Doktorgrad i logik og filosofi for videnskab (interuniversitet)

Universidad de La Laguna

Studiebeskrivelse

Læs den officielle beskrivelse

Doktorgrad i logik og filosofi for videnskab (interuniversitet)

Universidad de La Laguna

Integration af PD i universitets forsknings- og doktorgradsstrategi: Alle universiteter indbefatter i deres vedtægter og i deres strategiske planer ønsket om at fremme forskning, både grundlæggende og anvendte gennem specifikke forskningsprogrammer. Derfor er uddannelse af forskere og overførsel af viden grundlaget for deres undervisning og midlerne til samfundets videnskabelige, tekniske og kulturelle udvikling. Alle tilskynder til samarbejde med andre universiteter og videnskabelige og kulturelle institutioner samt deltagelse i offentlige forskningsplaner.

I dokumentet "Strategi inden for forskning og ph.d.-uddannelse", der blev godkendt i Styrelsesrådet den 29. februar 2012 i overensstemmelse med den regionale strategi for videnskabelig forskning, teknologisk udvikling og innovation (ERIDI) 2007 # 2013- han påpeger, at den grundlæggende mission ved universitetet i salamanca er fremme og koordinering af forskning. Derfor er uddannelse af forskere og overførsel af viden grundlaget for deres undervisning og midlerne til samfundets videnskabelige, tekniske og kulturelle udvikling.

Universitat de València i sin strategiske plan 2012-2015, godkendt af Styrelsesrådet den 30. juli 2012, har til formål at indfange og udvikle talent og øge forskningsproduktivitet og forskningsressourcer. Universitetet i Santiago de Compostela i sin strategiske plan er forpligtet til at "Overholde et specialiseret og konkurrencedygtigt postgraduate tilbud vedrørende universitetets miljø, nationalt og internationalt, og øge den sociale prestige af kandidatstudier.".

Doktorgrad i logik og filosofi for videnskab er et interuniversitetsprogram ved University of Salamanca og universiteterne A Coruña, La Laguna, Granada, Santiago de Compostela, Valladolid og Institut for Filosofi ved Det Højere Videnskabsråd (CSIC) .

En af sine gode dyder er teamet på mere end 50 højtstående forskere, der integrerer det, meget fremtrædende og også meget dedikeret til dette spændende interuniversitetsprojekt.

Hovedformålet er at uddanne højt kvalificerede forskere i logik og argumentation, videnskabsfilosofi, filosofi om sprog og samfundsstudier inden for videnskab og teknologi, der kan reagere på de voksende sociale krav på dette område. Det vil sige at uddanne læger inden for de forskellige områder inden for logik og videnskabsfilosofi og samfundsstudier inden for videnskab og teknologi, der kan reagere på den voksende sociale efterspørgsel efter information om videnskabelig-teknologiske systemer, deres ledelse og dens indvirkning inden for de forskellige sociale, økonomiske og politiske områder. Programmet strækker sig også til analysen af ​​forholdet mellem sprog og verden, kognitive modeller og deres anvendelser til kunstig intelligens samt problemer relateret til kommunikation, talehandlinger og pragmatik, mening, intentionality og teorier om mental repræsentation, informationsteknologi, kunstig intelligens, semantisk web, beregnelighed osv.

Integration af PD i et netværk eller i en ph.d.-skole:

På de forskellige deltagende universiteter er der allerede etableret ph.d.-skoler eller i etableringsfasen, hvor ph.d.-uddannelsen integreres. Således vil det officielle doktorgradsprogram i logik og filosofi ved videnskab ved USAL blive integreret i doktorskolen "Studii Salamantini", der blev oprettet den 30. november 2011 af Styrelsesrådet for Salamanca Universitet. I dette dokument defineres doktorskolen "Studii Salamantini" som den enhed, der er oprettet af Salamanca Universitet, for at organisere og koordinere aktiviteterne i alle ph.d.-uddannelserne, der fører til erhvervelsen af ​​de færdigheder og evner, der er nødvendige for at opnå titlen på Læge ved University of Salamanca.

Tidligere erfaringer fra PD universiteter med lignende karakteristika, og om forslaget kommer fra omdannelsen af ​​en ph.d. med en kvalitetspris eller om det er nævnt for Excellence:

Årsagen til PD'ens forventninger refererer til situationen inden for videnskaben om logik og filosofi for videnskab, hvor doktorgraden foreslås: en tradition for anerkendt excellence i det spanske universitetsmiljø med klare internationale refleksioner.

a) De universiteter, der foreslår DP, opsamler som helhed integriteten af ​​de tematiske områder, der udgør området for logik og filosofi for videnskab sammen med deres væsentlige og særlige perspektiver.

b) Den inter-tematiske og metodisk systematiserede behandling af akserne i dette sæt er afgørende for grundlæggende træning. Og den opgave skal i de foreslående universiteter anerkende den obligatoriske henvisning til en specialiseret dannelse af teoretisk og praktisk karakter. Ud fra dette perspektiv er grundlaget for potentielle ph.d.-studerende, der foreslås, langt overgået de krav, der er frembragt inden for et enkelt universitet. (Kandidater i branchen af ​​viden inden for kunst og humaniora og andre bachelorgrader fra andre universiteter, postgraduater, der har udført enten en af ​​de mestre, der giver direkte adgang til det eller en anden mester, der giver tilstrækkelig træning).

Den foreslåede PD indebærer den naturlige omdannelse af tidligere gennemførte studier, nemlig Doktorgradsprogrammet Logik og Filosofi for Videnskab, et officielt program, der blev godkendt af både ministeriet for uddannelse og videnskab og af de forskellige autonome samfund med deltagelse af universiteterne Salamanca, Valladolid, Santiago de Compostela, A Coruña, La Laguna og Autónoma de Madrid og CSIC's institut for filosofi. Det nævnte program var styret af kongeligt dekret RD1393 / 2007 af 29. oktober og blev verificeret i overensstemmelse med beslutningen af ​​8. oktober 2009 fra Generalsekretariatet for Rådet for Universitetskoordinering af Undervisningsministeriet. Ligeledes er Doktorgradsprogrammet skelnet med Quality Award (2008-09 til 2011-12).

Ud over dette program er også Social Science Programmet for videnskab og teknologi tilknyttet University Institute of Science and Technology Studies tilknyttet University Institute of Science and Technology Studies af USAL indarbejdet.

Praktisk gennemførelse:

a) Den professionelle praksis for kandidater og masters generelt vil i stigende grad kræve eksperter, forskere og fagfolk, der har brugt tid og arbejde metodisk til at studere og uddybe aspekter og problemer med filosofisk inddragelse i de områder, der henvises til . I sidste ende giver denne type metodisk arbejde og refleksion værktøjer til at forstå situationen, som rammer og former de forskellige faglige felter i vores komplekse, flertalsmæssige og labyrintiske samfund.

b) Programmet vil gøre det muligt at uddanne læger inden for de forskellige områder inden for området logik og videnskab. Praktikken ved at have læger uddannet i disse problemer er, at denne uddannelse bidrager til udviklingen af ​​et højtuddannet samfund, der vil have højt kvalificerede fagfolk til at formulere, analysere, begrunde og løse komplekse problemer på en sofistikeret måde.

Derudover vil disse fagfolk være højt kvalificerede til:

  • Løsningen af ​​konflikter gennem rationel diskussion, for formidling og kulturel kritik.
  • Reagere på den stigende sociale efterspørgsel efter information om funktion og struktur af videnskabelig-teknologiske systemer, deres ledelse og deres indflydelse inden for forskellige sociale, økonomiske og politiske områder.
  • Analysen af ​​forholdet mellem sprog og verden, kognitive modeller og deres anvendelser til kunstig intelligens samt problemer relateret til kommunikation, talehandlinger og pragmatik, mening, intentionality og teorier om mental repræsentation .
  • Forvaltningen af ​​de forskellige informationsteknologier og deres formelle udviklingsproblemer: Kunstig intelligens, semantisk web, beregnelighed mv. På samme måde som for udviklingen af ​​klassiske og ikke-klassiske logikker, dens historie og dets filosofi.

c) Doktorgradsprogrammet svarer også til behovet for de forskellige universiteter til at gennemføre deres tilbud ved at tilbyde studerende, der har gennemført en kandidatgrad, ph.d.-uddannelse, der fører til en ph.d.-grad. Desuden sikrer programmets interuniversitet, at tilbuddet laves inden for rammerne af et program med tilstrækkelig kritisk masse og enhed.

Studerende med fuldtids og deltid dedikation:

Den eksklusive dedikation er normalt givet til studerende på dette ph.d.-program. Men under hensyntagen til typen af ​​studerende, der kan tilmelde sig, er muligheden for at have studerende, der vælger at deltage i deltidsarbejde, åben. På baggrund af erfaringen fra de tidligere ph.d.-uddannelser (studerende, der arbejder som gymnasielærere eller i andre job) er der derfor planlagt 6 pladser til deltidsstuderende.

kompetencer

grundlæggende

  • CB11 - systematisk forståelse af et fagområde og beherskelse af færdigheder og forskningsmetoder relateret til feltet.
  • CB12 - Mulighed for at udtænke, designe eller oprette, gennemføre og vedtage en væsentlig proces med forskning og skabelse.
  • CB13 - Mulighed for at bidrage til at udvide grænserne for viden gennem original forskning.
  • CB14 - Evne til at udføre kritisk analyse og evaluering og syntese af nye og komplekse ideer.
  • CB15 - Evne til at kommunikere med den akademiske og videnskabelige samfund og samfundet i almindelighed om deres områder af ekspertise i de måder og sprog almindeligvis anvendes i internationale videnskabelige samfund.
  • CB16 - Mulighed for at fremme, inden akademiske og professionelle sammenhænge, ​​videnskabelige, teknologiske, sociale, kunstneriske eller kulturelt i et videnbaseret samfund.

Kvalifikationer og personlige kompetencer

  • CA01 - Navigering vores sammenhænge, ​​hvor der er lidt specifik information.
  • CA02 - Find de centrale spørgsmål, der skal besvares for at løse et komplekst problem.
  • CA03 - At designe, skabe, udvikle og lancere nye og innovative projekter inden for sit felt af ekspertise.
  • CA04 - Arbejde i udstyr og selvstændigt i en international eller tværfaglig sammenhæng.
  • CA05 - integrere viden, håndtere kompleksitet, og formulere domme med begrænsede oplysninger.
  • CA06 - Kritik og forsvar af intellektuelle løsninger.

andre færdigheder

  • CM1 - Evne til at erhverve avanceret viden indenfor argumentation og logik, sprogfilosofi, videnskab og teknologi.
  • CM2 - Evne til at designe et forskningsprojekt, som kan analysere og kritisk vurdere tidligere bidrag, og hvor de kan anvende deres viden og arbejdsmetode.
  • CM3 - Evne til at lave en syntese af nye og komplekse ideer, der giver en dybere viden om den forskningskontekst, de arbejder i.
  • CM4 - Evne til at forberede materialer om deres egen forskning og formidle resultaterne.

uddannelsesaktiviteter

  • Forskningsseminarer
  • Forskningsresultater udstillingsmøder
  • Metodiske, specialiserede eller praktiske kurser
  • Bistand til nationale eller internationale konferencer
  • Videnskabelige publikationer
  • Ophold hos andre forskningscentre

forskningsområder

  • Linje 1: Argumentering og logik
  • Linje 2: Filosofi af sprog og sind
  • Linje 3: Videnskabsfilosofi
  • Linje 4: Samfundsvidenskabelig videnskab og teknologi

adgangskriterier

Udvælgelse og optagelse. Værdiansættelseskriterier og ansvarlig organ:

PD's Akademiske Udvalg, gennem den delegerede underkommission, træffer afgørelse om optagelse af hver af ansøgningerne, hvis det er hensigtsmæssigt at indkalde et interview til kandidaten, hvis samlede bedømmelse vil være højst 30% af den samlede evaluering. Beslutningen vil blive meddelt de interesserede parter, at fra det øjeblik og inden for de frister, der er fastsat af hvert universitet, kan formalisere tilmelding i PD.

Evalueringskriterierne for ansøgningerne er følgende:

a) Tilfredshed af den påståede grad for indgangen og gennemsnittet af den akademiske rekord i graden titel (eller grad) og i kandidatuddannelsen. Det forstås, at studerende, der enten kommer fra Master i Logik og Videnskabsfilosofi eller fra Master i samfundsvidenskabelig videnskab og teknologi eller dem, der kommer fra andre studier af tilsvarende niveau, har taget kurser, der letter Assimilering af viden og færdigheder, der tilbydes fra PD: op til 40 point

b) Erhvervserfaring (udviklet inden for eller uden for universitetet, i offentlige eller private centre med relation til uddannelse, forskning eller ledelse): op til 20 point

c) Kurspræstationer, deltagelse i konferencer, ophold på andre universiteter mv: op til 20 point

d) Dokumenteret domæne i engelsk eller andre fremmedsprog: op til 20 point

Støttetjenester til studerende med særlige uddannelsesmæssige behov:

Generelt har universiteterne, der er integreret i denne doktorgrad, støttetjenester til studerende. De har også programmer til integration af handicappede og forskellige tjenester, hvor personer med forskellige former for handicap rådes og plejes.

programmer

  • drue
  • USAL
  • USC
  • UDC
  • University of Valencia
  • ULL

I de tilfælde, hvor det er relevant, vil der blive foretaget individualiserede læseplanlægninger til hver elev.

Studerende med deltid dedikation:

Regimet for indvielsen af ​​eleverne til denne PD vil helst være fuld tid. Men nogle af de tilbudte steder kan optages af studerende, der anerkendes som deltid.

Studerende, der ønsker at studere denne PD på deltid, skal ansøge om programmets fagudvalg, når de indgiver ansøgningen om optagelse til det eller, når de er indrømmet, når nogen af ​​de tilstande der er indeholdt i dem er til stede. nedenfor og aktiver anerkendelse som deltidsstuderende.

Blandt andet vil følgende være kriterier for optagelse af deltidsstuderende i denne PD:

  1. Arbejder og dokumenterer akkrediterer ansættelsesforholdet.
  2. At blive ramt af en grad af fysisk, sensorisk eller psykisk handicap, der afgør behovet for at forfølge deltid ph.d.-studier. I så fald skal den studerende dokumentere den anerkendte handicapgrad.
  3. At udføre en anden specialuddannelse, i samme eller i et andet universitet, med deltid dedikation og at bevise betingelsen for at blive optaget eller indskrevet i sådanne studier som deltidsstuderende.
  4. Betragtes som den største omsorgsperson for forsørgerne og bevise det ved at fremlægge dokumentation og certificering udstedt af det ansvarlige organ for anerkendelse af afhængighedssituationen.
  5. Har børn under 3 år under deres pleje.
  6. Vær en høj konkurrence konkurrent atlet.
  7. Udøvelse af elevrepræsentationsopgaver.
  8. Andre behørigt begrundede (for eksempel at være offer for kønsvold, terrorisme osv.).

Anerkendelsen af ​​denne betingelse skal ratificeres årligt og vil have virkninger indtil afslutningen af ​​doktorgradsstudier med præsentation og forsvar af doktorsafhandlingen. På trods af ovenstående kan der under udviklingen af ​​PD'en forlanges ændringer i modaliteten af ​​dedikation til disse undersøgelser, forudsat at følgende omstændigheder forekommer:

  • Ph.d.-studerende med deltid dedikation, som i løbet af PD'en mister den omstændighed, som de blev optaget og anerkendt som sådan, vil automatisk blive PD-studerende med fuldtids dedikation. Fra det øjeblik vil de have tre år indtil præsentationen af ​​ansøgningen om ph.d.-aflevering, forudsat at de ikke har bestået mere end to år på betingelse af deltidsstuderende.
  • Ph.d.-studerende, der har påbegyndt ph.d.-studier på fuld tid, skal ansøge om deltidsstatus og opfylde et af ovenstående krav, de vil være tilgængelige fra tildeling af betingelsen indtil præsentationen af Ansøgning om ph.d.-afhandling af højst tid, som samlet set ikke overstiger 5 år.
Denne skole tilbyder programmer i:
  • Spansk
  • Engelsk


Sidst opdateret June 19, 2018
Varighed og pris
This course is Campusbaseret
Start Date
Startdato
Sep. 2019
Duration
Varighed
Deltid
Fuldtid
Information
Deadline
Locations
Spanien - Santa Cruz de Tenerife, Canary Islands
Startdato : Sep. 2019
Ansøgningsfrist Kontakt skolen
Slutdato Kontakt skolen
Dates