Ph.d. i antropologi og social forandring
California Institute of Integral Studies
Nøgleinformation
Campus placering
San Francisco, USA
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
Fjernundervisning
Varighed
4 - 7 år
Hastighed
Fuldtid, Deltid
Studieafgifter
Kontakt skolen
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
Stipendier
Udforsk stipendiemuligheder for at hjælpe med at finansiere dine studier
Introduktion
Aktivisme. Forskning. Social forandring.
Antropologi og social forandring er en lille, innovativ kandidatafdeling med særlig fokus på aktivistisk stipendium, militant forskning og sociale forandringer. Vores unikke tilgang til etnografisk forskningsmetodologi opløser traditionelle barrierer mellem forskning og politisk aktivisme, mellem insidere og udenforstående og mellem forskere og hovedpersoner. Etnografi er et værktøj til "at skabe de betingelser, vi beskriver." Vi deltager i samforskningsprocessen for at undersøge eksisterende alternativer og muligheder for social forandring.
Ved siden af talentfulde fakulteter, ph.d. studerende lærer at anvende praksis med direkte handling på forskningsprocessen. Vi satte os for at skabe de betingelser, vi beskriver, når vores forskning begynder at legemliggøre værdierne i den verden, vi ønsker at skabe.
Om programmet
På en vis måde er vi en afdeling for post-kapitalistiske studier. Vi ønsker imidlertid ikke at henvise til noget uddømt utopi eller til en spekulativ udforskning af futuristiske scenarier. Selvom vi er enige med Lewis Mumford om "vigtigheden af at bygge slotte på himlen", ser vi det som en endnu mere presserende nødvendighed at studere politik om alternativer her og nu: behovet for at engagere sig i konkrete utopier, der allerede er ved at blive bygget, og at forstå andre verdener, der allerede er mulige.
Sammen med aktivisterne fra mange forskellige dele af verden mener vi, at "en anden verden er mulig". Vi minder om de nye sociale bevægelser er ikke at erobre verden, men at gøre den på ny. Hvad er så antropologiens og andre samfundsvidenskabers rolle og ansvar? I en verden fyldt med så mange kriser ser få ting ud til at være mere relevante end systematisk forskning af modhegemonisk viden og praksis. Samfundsforskere bør forlade pessimisme for bedre tider. Især antropologi er godt rustet til at deltage i den "nu -topiske" opgave med at konstruere samfundsvidenskabelig viden, der ser ud over kapitalisme, hierarki og økologisk katastrofe.
Praksis og teknik for aktivistisk forskning udgør en vigtig model for præfigurativ samfundsvidenskab. Som en nutidig antropolog, en ven af vores program, for nylig bemærkede, at når man "udfører en etnografi, observerer man, hvad folk gør, og forsøger derefter at drille ud de skjulte symbolske, moralske eller pragmatiske logikker, der ligger til grund for deres handlinger; man prøver at forstå, hvordan folks vaner og handlinger giver mening på måder, som de ikke selv er helt klar over. "
Vi beder vores elever om at gøre netop dette: at se på dem, der skaber levedygtige alternativer, at prøve at finde ud af, hvad der kan være de større konsekvenser af det, de allerede gør, og derefter tilbyde disse ideer tilbage, ikke som recepter, men som bidrag, muligheder-som gaver.
Dette program giver plads og mulighed for at engagere sig i mange traditioner for radikal stipendium og emancipatorisk samfundsvidenskab. Vi mener, at antropologer bør analysere, diskutere og undersøge det mulige; at de skal undersøge alternative institutioner; at de skal kollektivt reflektere og debattere dilemmaerne ved aktivistisk forskning. Den kollektive indsats for at forstå "konkrete utopier" har form af en analytisk og etnografisk undersøgelse af virkelige historiske alternativer i nutiden. Dette kræver igen et seriøst engagement med sociale bevægelser, der er involveret i fremstilling af alternativer. Studerende forventes at have en fremragende beherskelse af historie, debatter og perspektiver for nutidige sociale bevægelser. Disse bevægelser eksisterer i den historiske, sociale og epistemologiske kontekst af kolonisering, udvikling og globalisering. Som bidragydere til en nylig bog minder os om, lever mere end hver sjette mennesker nu i slumkvarterer, over en milliard i en verden med arbejdsløs vækst eller ingen vækst. Løsninger, der tilbydes af almindelig samfundsvidenskab, er ofte kilden til problemet, og vores elever forventes at have en god forståelse for sammenflettede historiske processer med kolonisering, udvikling og liberal modernitet.
Ph.d. -uddannelsen er karakteristisk for sit fokus på konkrete utopier. Hvad er nogle af dem? Arbejderkooperativer i Oakland, sociale centre i Italien, autonome retssystemer i Guerrero, haver i Detroit, besatte selvstyrede fabrikker i Argentina, "god regering" i zapatisterne, buenvivir (godt liv) og plurinationalisme i Bolivia, deltagende demokrati i Kerala, solidaritetsøkonomi i Mondragon, deltagende økonomi i Winnipeg, pædagogik i blokken i afroamerikanske samfund, alternativ miljøisme i afro-colombianske flodregioner, juridisk pluralisme, migrations autonomi, marginaliseret medicinsk praksis i Sydasien, solidarisk fagforening i New York City, kommunalt landbrug i Malawi, hytteboendes demokrati i Sydafrika, Copwatch i LA, biodiversitet i Brasilien, genoprettende retfærdighed i Ohio, videns almene og globalisering, uafhængige medier og autonome fødevaresystemer i Japan, er kun nogle af eksemplerne af præfigurative kulturer. Der er så mange flere, og et af vores elevers ansvar er at opdage dem.
Programmet er karakteristisk i sin vægt på:
- Aktivistisk forskning af konkrete utopier
- Globale sociale bevægelser og tabte revolutionære skatte
- Spørgsmål om kolonialisme, globalisering, udvikling
- Anarkistiske, marxistiske og feministiske teoretiske perspektiver
- Politisk økologi
- Integration af aktivisme og stipendium: udvikling af forskningsfærdigheder inden for aktivistisk forskning, interkulturel oversættelse og emancipatorisk tænkning
Mange klasser indeholder en forskningskomponent, og doktorafhandlingen er baseret på aktivistisk forskning. Aktivistiske forskningsrammer omfatter deltagende og kollaborative forskningsmetoder samt nyere forskningsteknikker og strategier forbundet med militant forskning, mundtlig historie og co-research tilgange.
Vores tilgang til antropologi
Antropologi og social forandringsprogram beskrives bedst som aktivistisk forskning af konkrete utopier. Vi tror på, at god antropologi begynder og ender i feltet. Antropologi og social forandring er en del af den bredere bevægelse, der søger at bringe etnografi tilbage i spidsen for antropologi. Sammen med bidragydere til opstandsmøder, konstituerende fantasi og engagerende kontradiktioner -bogprojekter er vi interesserede i det teoretiske potentiale for aktivistisk etnografi. Vi er især interesseret i aktivistisk forskning af virkelige eller konkrete utopier, mulige alternativer til den kapitalistisk-koloniale verden, vi lever i. Både som lærde og aktivister er vi mindre interesseret i den "hensynsløse kritik af alt, hvad der eksisterer" og mere i " præfigurativ "teori, der i selve organisationen udtrykker den form for stipendium, vi går ind for. At gå tilbage til de kritiske begreber, vi bringer fra feltet og returnere disse begreber tilbage til de mennesker, vi forsker med, på en måde som en gave, er det, der gør os til både aktivister og antropologer.
Særpræget tilgang til metodologi
I vores kandidatuddannelse lægger vi særlig vægt på forskning og på det, vi kalder aktivistisk forskning. Vores signatur tilgang til metodologi hviler på undersøgelsen af forskellige forskningsmodeller og strategier forbundet med aktivistisk eller militant forskning. Vi lægger vægt på samforskning og direkte handling, horisontalitet og selvaktivitet, set som væsentlige ingredienser i kollaborativ videnproduktion. Aktivistisk forskning, vores distinkte tilgang til efterforskning, forsøger at kombinere forskningsinteresse for militant etnografi, drift, kortlægning, medforskning, arbejderundersøgelse og radikal mundtlig historie med samarbejdende og engageret deltagerobservation. I dette eksperimentelle spil med forskellige former for politisk engageret kollaborativ forskning stræber vi efter at konstruere en særskilt model for aktivistisk forskning. Det andet element i vores tilgang er vores aktive interesse for andre måder at organisere samfund og liv, på alternative, men virkelige og konkrete utopier.
Deltagende tilgang til læring
Kandidatuddannelsen i antropologi og social forandring samler forskere og aktivister, der ikke beskæftiger sig med undervisning, men med co-læring. Vores tilgang til co-learning er inspireret af en lang og smuk uddannelseshistorie udviklet på populære universiteter, moderne skoler, universiteter på jorden og uden mure og gratis skoler. Vi befinder os i traditionen og arven fra undervisere som Leon Tolstoy, Paul Robin, Francisco Ferrer, Emma Goldman, Alexander Niell, Ivan Ilich, Paul Goodman, Angela Davis, Bell Hooks og Paulo Freire. Vi er glade for at lære af tidligere uddannelseserfaringer i Bay Area: Black Panther -fællesskoler, San Francisco Liberation School, New College of California og Berkeley Free School - det er kun nogle af de spændende traditioner, der inspirerer vores uddannelsesvision. Vi opfatter klasselokalet som et hyggeligt rum med facilitering og konsultation, interaktive og horisontale processer for vidensudveksling og produktion.
Overbevisende tilgang til viden om kommunikation
Vi tilbyder flere former for convivia eller hyggelige rum for videnskommunikation:
- Insight/Incite: vores deltagende biograf månedlige begivenhed i samarbejde med Sherman Street Cinema.
- Politisk laboratorium: afholdes en gang hvert semester som et weekend-langt hyggeligt møde mellem lokale eller internationale forskere, der arbejder på et bestemt projekt, studerende og udvalgte deltagere fra lokalsamfundet. Sammen tænker de kollektivt om en bestemt idé, bog, koncept eller projekt.
- Autonom Classroom: en eksperimentel klasse skabt overbevisende af ph.d. studerende, en klasse, hvor verden vendes på hovedet, eleverne bliver lærere, lærere bliver studerende, og alle kandidatstuderende designer selvstændigt en klasse, som de underviser og selvstyrer i løbet af et semester.
- Guerilla Workshop: et improviseret event-rum, hvor studerende, fakulteter eller studerende og fakulteter præsenterer deres nuværende arbejde. Dette inkluderer papirer, der skal præsenteres på forskellige konferencer, rapporter om rygter fra akademiske eller aktivistiske begivenheder og dialoger, der er relevante for antropologi, social retfærdighed og kritisk teori.
- Dialoger og forhør: I stedet for at forhøre folk, i denne offentlige konvivia, koordineret af Sasha Lilley, forhører vi ideer. Dette har form af en halvårlig samtale mellem aktivistiske journalister og fremtrædende arrangører og aktivistiske intellektuelle.
- Nomadic Cafe: hvor vi har nomadiske diskussioner om rum, steder og ikke-rum.
Arrangementer, workshops, forskningsarbejdsgrupper og gæsteforskere
Programmet er regelmæssigt vært for foredrag, konferencer og workshops om en række sociale retfærdighedsspørgsmål, der samler forskere, aktivister og kunstnere, både lokale og internationale. Et politisk laboratorium på en dag om Radical Pasts, Radical Futures kombinerede den intellektuelle og politiske erfaring fra sociale bevægelsesteoretikere og aktivister Selma James, Peter Linenbaugh, Andayie, George Katziaficas, Ruth Reitan og Scott Crow.
Aymara feminist fra Bolivia, Julieta Paredes, holdt en workshop præsentation af "feminismo communitario." Mod kornproducenten Sasha Lilley interviewede Iain Boal om sin bog om kommuner i det nordlige Californien. Silvia Federici og Selma James holdt foredrag og organiserede et politisk laboratorium omkring spørgsmålet om Reproductive Labour og Commons. Anarkistisk antropolog David Graeber holdt et nøgleforedrag om de første 5000 års gæld. Arturo Escobar præsenterede om antropologi og postkapitalisme.
Vores besøgende aktivistiske lærde omfatter John Holloway, Jason W. Moore, Silvia Rivera Cusicanqui, David Graeber, Silvia Federici, Arturo Escobar, Adrienne Pine og Havin Guneser. Vi er medsponsor for begivenheder såsom amerikanske indiske bevægelser vestlige konferencer, Howard Zinn Bookfair, The Western Workers Labour Heritage Festival, World-Ecology Research Network årlige konferencer, Anarkistiske studier konferencer, Revolutionary Organizing Against Racism Conference og Institute for Social Ecology sommerskole . Programmet Antropologi og social forandring har nu sit eget bogaftryk- Kairos- hos PM Press-udgiverne.
Indlæggelser
Læreplan
Onlinekurserne præsenteres i ugentlige moduler, der inkluderer læsninger, diskussionsfora og synkron og asynkron videoinstruktion.
Hvert semester afholdes der også en ugelang, on-campus intensiv for at fremme fællesskabsopbygning, mens der også opstår enheder. I løbet af ugen får du en inspirerende oplevelse, der inkluderer feltarbejde, færdighedsbaserede personlige kurser, deltagelse i offentlige foredrag og filmvisninger og andre samarbejdssessioner.