Ph.d. i almen antropologi
Faculty of Humanities, Charles University
Nøgleinformation
Campus placering
Prague, Tjekkiet
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
Blandet, På campus
Varighed
4 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 500 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
* online ansøgningsgebyr: 720 CZK
Introduktion
Det bredt udtænkte ph.d.-studieprogram for (generel) antropologi fokuserer på menneskelig adfærd, handling og kognition både i deres biologiske (genetiske) aspekter og evolutionære, sociale og/eller miljømæssigt betingede variabilitet. Dens generelle antropologiske tilgang udspringer af en antagelse om, at (a) det kun er en variation og variation af adfærd, handling og erkendelse, der kan tale om den menneskelige eksistens karakter, og at (b) det er nødvendigt at tale om denne eksistens ved måde at syntetisere kombination af biologisk-empiriske, kulturfortolkende og refleksivt filosofiske metoder. Den understøttes af den (anglo-amerikanske) opfattelse af integral generel antropologi som en disciplin, der studerer både biologiske og sociokulturelle aspekter af mennesker opfattet som komplekse organismer udstyret med sprog, tanke og kultur (udrustet med en kapacitet til semiotisk, symbolsk repræsentation ).
Denne antagelse udvides af visse aspekter af (tysk og fransk) filosofisk og historisk antropologi. En sådan opfattelse af (generel) antropologi tager hensyn til både mangfoldigheden af menneskelige kulturer og fælles karakteristiske træk ved menneskeheden (både delvise evolutionære processer og generelle kvaliteter af menneskets biologiske og kulturelle evolution).
Ph.d.-studerende vælger en af de fire specialiseringer på denne uddannelse:
- filosofisk antropologi,
- historisk antropologi,
- psykologisk antropologi og menneskelig etologi, eller
- social og kulturel antropologi.
Generel antropologi er en grundlæggende syntetisk (dvs. kombinerer en række relativt uafhængige tilgange) og komparativ disciplin såvel som et felt, der er analytisk kritisk og refleksivt. Denne opfattelse af (generel) antropologi bruger (i henhold til udvalgt specialisering) både empiriske (eller statistiske) metoder inden for biologiske videnskaber (eller biomedicinske videnskaber, empirisk psykologi eller demografi) og fortolkende metoder inden for social og kulturel antropologi (eller etnografi) og historisk , eller analytiske og refleksive metoder inden for filosofisk og hermeneutisk antropologi. En væsentlig sammenhæng mellem uddannelsen er tilvejebragt af en teori om kultur (set som et semiotisk system overført af social læring), hvad enten det anvendes i hovedsageligt kulturelle og konstruktivistiske fortolkninger, eller i fortolkninger, der trækker fra co-evolution af gener og kultur, eller i studier af den kulturelt betingede hyppighed af biologiske og/eller neuropsykologiske manifestationer.
Indlæggelser
Programresultat
Målet med antropologistudiet er at forberede de studerende til akademisk forskningsarbejde på det niveau, som kræves af den moderne videnskab. De studerende skal kombinere viden fra alle områder i en holistisk tilgang til at studere mennesker og befolkninger for at overvinde etniske og sociale forskelle og i forsøget på at observere aktuelle processer i deres historiske og kulturelle kontekst.
Karrieremuligheder
Kandidater, der er dygtige i metoder og praktiske aspekter af videnskabelig forskning med hensyn til de generelle antropologiske discipliner, er i stand til at udføre feltforskning i antropologiske problemstillinger i overensstemmelse med deres specialiseringer under overholdelse af en videnskabsmands etiske kodeks. De er i stand til nøjagtigt at formulere resultaterne af deres videnskabelige arbejde for at publicere dem i højstandardtidsskrifter eller ansvarligt popularisere dem. De er kvalificerede til undervisningsstillinger på universiteter eller gymnasier, ansvarlige stillinger i videnskabelige institutter, fonde, NGO'er eller statslige afdelinger (såsom afdelinger for arbejde og sociale anliggender, sundhed og omsorg, hjemmekontor og udenrigsanliggender) og medierne mht. popularisering af resultaterne af antropologi, videnskab og humaniora.