Ph.d. i specialundervisning

Generelt

Program beskrivelse

Karakteristik af undersøgelserne

Indholdet af ph.d.-studier fokuserer primært på stigningen i deltagelsen af handicappede i samfundet samt forbedring af livskvaliteten. Der lægges særlig vægt på sociale aspekter.

Ph.D. Studieprogrammet tilbyder uddannelse i et bredt spektrum af specialundervisning discipliner. Studerende af programmet er villige til at udvikle den videnskabelige disciplin i specialundervisningen i det ovennævnte nye perspektiv og at løse up-to-date problemer relateret til livskvaliteten for mennesker med handicap.

Individuelle kurser dækker også aktuelle aspekter af specialundervisning i den internationale kontekst.

Forskningsaktiviteter bør helst omfatte:

  • Tidlig alder inklusive specialpædagogisk diagnostik og intervention;
  • Familie med et handicappet barn og dets stilling i samfundet;
  • Social, kulturel og erhvervsmæssig integration af handicappede, herunder integration af elever og elever med særlige behov i de almindelige grundskoler;
  • Udvikling af særlige uddannelsesmæssige og sociale rehabiliteringsmetoder, teknikker og procedurer
  • Ændringer i tilgangen til offentligheden for handicappede;
  • Udvikling af specialuddannelsessystemet, dets vigtigste strukturelle dele, herunder udvikling af teori om livskvalitet for handicappede.


Beskrivelse af verifikation og evalueringskriterier

Entréprøve

Diskussion om forskningsprojektforslaget. Forskningsprojektet skal sendes sammen med ansøgningen til Institut for Naturvidenskab, Uddannelsesfakultet, Karlsuniversitetet. Projektet (inklusive bibliografi) på op til 10 sider om kandidatens udvalgte specialiserede emne skal indeholde forskningsproblemets karakteristika, den grundlæggende ide om problemets mål og struktur og de metoder, der anvendes i teoretisk forskning og faglig litteratur.

Evalueringskriterier: Ansøgeren kan få maksimalt ti point, antallet af point for optagelse til studie bliver mindst syv point.


Betingelser for optagelse

Optagelse til ph.d.-studier er betinget af en vellykket gennemførelse af en kandidatuddannelse.

Verifikationsmetode:


Karrieremuligheder

Doktorsuddannelsen "Special Education" er udstyret med teoretisk viden og forskningsfærdigheder inden for specialundervisning. Den studerende er villig til at arbejde inden for videnskabelig forskning og deltage i uddannelsen af universitetsstuderende. Hans faglige karriere er mulig på universiteter og lignende institutioner, i videnskabelige forskningsinstitutter og i ledende stillinger hos gældende myndigheder.

Senest opdateret Mar 2020

Keystone-stipendium

Oplev de muligheder, vores stipendium kan give dig

Om skolen

The Faculty of Education is one of seventeen faculties associated under the umbrella of the Charles University in Prague. Its primary goal is to train teachers and other pedagogical personnel for all ... Læs mere

The Faculty of Education is one of seventeen faculties associated under the umbrella of the Charles University in Prague. Its primary goal is to train teachers and other pedagogical personnel for all types of schools and school systems, at various levels of study (Bachelors and Masters) and forms. Minimer