sammenhænge, ​​hvor der er lidt specifikke oplysninger om visse spørgsmål eller filosofiske problemer.
  2. Find de centrale spørgsmål, der skal besvares for at løse et komplekst problem.
  3. Design, skabe, udvikle og gennemføre kreative og innovative projekter inden for filosofisk viden og generelt kultur.
  4. Arbejde både som et hold og uafhængigt i en international eller tværfaglig sammenhæng, der skaber eller integrerer forskningsnetværk.
  5. Integrere viden, håndtere kompleksitet, og formulere domme med begrænsede oplysninger.
  6. Antag kritik og argumentativt forsvar af løsninger som en væsentlig del af den videnskabelige forskning.

På den anden side garanterer ph.d.-studierne i det mindste at doktoranden erhverver de grundlæggende kompetencer, der tillader ham

  1. Forstå systematisk det fagområde, der passer til filosofien, samt master de færdigheder og forskningsmetoder, der er relateret til dette felt.
  2. Evne til at udtænke, designe eller skabe, implementere og vedtage en væsentlig proces med forskning eller skabelse inden for forskellige forskningsområder: social antropologi, æstetik, teoretisk og praktisk filosofi og logik.
  3. Evne til at bidrage til udvidelsen af ​​videnens grænser gennem oprindelig filosofisk forskning inden for forskellige områder af grundforskning.
  4. Evne til at udføre en kritisk analyse og evaluering og syntese af nye og komplekse filosofiske, videnskabelige eller humanistiske ideer.
  5. Evne til at kommunikere med det filosofiske, humanistiske og videnskabelige akademiske samfund samt med samfundet generelt om deres fagområder i de former og sprog, der almindeligvis anvendes i det internationale videnskabelige samfund.
  6. Evne til at fremme, i akademiske og faglige sammenhænge, ​​refleksion og videnskabelig, teknologisk, social, kunstnerisk eller kulturel udvikling inden for et vidensbaseret samfund.

andre færdigheder

Ph.d.-studier skal som sagt sige høj uddannelse på forskellige områder; Blandt andet nævner vi formidling og fremme af forskning. I den forstand skal doktoranden være i stand til

  1. Udvid grænserne for filosofisk viden eller et fagområde inden for det, hvis resultater i det mindste fortjener en publikation, der henvises på nationalt og / eller internationalt plan.
  2. Design og udvikle projekter relateret til din forskning i forskellige administrative sammenhænge, ​​der giver dig mulighed for at finansiere en del af dit arbejde.
  3. Opmuntre, direkte og udvikle i forskellig faglig og faglig sammenhæng forskning og kulturel udvikling i sammenhæng med et globalt samfund baseret på viden.
  4. Direkte originale forskningsdokumenter.

uddannelsesaktiviteter

  • Generel ramme for ph.d.-studier
  • Permanent Seminar for Ph.d.-studerende
  • Elektroniske ressourcer Bibliografiske ledere
  • Interuniversitetskongres for ph.d.-studerende
  • Videnskabelig kommunikation: Skrivning og offentliggørelse af videnskabelige artikler. Offentlig præsentation af videnskabelige resultater
  • Bo hos Det Udenlandske Forskningscenter
  • Idiomatisk forbedring

forskningsområder

  • Linje 1: Æstetik og teori for kunsten
  • Linje 2: Filosofi
  • Linie 3: Moralfilosofi og politik
  • Linie 4: Logik og filosofi for videnskab

adgangskriterier

Kriterier for udvælgelse og optagelse i programmet

Uden at det berører bestemmelserne i artikel 7 i kongelig anordning 99/2011 den 28. januar, er udvælgelsen og optagelsen til et ph.d.-program underlagt følgende regler:

  1. Udvælgelsen i et ph.d.-program udføres af ph.d.-uddannelsens fagudvalg.
  2. Udvalget vælger følgende kriterier:
    a. En vurdering af den faglige læseplan (40%).
    b. En vurdering af fordelene med særlig relevans eller betydning i forhold til ph.d.-uddannelsen (60%).
  3. Under alle omstændigheder vil optagelse til ph.d.-uddannelser omfatte de ovennævnte adgangsforpligtelser. Disse træningskomplementer tæller ikke med den grænse, der er fastsat for doktorgradens varighed i artikel 3.2 i kongeligt dekret 99/2011 den 28. januar. Med henblik på offentlige priser og tildeling af stipendier og studiehjælp vil disse træningstilskudd blive betragtet som ph.d.-uddannelse.

Under alle omstændigheder vil optagelsesbeslutningen i et ph.d.-program blive dikteret af rektor for hver af universiteterne på forslag af det akademiske udvalg for det tilsvarende ph.d.-program og uden at det berører delegationerne af kompetencer eller underskrift, der kan gøres til fordel for dekaner eller direktører på ph.d.-skoler.

Listerne over optagede elever i ph.d.-uddannelsen offentliggøres på de elektroniske opslagstavler og de fakulteter, hvor de bliver undervist, selvom der ved rektorens opstilling kan etableres andre former for reklame.

Bestemmelserne i de regler og optagelses- og tilmeldingsinstruktioner, der årligt godkendes af de forskellige universiteter i programmet, gælder også for optagelsesproceduren.

For studerende med særlige uddannelsesmæssige behov, der stammer fra handicap, vil udvælgelses- og adgangssystemerne og -procedurerne omfatte tilstrækkelig støtte og rådgivningstjenester.

registrering

Ph.d.-studerende optaget til et ph.d.-program vil blive indskrevet årligt som fastsat i aftalen.

Registrering vil blive foretaget i den ledelsesenhed, der er fastsat til dette formål, i overensstemmelse med kravene i de supplerende regler og optagelses- og tilmeldingsinstruktioner, der er godkendt af de respektive universiteter for hvert akademisk år.

Ph.d.-studerende rettigheder og pligter

Det anses for at være en ph.d.-studerende, der efter akkreditering af kravene i kongeligt dekret 99/2011, den 28. januar, er optaget til et ph.d.-program og har tilmeldt sig det.

Ph.d.-studerende har følgende rettigheder:

  1. Universitetsstuderendes fælles rettigheder og de særlige rettigheder for ph.d.-studerende etableret i universitetsstuderende statutten, godkendt ved kongeligt dekret 1791/2010 af 30. december.
  2. De rettigheder, der som studerende er anerkendt og følger af vedtægterne for de universiteter, der deltager i programmet

Ph.d.-studerende har følgende opgaver:

  1. De etableret med generel karakter i artikel 13 i statutten for universitetsstuderende og i vedtægterne for de universiteter, der integrerer programmet
  2. Dem, der specifikt skyldes den kontraktlige retlige ordning, som i givet fald kan være genstand for.
  3. At opfylde de formative forpligtelser, der er omhandlet i denne rapport.
  4. Udfør træningsaktiviteterne og etablerede forskningsseminarer.
  5. Forelægger direktøren det arbejde, der udføres i formatet og med den hyppighed, der tidligere er aftalt, og forelægger manuskriptet af afhandlingen til direktøren med rimelig meddelelse om den dato, der er aftalt for indskuddet, til den endelige revision.
  6. Konsulter med din direktør inden du laver en anden ekstra aktivitet på universitetet for at vurdere sammen den mulige konsekvens af din dedikation til ph.d.-afhandlingen.
  7. Overhold sikkerhedskravene på arbejdspladsen eller andre specifikke der findes på det sted, hvor du gør din forskning.
  8. Overholder de etiske standarder, der er opstillet af universitetet.
Denne skole tilbyder programmer i:
  • Spansk


Sidst opdateret June 19, 2018
Varighed og pris
This course is Campusbaseret
Start Date
Startdato
Sep. 2019
Duration
Varighed
Deltid
Fuldtid
Information
Deadline
Locations
Spanien - Santa Cruz de Tenerife, Canary Islands
Startdato : Sep. 2019
Ansøgningsfrist Kontakt skolen
Slutdato Kontakt skolen
Dates