Den 29. maj 2019 blev doktorskolen ved University of Wrocław, en organiseret form for ph.d. -uddannelse, etableret. Uddannelsen af ph.d. -studerende inden for bestemte discipliner vil nu blive gennemført på ph.d. -gymnasier, der er etableret inden for ph.d. -skolen, på fakulteter, der er relevante for de respektive råd for videnskabelige discipliner.
Uddannelsesprogrammerne ved ph.d. -skolen ved University of Wrocław fokuserer både på at give doktorander de højeste kvalifikationer inden for et givet videnskabeligt felt og støtte dem i implementeringen af deres doktorafhandlinger og på at dele den viden, færdigheder og erfaring, der er nødvendig for at selvstændigt styre deres egen karriere (herunder opbygning af et forsknings- og undervisningsværksted, arbejde i tværfaglige og internationale teams og støtte dem i at gennemføre deres egne forskningsprojekter). Ph.d. -studerende på UWr Doctoral School nyder godt af implementeringsdoktorer, Preludium BIS og OPUS -projekter. I øjeblikket uddanner doktorskolen ved University of Wrocław over 300 ph.d. -studerende, hvoraf hver tiende er en udlænding.
I øjeblikket er der 16 gymnasier på UWr . Doktorskolen ved University of Wrocław tilbyder omkring tyve kurser, herunder nogle tilgængelige på engelsk. Uddannelse på alle ph.d. -skoler er gratis og varer fire år. Desuden modtager hver doktorand på doktorskolen økonomisk støtte i form af et stipendium.
Programmet på Doctoral College of Sociology behandler anbefalinger fra Bologna -seminaret "Doctoral Programs for the European Knowledge Society", der blev afholdt i 2005 i Salzburg på initiativ af det østrigske ministerium for uddannelse, videnskab og kultur, tysk ministerium for uddannelse og videnskab og European University Association. Anbefalingerne og konklusionerne fra seminaret promoveres løbende af European University Association.
Ved at lancere et nyt program på Doctoral College of Sociology lægger vi særlig vægt på tre af de anbefalinger, vi agter at implementere:
hovedkomponenten i pensum vedrører de ph.d. -studerende, der foretager deres egen forskning,
ph.d. -studerende opfattes som fagfolk, der har et væsentligt bidrag til at udvide viden,
læseplanen for ph.d. -studier forudsætter fremme af mobilitet både i international dimension og mellem universitetet og andre enheder og inden for universitetet mellem forskellige discipliner.