Ph.d. i uddannelsespsykologi

Generelt

Program beskrivelse

Karakteristik af undersøgelserne

Ph.D. studier i uddannelsespsykologi træner den studerende i videnskabeligt forskning i pædagogisk psykologi, dvs. i psykologi anvendt på uddannelsesmæssige emner. Undersøgelserne er ikke at kompensere for den forudgående (Master grad) instruktion i psykologi, hvis der anmodes af kamre eller sammenslutninger af psykologer som betingelse for psykologi praksis eller for yderligere studier (især i medicin). De tilføjer forskernes kompetencer på uddannelsesområdet ved hjælp af psykologi og ved at forstå sammenhængen mellem andre videnskaber inden for uddannelse.


Beskrivelse af verifikation og evalueringskriterier

Entréprøve

Diskussion om ansøgerens forskningsprojektforslag op til 10 sider inklusive bibliografi, der viser deres dybdefokus i det forskningstemat, de gerne vil adressere i deres ph.d.-studier. Forskningsprojektet skal sendes sammen med ansøgningen til Institut for Naturvidenskab, Uddannelsesfakultet, Karlsuniversitetet. Projektet skal indeholde karakteristika for forskningsproblemet, den grundlæggende ide om problemets mål og struktur og de betragtede metoder fra teoretisk, forskning og faglig litteratur. Projektet vil helst være medunderskrevet af mentoren i spe, en specialist i emnet.

Evalueringskriterier: Ansøgeren kan få maksimalt ti point, antallet af point for optagelse til studie bliver mindst syv point.


Betingelser for optagelse

Optagelse til ph.d.-studier er betinget af en vellykket gennemførelse af en kandidatuddannelse.

Verifikationsmetode:


Karrieremuligheder

Den studerende er uddannet til videnskabelig forskning i to erhverv: 1) som psykolog-universitetslærer og 2) som psykolog-praktiserende læge (rådgiver psykolog, skolesykolog, psykolog i andre institutioner med uddannelsesmæssige bekymringer). Han er i stand til at udføre empirisk forskning inden for hans interesseområde; at diskutere det med sine videnskabelige jævnaldrende at foredle det til sine elever at anvende med det til videnskabeligt tilskud.

Undersøgelser er ikke at kompensere for kandidatuddannelserne i psykologi, hvis der anmodes af kamre eller sammenslutninger af psykologer som betingelse for psykologi praksis eller til yderligere studier (især i medicin). Det tilføjer til den tidligere instruktion kompetence til psykologisk forskning i undervisningen.

Senest opdateret Mar 2020

Keystone-stipendium

Oplev de muligheder, vores stipendium kan give dig

Om skolen

The Faculty of Education is one of seventeen faculties associated under the umbrella of the Charles University in Prague. Its primary goal is to train teachers and other pedagogical personnel for all ... Læs mere

The Faculty of Education is one of seventeen faculties associated under the umbrella of the Charles University in Prague. Its primary goal is to train teachers and other pedagogical personnel for all types of schools and school systems, at various levels of study (Bachelors and Masters) and forms. Minimer