Read the Official Description

QBM søger at uddanne en kohorte af unge videnskabsmænd, der, mens de er fast forankrede i deres hjemdisciplin, er velbevandrede i flere tilgange og tankegang. Målet er, at eleverne får det behagelige at kommunikere på tværs af traditionelle grænser, især på tværs af skillet mellem eksperiment og kvantitativ teori - at blive i virkeligheden videnskabeligt bi- eller flersproget. Til dette formål tilbyder skolen en integreret tværfaglig ph.d. program, der består af tre hovedkomponenter:

  1. Et tværfagligt forskningsprojekt, der kombinerer begreber og metoder fra forskellige felter.
  2. Et væsentligt program af formel kursus arbejde med en generel og en individuel komponent centreret omkring et tværfagligt kerne kursus, der dækker centrale problemer inden for biovidenskab fra flere perspektiver.
  3. Yderligere aktiviteter til forbedring af elevernes øvrige overførbare færdigheder for at lykkes i videnskab som et konkurrencedygtigt erhverv.

QBM-doktorgradsprogrammet er fuldt Bologna-kompatibelt og fører til Dr. Rer. Nat. eller ph.d. grad. Studerende afleverer deres skriftlige afhandling til fakultetet for deres PI og forsvarer i henhold til forskrifter fra samme fakultet.

Tværfaglig Forskning

Studieforskningsprojekter er placeret i grænsefladen mellem to discipliner og er typisk en del af et løbende samarbejde mellem to PI'er af QBM, som skulle fungere som rådgiver og medrådgiver. Projektet er forankret i elevens primære uddannelsesområde, som normalt også er hovedrådgiverens fagområde, men kræver tæt samspil med en anden disciplin, som ofte repræsenteres af medrådgiveren. Mens eleverne er stærkt baseret i deres rådgiveres laboratorium, udvikler de også stærke bånd, både professionelle og personlige, med medrådgiver og hans / hendes gruppe, når det er relevant.

Den studerende har et speciale rådgivende udvalg (TAC) og vil rapportere om det på hans / hendes fremskridt årligt. TAC består ideelt set af mindst tre medlemmer (rådgiver, medrådgiver / 2. medlem af QBM, 3. medlem af QBM) og når det kræves eller ønsker yderligere eksterne medlemmer.

Kursusarbejde

QBM-kursets arbejde har til formål at give eleverne tværgående og tværfaglig uddannelse for at overvinde kløften mellem kvantitative og kvalitative tilgange inden for biovidenskab.

  • Primerkurser: For at skabe et stærkere fundament i disciplinerne uden for en studerendes primære uddannelsesområde, tilbyder vi målrettede feederkurser, der er specielt designet til at undervise relevante grunde til ikke-specialister. Afhængigt af deres baggrund og behov, life science studerende tager primere i biofysik og s TATISTIK / bioinformatik og programmering (Matlab og R). Math / fysikstuderende tager primere i biovidenskab og eventuelt bioinformatik. Studerende fra bioinformatikområdet tager primere i biofysik og eventuelt statistik .
  • Foredragsserie: QBM-studerende foreslår, inviter og vært eksterne eksterne højttalere på denne månedlige begivenhed. Foredrag om QBM-relevante emner suppleres med en journalklub med gæstens højttaler. Hver QBM-studerende skal være vært for en højttaler mindst en gang under ph.d. og skulle have besøgt mindst ti forelæsningsserier.
  • Gæsteforelæsninger: To QBM PI'er introducerer deres tværfaglige projekt som et foredrag kombineret med en efterfølgende Journal Club. Dette giver eleverne mulighed for at få et indtryk og et overblik over QBM-relateret forskning. Hver QBM-studerende skal deltage i mindst ti gæsteforelæsninger.
  • Soft Skill Courses: Selv de bedste forskningsresultater vil ikke blive anerkendt af samfundet, hvis de ikke præsenteres på en klar og sammenhængende måde. For at lære det, tilbyder vi bløde færdighedskurser som videnskabelig skrivning, præsentationsfærdigheder og god videnskabelig praksis.
  • QBM retræte: Denne årlige begivenhed bringer alle QBM-studerende sammen i et uformelt videnskabeligt miljø, hvor de præsenterer deres forskning i korte samtaler og plakater og deltager i forelæsninger af inviterede højttalere.

Eksterne begivenheder:

Vi opfordrer også eleverne til at deltage i internationale konferencer, workshops, sommerskoler på LMU eller andre institutioner samt avancerede kurser, der er relevante for deres forskningsarbejde. Derudover har eleverne forskellige muligheder for at deltage i arrangementer inden for det videnskabelige samfund i München efter deres egne forskningsinteresser. Disse arrangementer omfatter foredragsserier, symposier og workshops, der tilbydes af fem samarbejdsforskningscentre (SFB'er) repræsenteret i QBM, Center for NanoScience (CeNS) og Excellence Clusters Nanosystems Initiative Munich (NIM) og Center for Integreret Protein Science Munich CIPSM), Max-Planck-instituttet for biokemi og Helmholtz Center München.

Krav

Vi inviterer ansøgningen fra kandidater fra enhver relevant disciplin (biokemi, biofysik, (fysisk) kemi, teoretisk fysik, matematik, statistik, (bio) informatik) og ethvert land, der er interesseret i tværfaglig forskning; Vi opfordrer især til anvendelse af kvinder.

Bemærk venligst, at du skal have afsluttet din kandidatgrad på det tidspunkt, du starter QBM-programmet, men ikke nødvendigvis på tidspunktet for ansøgningen.

For at kvalificere sig til programmet skal du færdiggøre din kandidatgrad med en bestemt minimumsklasse / score: i det tyske klassesystem er dette en score på 2,5; Mere generelt er minimumsklassen halvvejs mellem den bedst mulige lønklasse, der kan opnås på dit universitet og den lavest bestående karakter.

Ansøgere skal indsende:

  • akademisk rekord (gymnasium, bachelor- og kandidatcertifikater og transkripsioner)
  • 2 anbefalingsbrev
  • 2 korte essays - en beskriver den studerendes tidligere forskningserfaring, den anden beskriver årsagerne til deres interesse for QBM-programmet og forskningsmålene
  • en angivelse af deres specifikke forskningsinteresser

Udvælgelsesprocedure

På baggrund af deres skriftlige ansøgning vil udvalgte kandidater blive inviteret til et interview til München for at undersøge den fælles interesse med værtslaboratoriet og kandidatskolen. Kandidater, der har opfyldt vores kriterier og er matchet med et PI og værtslaboratorium, vil blive inviteret til at deltage i programmet.

Rejseudgifter og indkvartering for interviewugen dækkes af QBM.

Program taught in:
Engelsk
Graduate School of Biosciences Munich
Last updated March 14, 2019
This course is Campus based
Start Date
Mar. 2020
Duration
3 år
Fuldtid
Deadline
Aug. 1, 2019
Exact date TBA
By locations
By date
Start Date
Mar. 2020
End Date
Application deadline
Aug. 1, 2019
Exact date TBA

Mar. 2020

Location
Application deadline
Aug. 1, 2019
Exact date TBA
End Date