Doktorgrad i territorium og samfund. Historisk Evolution i et Tricontinental Rum (Afrika, Amerika og Europa)

Universidad de La Laguna

Studiebeskrivelse

Læs den officielle beskrivelse

Doktorgrad i territorium og samfund. Historisk Evolution i et Tricontinental Rum (Afrika, Amerika og Europa)

Universidad de La Laguna

Doktorgrad i territorium og samfund. Historisk udvikling af et Tricontinental rum (Afrika, Amerika og Europa) (DOCTESO) er resultatet af synergien mellem forskere, der udvikler deres arbejde inden for geografi, historie, arkæologi, studier af religioner og videnskaber af geografiens fakulteter og historie ved universitetet i Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC) og Universidad de La Laguna (ULL).

Det er et tværfagligt program med et tværfagligt kald baseret på følgende forskningslinjer:

  1. Social organisation af rummet. Antropisering og territorial planlægning.
  2. Grænse samfund. Kolonisering, akkulturering og økonomisk indvirkning.
  3. Studier af religioner, overbevisninger og imaginaries.
  4. Bygningshukommelse Mundtlige og skriftlige kilder, Arkæologi og Historiografiske Paradigmer.

Begrundelse titel

I fakulteterne for geografi og historie på universitetet i Las Palmas de Gran Canaria og Universidad de La Laguna er der blevet ydet stor støtte til initiativet til at koordinere et interuniversitets doktorgradsprogram tilpasset den nye lovgivning. Med dette er det meningen, at udover at fortsætte akademiske karriere hos bachelor- og kandidatstuderende, kan forsknings-, innovations- og talentforfremmelsesaktiviteter udvikles, ikke kun i øhavet, men i resten af ​​Spanien og Europa, idet der lægges særlig vægt på den territoriale ramme for Afrika og Latinamerika, hvor øerne har særlige kulturelle og økonomiske bånd.

Dette program er også beriget med de erfaringer, der er opnået i de forskellige ph.d.-programmer arrangeret af de afdelinger, der er mest direkte relateret til geografi og historie, nogle af dem allerede interdepartementale. På den anden side har vi i dette stadium af integration i EHEA præcedens for tæt samarbejde mellem universiteterne i Interuniversity Master of Archaeology af ULL og ULPGC, som har fungeret som testlaboratorium for alle typer undervisningshandlinger, af organiseringen af ​​udvekslinger og forvaltningen af ​​fælles forskningsarbejder.

Dette ph.d.-program er resultatet af synergien mellem forskere, som udvikler deres arbejde inden for geografi, historie, arkæologi, religionsstudiet og den naturlige, kulturelle og sproglige arv. Mange af de projekter, de fører eller deltager i, udgør et eksempel på tværgående analyser, der er typiske for Humaniora og Samfundsvidenskabens sammenhæng, således at de foreslåede forskningslinjer har kvaliteten af ​​at kunne løse problemer og give resultater fra en tværfagligt perspektiv i universelle anvendelsesområder. Derfor er Territory and Society Programmet. Historisk udvikling af et Tricontinental Space (Afrika, Amerika og Europa), DOCTESO, er den ideelle ramme for at strukturere disse perspektiver og tiltrække unge talenter, ikke kun fra de to universiteter, der koordinerer det, men fra hele det geografiske område, der omfatter dets karakter af tri-kontinentale

kompetencer

GRUNDLÆGGENDE OG GRUNDLÆGGENDE KOMPETENCER

  • CB11 - systematisk forståelse af et fagområde og beherskelse af færdigheder og forskningsmetoder relateret til feltet.
  • CB12 - Mulighed for at udtænke, designe eller oprette, gennemføre og vedtage en væsentlig proces med forskning og skabelse.
  • CB13 - Mulighed for at bidrage til at udvide grænserne for viden gennem original forskning.
  • CB14 - Evne til at udføre kritisk analyse og evaluering og syntese af nye og komplekse ideer.
  • CB15 - Evne til at kommunikere med den akademiske og videnskabelige samfund og samfundet i almindelighed om deres områder af ekspertise i de måder og sprog almindeligvis anvendes i internationale videnskabelige samfund.
  • CB16 - Mulighed for at fremme, inden akademiske og professionelle sammenhænge, ​​videnskabelige, teknologiske, sociale, kunstneriske eller kulturelt i et videnbaseret samfund.

Kapaciteter og personlige færdigheder

  • CA01 - Navigering vores sammenhænge, ​​hvor der er lidt specifik information.
  • CA02 - Find de centrale spørgsmål, der skal besvares for at løse et komplekst problem.
  • CA03 - At designe, skabe, udvikle og lancere nye og innovative projekter inden for sit felt af ekspertise.
  • CA04 - Arbejde i udstyr og selvstændigt i en international eller tværfaglig sammenhæng.
  • CA05 - integrere viden, håndtere kompleksitet, og formulere domme med begrænsede oplysninger.
  • CA06 - Kritik og forsvar af intellektuelle løsninger.

uddannelsesaktiviteter

  • Formidling af forskning
  • Mundtlig kommunikation på det videnskabelige område
  • Præsentation af et teoretisk og / eller metodologisk aspekt afledt af afhandlingen i en offentlig sammenhæng (kongres, seminar, værksted) specialiseret i en eller flere af ph.d.-forskningslinjerne
  • forskningsseminarer

forskningsområder

  • Linie 1: Social organisering af rummet. Processer af antropisering og territorial planlægning. Denne linje strukturerer sammenhængen mellem territoriet og de befolkninger, der besætter det fra forskellige perspektiver. Projekter udvikles, der påvirker analysen af ​​naturlige og antropiserede landskaber i forskellige territoriale og kronologiske sammenhænge, ​​fra præhistorie til nutid, fra rekonstruktion af gamle landskaber til bymiljøbestilling og social brug af offentlige rum. Flere af de projekter, der omfatter det, har et specielt kald til den diachroniske analyse af de forbindelser, der er etableret inden for rammerne af Atlanterhavsområdet, i overensstemmelse med udformningen af ​​programmets tri-kontinentale karakter.
  • Linje 2: Frontier samfund. Kolonisering, akkulturering og økonomisk indvirkning. Østersøens særlige situation, i en geostrategisk ramme af stor relevans for forbindelserne mellem Europa, Afrika og Amerika, er en ramme for analyse for at forstå de processer, der hidrører fra disse kontakter over tid. De befolknings demografiske og genetiske forandringer, udviklingen i de økonomiske cyklusser og deres indvirkning på landskabet, politik, ideologi og kultur er grundlæggende aspekter, der er blevet studeret i forskellige kronologiske og rumlige rammer, og er meget aktuelle.
  • Linie 3: Undersøgelser af religioner, overbevisninger og imaginaries.
  • Denne linje er rettet mod forskning om religiøs mangfoldighed og overbevisning i fortiden og nutiden, samt undersøgelsen af ​​sociale imaginaries. Analyseperspektivet er tværfagligt, og arbejdsomfanget omfatter både de globale, lokale og tværnationale skalaer i de tre kontinentale sammenhænge, ​​der karakteriserer doktorgraden.
  • Linie 4: Bygningshukommelse Skriftlige kilder, arkæologi og historiografiske paradigmer Denne linje har en tværgående virkning på udviklingen af ​​de teoretiske og metodologiske baser, der er nødvendige for en korrekt udvikling af alle forskningsprojekter. Udviklingen af ​​det heuristiske apparat, der er forbundet med hvert arbejde, er forbedret for at fremme sin kritiske analyse og forbedre metoderne for hver af de discipliner, der udvikles. Det søger også at fremhæve arv, der har deres egne informationskilder, både skriftlige, materielle eller endda immaterielle.

adgangskriterier

Det kompetente organ til at gennemføre optagelsesprocessen er Akademisk Udvalg. Det er blevet fastslået, at fagudvalget består af 9 medlemmer. Koordinator for ph.d.-uddannelsen skal være fra ULPGC, en professor fra ULL vil påtage sig koordineringsopgaverne med det andet universitet. Kommissionen nedsættes med mindst én repræsentativ pr. Forskningslinje, og det sikres, at Kommissionen respekterer et repræsentationsprincip, der sikrer en afbalanceret tilstedeværelse af personer fra de to universiteter, der fremmer programmet. Det er fastslået, at der altid skal være mindst tre medlemmer for hver af universiteterne. Der kan også være op til to personer af anerkendt prestige inden for rammerne af nogen af ​​forskningslinjerne i programmet uden for ULPGC og ULL.

Adgangskriterierne bliver som standard tilpasset dem, der er fastlagt i ULPGC Ph.d.-forordningen.

Doktorandets fagudvalg vurderer og prioriterer ansøgningerne ud fra følgende kriterier for vurdering af kandidaternes fordele for deres endelige adgang til programmet:

  1. Adgangskvalifikation (vægtet 50%), værdiansættes på følgende måde: hvis den studerende har en titel på den anbefalede profil, 25 point; hvis det svarer til yderligere profil 2, vil det have 20 point; og det er inkluderet i den ekstra profil 3 får du 15 point.
  2. Curriculum vitae (vægtet 50%)

a) Faglig optegnelse (op til 10 point): Den gennemsnitlige karakter af den studerende, der opnås i kandidatgrad og kandidatgrad eller tilsvarende grad, der giver adgang til ph.d.
b) Andre grader (op til 4 point)
c) Andre faglige og / eller faglige fordele (op til 11 point): 1. publikationer (op til 5 point), 2. sprogkundskaber, der er lig med eller højere end niveau B2 (op til 2 point) 3. Stipendier, præmier (op til 2 point); 4 erhvervserfaring (op til 2 point)

Indkomst sats:

Profil (vægtning 50%)

  • Den akademiske trænings egnethed til den anbefalede profil af programmet: 25 point.

Curriculum vitae (vægtning 50%)

a) Akademisk post (op til 10 point): Gennemsnitsmærke for den studerende, der opnås i kandidatgrad og kandidatgrad eller tilsvarende grad, der giver adgang til doktorgraden.

b) Andre grader op til 4 point

c) Andre faglige og / eller faglige fordele: 1. publikationer (op til 5 point), 2. sprogkundskaber, der er lig med eller højere end niveau B2 (op til 2 point) 3. Stipendier og præmier (op til 2 point) 4. Erhvervserfaring (op til 2 point) op til 25 point

Derudover skal alle ansøgere bevise et B1 niveau på engelsk.

Studerende med særlige uddannelsesmæssige behov stammer fra handicap

Hvis en ansøger indikerer et handicap, der kræver særlige forhold, skal du angive det i din ansøgning og angive detaljeret de nøjagtige tilpasningsforanstaltninger, du har brug for. I dette tilfælde skal du på tidspunktet for registreringen fremlægge et lægeerklæring med angivelse af type og grad af funktionelt tab. Udvælgelseskriterierne for studerende med særlige uddannelsesbehov stammer fra handicap vil være de samme som for de øvrige studerende. Akademisk Komité vurderer i dette tilfælde behovet for mulige læseplanlægninger.

Fuldtids og deltid indskrivning

Der tilbydes et årligt tilbud på 15 pladser blandt deltidsstuderende. Af de 15 pladser, der tilbydes i hvert kursus, kan der maksimalt 10 tildeles studerende med deltidsangivelse. De steder, der tilbydes af ULL vil være 7, og af ULPGC 8, hvoraf mindst 2 vil blive tildelt deltid i La Laguna og 3 i Las Palmas de Gran Canaria, indtil de maksimalt 10 etablerede, justerende hvert tilfælde afhængigt af udvælgelsesprocessen, som er ansvaret for programmets faglige udvalg.

Doktorsstuderende kan tilmelde fuldtids eller deltid. For sidstnævnte modalitet er betingelsen for en deltidsdoktorand, der i givet fald er tildelt af ph.d.-uddannelsen, et uundværligt krav. Denne betingelse skal anmodes fra Academic Commission, der fremlægger bilagene. Arbejds-, familie- eller personlige grunde vil blive taget i betragtning for status som deltidsstuderende. Arbejdsmæssige grunde vil fortrinsvis omfatte situationer af fast eller stabil karakter, midlertidige kontrakter forlænget over tid eller andre situationer, der behandles af fagudvalget. Motiver af familie eller personlig karakter vil blandt andet omfatte afhængighed, pleje af ældre eller handicappede børn og familie med børn i skolealderen og situationer med kønsvold. Studerende med en handicapgrad på over 33%, hvis de anmoder om det og retfærdigt dokumenterer Akademisk Udvalg.

Ændringen af ​​registreringsmodalitet kan anmodes om i de fælles registreringsperioder, der er betinget af den positive rapport fra Akademisk Udvalg.

Når den årlige undervisning, kan der ikke foretages ændringer i ordningen for engagement i det akademiske år, medmindre sammenfald med alvorlige omstændigheder skal evalueres af Akademisk Udvalg. De årsager, der kan hævdes i ansøgningen, blandt andre, er: arbejdsaktivitet, særlige uddannelsesbehov, familie plejebehov, højtydende sportsfolk og økonomiske situation i husstanden.

Denne skole tilbyder programmer i:
  • Spansk
  • Engelsk


Sidst opdateret June 19, 2018
Varighed og pris
This course is Campusbaseret
Start Date
Startdato
Sep. 2019
Duration
Varighed
Deltid
Fuldtid
Information
Deadline
Locations
Spanien - Santa Cruz de Tenerife, Canary Islands
Startdato : Sep. 2019
Ansøgningsfrist Kontakt skolen
Slutdato Kontakt skolen
Dates