Generelle emner i geografi som et doktorgradsprogram udgør et forsøg på at finde de rørende / krydsede emner, der forbinder de tidligere ph.d.-uddannelser. Faktisk har en hurtig udvikling af geografiske felter i det sidste halve århundrede ført til deres ekstraordinære differentiering, mens den fællesnævner for de enkelte felter blev svækket.

Styrkelsen af gensidige forbindelser mellem de enkelte geografiområder udgør en vigtig opgave både for videreudvikling af geografi som videnskab og opfyldelse af samfundets presserende behov. Dette er forbundet med det faktum, at det nuværende landskab, som fokus for geografisk undersøgelse, undergår store ændringer både på lokalt og regionalt niveau såvel som på statens, kontinentale og globale niveauer. Forskningen foregår dog primært inden for specialiserede discipliner. Som følge heraf bliver det nødvendigt med en sammenkobling af forskellige aspekter af afgørende spørgsmål om forskningen i samspillet mellem natur og samfund og forbedring af holistiske tilgange til løsning af problemer.

De afgørende problemer skal ikke kun studeres, men også være repræsenteret i uddannelsesprocessen som dets integrerende dele. Det er bare geografi på grundskoler og gymnasier (samt en række ikke-geografiske universitetsprogrammer), der skal spille den tilsvarende integrerende rolle som et paraplyområde. Misforståelsen af dette integrationspotentiale i geografi ved udarbejdelsen af den kurrikulære reform af den tjekkiske uddannelse og den traditionelle videnskabsafdeling / fag / discipliner i samfunds- og naturvidenskabelige områder kan også tilskrives den langvarige mangel på en lignende, omfattende udtænkt ph.d.-studie i miljøet af den tjekkiske videregående uddannelse. Det er et mål for ph.d.-uddannelsen at udsætte denne situation. Geografi er et tværfagligt område med en karakteristisk, men ikke altid brugt potentialet for tværfagligt samarbejde.

Undersøgelserne foregår i tre tematiske retninger, der integrerer karakteren af geografisk forskning: a) geografisk tænkning; b) landskabsudvikling c) uddannelse i geografi. Der er antagelse om, at en af dem er et hovedfokus i forskningsindsatsen hos en ph.d. studerende. De resterende to vil gøre det muligt for en studerende i ph.d.-studier at være fastforankret i det generelle, integrering af spørgsmålet om geografiske felter.


Beskrivelse af verifikation og evalueringskriterier

Indgangen eksamen er en en-runde i form af et interview. På baggrund af en skriftlig anmodning, der indgives elektronisk sammen med ansøgningen, men senest den 19. maj 2019 kan dekanen tillade indgangskontrol at finde sted via informations- og kommunikationsteknologi, men kun af alvorlige og dokumenterede grunde som sundhed eller uddannelse i udlandet.

Under kandidateksamen skal kandidaten demonstrere de tekniske og sproglige færdigheder for at studere det givne program sammen med attributter, der er nødvendige for videnskabeligt arbejde. Prøven bedømmes med maksimalt 100 point, hvoraf 10 point gives som en bonus for at give en mere konkret ide om studieindholdet og det planlagte afhandlingsarbejde i det frivillige ansøgningsbilag, herunder afhandlingsemnet, en kort kommentar, den forventet tilsynsafdeling og samtykke fra en særlig vejleder til at føre tilsyn med et sådant doktorandprojekt.


Betingelser for optagelse

Optagelse til ph.d.-studier er betinget af en vellykket gennemførelse af en kandidatuddannelse.

Verifikationsmetode:


Regler for fritagelse for adgangskontrol

Indgangstesten kan fraviges på grundlag af en skriftlig anmodning fra kandidaten, forudsat at de med succes har ansøgt om et STARS-projekt i det givne akademiske år. En sådan anmodning sammen med dokumentation om, at betingelserne er opfyldt, skal indgives (men ikke elektronisk) senest den 19. maj 2019.


Karrieremuligheder

Denne kandidat er velforberedt til arbejde enten uafhængigt eller som holdmedlem i videnskabelige, forskning og pædagogiske områder. Han / hun har en bred forståelse af generelle geografiske problemstillinger, både hvad angår teori og problemstillinger, der integrerer geografiske emner med andre relaterede felter (nemlig udvikling og udnyttelse af landskabet) samt i geografiens undervisning i både tjekkisk og internationale sammenhænge. Den studerende kan anvende hans / hendes viden om teorier og begreber (fx udviklingen af geografisk tænkning, geografisk syntese, prognoser for miljøændringer). Han / hun er aktiv inden for videnskabelig forskning og uddannelse (konceptuel, skrivning og revision, læseplanlægning, udvikling af uddannelsesprogrammer og materialer, fremme af geografisk viden).

Program undervist i:
  • Engelsk

Se 29 flere kurser fra Charles University Faculty of Science »

Senest opdateret Januar 4, 2019
Dette kursus er Campusbaseret, Online og campus kombineret
Start Date
Okt 2019
Duration
4 år
Fuldtid
Price
50,000 CZK
pr. akademisk år. Online ansøgningsgebyr: 540 CZK. Papiransøgningsgebyr: 590 CZK.
Deadline
Efter placeringer
Efter dato
Start Date
Okt 2019
End Date
Ansøgningsfrist

Okt 2019

Location
Ansøgningsfrist
End Date