Ph.d. i virksomhedsledelse og økonomi

Generelt

Program beskrivelse

Virksomhedsledelse og økonomi

Fakultet: FBM Forkortelse: DSP-CME / DSP-CME-KS

Acad. år: 2020/2021

Studietype: Doktorgrad

Undersøgelsesprogramskode: P0413D050007

Tildelt grad: Ph.D.

Undervisningssprog: Engelsk

Akkreditering: 28.5.2019 - 28.5.2029

Studiemetode Fuldtidsstudie / Kombineret undersøgelse

Standard studielængde

4 år

Programleder

Studiemål

Company Management and Economics ph.d.-program sigter mod at uddanne eksperter, der er højt kvalificerede til forskning inden for virksomhedsledelse, til undervisning og forskning på universiteter og arbejde i internationale organisationer, indenlandske og globale virksomheder.
Der lægges vægt på at erhverve dyb og systematisk viden og forståelse af teorier og mestring af moderne metoder og procedurer, der er relevante for økonomi som et videnskabsområde, derefter ved at anvende avancerede metoder til forskning i økonomi, virksomhedsstyring og på udvikling af ekspertise inden for økonometrik.
Studerende koncentrerer sig om deres egen forskning og finder løsninger på forskningsproblemer med fokus på forståelse og teoretisk baggrund for de fundne løsninger. En integreret del af studerendes aktiviteter er at offentliggøre forskningsresultaterne, deres fortolkning og efterfølgende præsentation i forskellige former (præsentation på forskningsfora, videnskabelige konferencer, skrivepapir, undfangelse og præsentation af forskningsprojekter osv.), Men frem for alt skrivning og forsvare en afhandling.

Graduate profil

En kandidat i virksomhedsledelse og økonomi har erhvervet meget specialiseret, systematisk viden om teorier, koncepter og metoder inden for virksomhedsledelse og økonomi, som er blandt de bedste på internationalt plan, hvilket forbedrer den tekniske ekspertise og færdigheder samt som dyb og systematisk viden og forståelse for avancerede matematiske og statistiske metoder til kvantitativ og kvalitativ dataanalyse, herunder dyb og systematisk viden om metoder og procedurer i videnskabeligt arbejde.
Kandidater vil finde job hos højt kvalificerede eksperter i forskningsorganisationer som ledere af forsknings- og udviklingshold og kan også undervise og forske på universiteter, i internationale organisationer, hos indenlandske og globale virksomheder.

Opfyldelseskriterier

Studiekravene for studerende i programmet Firmastyring og økonomi findes i individuelle læseplaner.
Det centrale krævede emne er metodologi for videnskab og forskningsarbejde i økonomi og ledelse, der tilbydes i samarbejde med Academy of Sciences i Den Tjekkiske Republik. Programmets hovedmål er at lære de studerende at undersøge, forbedre deres viden og praktiske færdigheder, der er nødvendige for videnskabeligt arbejde, samt at lære dem at skrive en god afhandling.
Det første år inkluderer også Economics III-kursus med det formål at forbedre brugen af analytiske værktøjer, der er nødvendige i mikroøkonomi, især vedrørende analyse af forsyningsdelen af markedsmekanismen med særlig vægt på matematiske modeller, og også lære de studerende at kende med alternative tilgange til efterspørgsel og forsyningsdannelse. I den makroøkonomiske del vil der blive lagt vægt på teorien om eksogen en endogen økonomisk vækst og teorien om statspolitik, hvilket forbedrer de studerendes evner til at anvende den erhvervede viden i forbindelse med virksomhedsstyring. Det andet år inkluderer det krævede kursus i akademisk skrivning for at udvikle de studerendes kommunikationsevner, der er nødvendige for at beskrive deres forskning og generelle akademiske genrer, mens de forbedrer deres stilistiske evner, der er typiske for akademiske skrifter.
I det andet år skal de studerende vælge et af nedenstående listede kurser for at øge deres ekspertise og færdigheder, der er nødvendige for at skrive en kvalitetsafhandling.
• Ledelsesteori;
• Bæredygtighed og cirkulær økonomi;
• Informationsstyring;
• Marketing teori;
• Business Management Theory;
• Teori og praksis for økonomistyring;
• Metoder til økonomisk styring af virksomheder;
De krævede kurser og den valgte valgmulighed afsluttes derefter med en eksamen.
Da en individuel læseplan skal omfatte forskningsaktiviteter, der er baseret på afhandlingsfokus, begyndende i det første år, kræves følgende forskningsresultater (Forskningsresultater I-IV):
• I det første år skal en studerende have mindst én publikation (et bidrag til en national / international konferenceprocedure eller papir, der er offentliggjort i et revideret tidsskrift), svarende til afhandlingsfokuset, med strukturen i en forskningsartikel med et medforfatterforfatter til mindst 80%. Den studerende får en kredit for opfyldelsen af denne betingelse fra hans eller hendes vejleder.
• Der kræves mindst en publikation også i det andet år (papir i en tidsskrift af Jimp eller JSC eller et bidrag til konferencen til forsvarertypen) med et medforfatterforhold på mindst 80%. Den studerende får en kredit for opfyldelsen af denne betingelse fra hans eller hendes vejleder.
• Der kræves mindst en publikation i det tredje år (forskningsartikel i et tidsskrift af Jimp eller JSC) svarende til afhandlingens emne med et medforfatterforhold på mindst 80%. Den studerende får en kredit for opfyldelsen af denne betingelse fra hans eller hendes vejleder.
• Også i det fjerde år forventes en ph.d.-studerende at offentliggøre mindst en forskningsartikel i et tidsskrift af Jimp-type relateret til afhandlingsfokus skrevet af doktoranden alene eller flere papirer med et medforfatterskab på i alt 100%. Den studerende får en kredit for opfyldelsen af denne betingelse fra hans eller hendes vejleder.
De krævede forskningsresultater som defineret ovenfor understøtter stærkt internationaliseringselementet, da opfyldelsen af kravene til udgivelse (især i tredje og fjerde år) kun er mulige, hvis de offentliggjorte artikler er skrevet på engelsk.
På grund af den stærke accent i doktorgradsstudiet om forskning med resultater, der afspejles i afhandlingen, kræves der også en præsentation af afhandlingens forskningsfokus for at hjælpe med at vurdere indstillingen af afhandlingens mål, fremskridt med arbejdet med det valgte emne, den forventede forskning afhandlingens bidrag samt forskningsmetodikken. Den studerende får en kredit for opfyldelse af dette krav fra sin vejleder.
For at forbedre kvaliteten af afhandlinger skal ph.d.-studerende præsentere et "lille forsvar for afhandling" på den vejledende afdeling. Dette forsvar skal hjælpe med at vurdere afhandlingens videnskabelige bidrag, forskningsmetodikken og opfyldelsen af hoved- og delmålene for afhandlingen. Den studerende får en kredit for en vellykket præsentation fra hans eller hendes vejleder.
En integreret del af hver enkelt læseplan er forpligtelsen til at gennemføre et udenlandsk praktik - Studieophold i det tredje eller fjerde år i udlandet på et universitet eller forskningsorganisation, hvis forskningsfokus er det samme som eller relateret til afhandlingen. Opholdet skal bidrage til udviklingen af den studerendes ekspertise og færdigheder inden for det givne problemområde, hjælpe ham eller hende med at etablere internationale kontakter, udvide hans eller hendes oplevelse og give ham eller hende muligheder for at engagere sig tættere i det videnskabelige samfund, der håndterer problemer relateret til afhandlingsfokus. Opholdets længde er et semester. Den studerende får en kredit for et afsluttet ophold fra hans eller hendes vejleder.
Hos studerende i den kombinerede studietilstand kan opholdet i udlandet have form af ophold på arbejdspladsen i en virksomhed eller en institution, der arbejder med problemer i tilknytning til afhandlingsfokus.
Den studerende får en kredit for et afsluttet ophold fra hans eller hendes vejleder.
Som en vigtig del vil en individuel læseplan for en fuldtidsstuderende omfatte undervisningspraksis, der er nødvendig for at forbedre præsentationsevnen. Som regel inkluderer denne undervisningspraksis i de første fire semestre i gennemsnit 4 lektioner om ugen. For studerende i den kombinerede studietilstand erstattes en sådan praksis af deres udgivelsesaktiviteter med mindst en publikation (et papir i en type Jimp-tidsskrift eller et bidrag til en type D-konferenceprocedure med et medforfatterskab på 100% eller flere publikationer med medforfatterforhold på i alt 100%. Den studerende får en kredit for opfyldelsen af dette krav fra sin vejleder.
Doktorgradsstuderende i den kombinerede studietilstand kræves ikke regelmæssigt på den vejledende afdeling, men de er nødt til at deltage i de tilbudte kurser, konsultationer og andre begivenheder, der er relateret til det individuelle læseplan efter instruktioner fra vejlederen.

Undersøg planlægning

Virksomhedsledelse og økonomi doktorgradsprogram tilbydes på basis af individuelle læseplaner, der er oprettet af vejlederne i samarbejde med de studerende. En individuel læseplan dækker fire akademiske år, der giver den studerende den ekspertise og de færdigheder, der er nødvendige for at udføre forskning. Et udkast til hver enkelt læseplan skal drøftes og godkendes af doktorgradsudvalget. Ved undfangelse af en doktorgradsundersøgelse lægges der vægt på:
• læseplan / studium;
• uafhængige videnskabelige og forskningsaktiviteter relateret til afhandlingsfokus;
• internationalisering støttet af ophold i udlandet;
• undervisningspraksis;
Den centrale del af et individuelt pensum er inddelingen af studiet og gennemførelsen af de krævede teoretiske og valgfrie kurser. Det første år inkluderer to obligatoriske kurser:
• Metodologi for videnskabs- og forskningsarbejde inden for økonomi og ledelse (prof. Ing. Vojtěch Koráb, Dr., MBA)
• Økonomi III (dok. Ing. Og Ing. Stanislav Škapa, ph.d.-ansvarlig og lærer 60%, dok. Ing. Zinecker Marek, ph.d., lærer 40%,)
Et andet specialiseret kursus undervises i det andet år:
• Akademisk skrivning (dok. Ph.d. Milena Krhutova, ph.d.)
Dernæst kan studerende vælge et obligatorisk valgfrit kursus, der forbedrer den ekspertise og de færdigheder, der er nødvendige for at skrive en god afhandling. Dette er de følgende kurser:
• Teori om ledelse (dok. RNDr. Anna Putnová, ph.d., MBA);
• Bæredygtighed og cirkulær økonomi (prof. Ing. Alena Kocmanová, Ph.D.);
• Information Management (dok. Ing. Miloš Koch, CSc.);
• Marketingteori (dok. Ing. Vladimír Chalupský, CSc., MBA, ansvarlig person og lærer 50%, doc. Ing. Vít Chlebovský, ph.d.-lærer 50%);
• Virksomhedsledelsesteori (dok. Ph.d. Iveta Šimberová, ph.d.)
• Teori og praksis for økonomistyring (prof. Ing. Mária Režňáková, CSc.);
• Metoder til økonomisk styring af virksomheder (dok. Ing. Tomáš Meluzín, Ph.D.);
Hvert krævet teoretisk eller valgfrit kursus afsluttes med en eksamen.
Da en individuel læseplan skal omfatte forskningsaktiviteter, der er baseret på afhandlingsfokus, startende i det første år, kræves forskningsresultater.
På grund af den stærke accent i doktorgradsstudiet om forskning med resultater, der reflekteres i afhandlingen, kræves også en præsentation af afhandlingsforskningsplanen til at hjælpe med at vurdere indstillingen af afhandlingens mål, fremskridt med arbejdet med det valgte emne, den forventede forskning afhandlingens bidrag samt forskningsmetodikken.
For at forbedre kvaliteten af afhandlinger skal ph.d.-studerende præsentere et "lille forsvar for afhandling" på den vejledende afdeling. Dette forsvar skal hjælpe med at vurdere afhandlingens videnskabelige bidrag, forskningsmetodikken og opfyldelsen af hoved- og delmålene for afhandlingen.
En integreret del af hver enkelt læseplan er forpligtelsen til at gennemføre et udenlandsk praktik - Studieophold i det tredje eller fjerde år i udlandet på et universitet eller forskningsorganisation, hvis forskningsfokus er det samme som eller relateret til afhandlingen. Opholdet skal bidrage til udviklingen af den studerendes ekspertise og færdigheder på det givne problemområde hjælpe ham eller hende med at etablere internationale kontakter, udvide hans eller hendes oplevelse og give ham eller hende muligheder for at engagere sig tættere i det videnskabelige samfund, der håndterer problemer relateret til afhandlingsfokus. Opholdets længde er et semester.
I den kombinerede studietilstand kan opholdet have form af et arbejdsophold hos en virksomhed eller institution med en studerende, der arbejder med problemer i tilknytning til afhandlingsfokus. Studerende, der opholder sig i udlandet, skal også bevise deres sprogfærdigheder. Den studerende får en kredit for et afsluttet ophold fra hans eller hendes vejleder.
Som en vigtig del vil en individuel læseplan for en fuldtidsstuderende omfatte undervisningspraksis, der er nødvendig for at forbedre præsentationsevnen. Som regel inkluderer denne praksis i de første fire semestre i gennemsnit 4 lektioner om ugen. For studerende i den kombinerede studietilstand erstattes sådan praksis med deres udgivelsesaktiviteter.
Dernæst inkluderer et individuelt pensum andre, ikke mindre vigtige, aktiviteter, der forbedrer den studerendes forskningsprofil. Dette er især ansøgninger om tilskud (såsom juniorprojekter som en del af specifik forskning), deltagelse i nationale og internationale konferencer.
Strukturen og indholdet af en ph.d.-studerendes læseplan er en del af informationssystemet MEN Apollo.

Hvilke uddannelsestyper der måske er gået forud

Company Management and Economics doktorgradsprogram er beregnet til kandidater i økonomisk kandidatuddannelse.

Udstedte emner for doktorgradsstudiet

  1. Alternativ virksomhedsteori som et middel til virksomhedsstyring

    Forskningen vil fokusere på analysen af den aktuelle tilstand af virksomhedens alternative teorier og deres anvendelse i ledelsen af virksomheden og design af modeller og teorier, der følger af disse alternative teorier, forklare fremgangsmåderne til topledelses beslutningstagning i reel miljø.

    Vejleder: Škapa Stanislav, dok. Ing. et Ing., ph.d.

  2. Forretningsmodeller Bæredygtig innovation

    Mange forfattere definerer innovation i forretningsmodeller fra bæredygtighedssynspunkt, men det centrale aspekt ved alle ekspertudtalelser er, at forretningsmodel forstås som at strækker sig ud over virksomheden, dets kunder og aktionærer, og også inkluderer værdifangst for centrale interessenter . Målet er at designe metodik til bæredygtig innovation af forretningsmodellen gennem prototypedesign af en passende model til bæredygtig innovation på udvalgte markeder.

    Tutor: Šimberová Iveta, doc. Ph.d., Ph.D.

  3. Digital transformation af forretningsmodeller

    Virksomheders adfærd på målmarkeder påvirker mere og mere af udviklingen af digitale tendenser og markeder. Arbejdet skal kortlægge den seneste teoretiske viden på dette felt og kortlægge vigtigheden og barrierer i forretningsstyring for at udvikle mulige tilgange til den såkaldte digitale transformation af forretningsmodeller.

    Tutor: Šimberová Iveta, doc. Ph.d., Ph.D.

  4. Marketing inden for digital transformation æra

    Forskning fokuseret på markedsføringskoncepter ændringer relateret til erhvervslivet digitalisering tendenser. Primært fokus på produktionsvirksomheder på både B2B og B2C markeder. Forskning fokuseret på koncepter, der bruger produkttilpasninger.

    Tutor: Chlebovský Vít, doc. Ing., Ph.d.

  5. Optimal styring af en dynamisk økonomisk model med forsinkelser

    Anvendelse af en ny global metode til konstruktion af marginale problemer for systemer med almindelige differentialligninger med forsinkede argumenter på udvalgt økonomisk dynamisk model, analyse af modeladfærd i afhængighed af ændringer i inputdata, optimering af kontrol

    Tutor: Půža Bedřich, doc. RNDr., CSc.

  6. Kvantitative metoder i ledelsesbeslutninger

    Forskningen vil fokusere på analysen af den aktuelle tilstand af anvendelse af kvantitativ tilgang i virksomhedsstyring og på design af modeller, der bruges som et værktøj til støtte for ledelsesmæssig beslutningstagning.

    Vejleder: Doskočil Radek, dok. Ing., Ph.d., MSc

  7. Den politiske økonomi ved opløsning: vurdering af økonomiske konsekvenser med hensyn til små og mellemstore iværksætterånd

    Formålet med denne forskning er at identificere nøglefaktorer, som kan være kritiske, når man overvejer de nuværende tendenser til opløsning fra SMV-baserede perspektiv fra Den Tjekkiske Republik.

    Tutor: Zinecker Marek, dok. Ing., Ph.d.

  8. Anvendelse af bløde computermetoder som en støtte til beslutningsprocesser i Enterprise Control

    Anvendelse af bløde computermetoder og dens applikationer som en støtte til beslutningsprocesser i virksomhedskontroller for at øge kvaliteten og hastigheden på beslutningen.

    Tutor: Dostál Petr, prof. Ing., CSc.

  9. Værktøjer og metoder til prissætning af naturlige monopoler

    Temaet fokuserer på henholdsvis de kritiske analyseværktøjer og især monopolistiske prisstrategier. oligopolistiske virksomheder, der opererer i sektorer, der er naturlige eller høje adgangsbarrierer.

    Vejleder: Škapa Stanislav, dok. Ing. et Ing., ph.d.

Senest opdateret Mar 2020

Keystone-stipendium

Oplev de muligheder, vores stipendium kan give dig

Om skolen

Brno University of Technology (BUT) is the largest technical/engineering university in the Czech Republic (21 000 students, 8 faculties, 3 university institutes) and one of the leading teaching and re ... Læs mere

Brno University of Technology (BUT) is the largest technical/engineering university in the Czech Republic (21 000 students, 8 faculties, 3 university institutes) and one of the leading teaching and research universities in central Europe. For more information you can contact directly our international student ambassadors - https://www.vutbr.cz/en/study-options/degree-studies-en/ambassadors Minimer