MasterLawBachelorMBAHealthcareCoursesOnline
Keystone logo

Charles University Faculty of Arts

"Lige siden begyndelsen af mine studier har jeg gjort det til mit princip, at når jeg finder en mere korrekt mening, vil jeg straks opgive min egen, mindre korrekte mening og med glæde tage den mere berettigede mening til mig, da jeg ved, at alt, hvad vi ved, kun er en uendelig lille del af det, vi ikke ved."

Jan Hus, filosof og kirkereformator, elev fra Det Humanistiske Fakultet

Faculty of Arts på Charles University er i dag en af de største og vigtigste forsknings- og uddannelsesinstitutioner inden for kunst og humaniora i Centraleuropa. Fakultetet blev grundlagt i 1348 af den tjekkiske konge og senere hellige romerske kejser Karl IV, som oprettede det som et af de fire fakulteter på universitetet i Prag, der senere blev opkaldt efter ham Karlsuniversitetet - det ældste universitet i Centraleuropa øst for Frankrig og nord for Alperne. Lige siden har fakultetet været det intellektuelle centrum i de tjekkiske lande: alumner fra fakultetet, deres gerninger og idéer har formet det tjekkiske samfund og den tjekkiske kultur, og i de afgørende øjeblikke i den tjekkiske historie har det kunstneriske fakultet altid været i centrum for begivenhederne.

Vidste du, at...

... Institut for Ægyptiske Studier har arbejdet i Egypten i de sidste halvtreds år og har gjort vigtige opdagelser? Deres opdagelse af en ukendt egyptisk dronnings grav i Abusir i efteråret 2014 blev kåret som et af de 10 største arkæologiske fund i 2014.

... i 2014 modtog professor Tomáš Halík den prestigefyldte Templeton-pris, der gives til personer, som "har ydet et ekstraordinært bidrag til at bekræfte livets åndelige dimension"?

... Professor Martin Hilský har oversat William Shakespeares samlede værker til tjekkisk?

Historie

Arts Faculty of Arts blev grundlagt som et af de fire oprindelige fakulteter på Karlsuniversitetet - den ældste institution for videregående uddannelse i Centraleuropa - ved udstedelsen af stiftelsescharteret den 7. april 1348. Karl 4. stræbte i sin stats- og dynastipolitik efter at etablere Kongeriget Bøhmen som centrum for det Hellige Romerske Rige. Hans plan var at samle lærde fra ind- og udland i Prag, som blev hans residensby, og dermed styrke hans magtgrundlag. I præ-hussitisk tid var to tredjedele af alle universitetsstuderende studerende på det kunstneriske fakultet, hvor de erhvervede den viden, der var nødvendig for at kunne studere på de tre andre fakulteter (teologi, medicin og jura). Et af fakultetets privilegier var retten til at uddele master- og doktorgrader, som gav indehaverne ret til at undervise på alle europæiske universiteter.

I de to århundreder efter de hussitiske krige var fakultetet for de liberale videnskaber hjertet af hele universitetet. Siden det syttende århundrede blev den kaldt det filosofiske fakultet. Fra begyndelsen og indtil midten af det 19. århundrede fungerede den som et fakultet, hvis program var designet til at give forberedende videregående uddannelse til de fremtidige studerende på de andre fakulteter. Fra det 18. århundrede begyndte antallet af akademiske discipliner at stige: ud over filosofi var det muligt at studere æstetik, matematik, astronomi, naturvidenskab, ingeniørvidenskab, økonomi, pædagogik og historie. I det nittende århundrede fandt der ud over orientalske studier, arkæologi og religionsstudier en betydelig udvikling sted inden for filologi, og der blev indført uddannelser i tjekkisk, italiensk, fransk, engelsk og hebraisk. Efter reformerne i 1849-1850 blev fakultetet frigjort fra sin propædeutiske funktion og blev ligestillet med de andre fakulteter. I 1897 fik kvinder lov til at studere på det filosofiske fakultet.

Fakultetet bevarede sin betydning i de tjekkiske lande selv efter opdelingen af Prags universitet i en tjekkisk del og en tysk del i 1882. Under den såkaldte første tjekkoslovakiske republik (1918-1938) blev universitetets liv især præget af udskillelsen af det naturvidenskabelige fakultet i 1920 og af købet af en ny bygning på Vltava-dæmningen - den bygning, hvor du stadig finder de fleste af institutterne og forelæsningssalene. Lukningen af fakultetet under den nazistiske besættelse i 1939 blev fulgt op af brutal forfølgelse af både lærere og studerende. De produktive, entusiastiske år efter afslutningen af Anden Verdenskrig fik en voldsom afslutning i 1948 med det kommunistiske statskup og de efterfølgende 40 år med kommunistisk styre. Den tvungne afgang af snesevis af fremragende lærere og indførelsen af marxistisk-leninistiske fag resulterede i en hurtig nedgang i forskning og undervisning. Forhåbningerne om en omfattende social forandring i slutningen af 1960'erne, det såkaldte "Prag-forår", hvor fakultetet begyndte at invitere datidens betydningsfulde personligheder som f.eks. filosoffen Jan Patočka tilbage, blev knust af den sovjetiske invasion i august 1968. I januar 1969 begik Jan Palach, en studerende fra fakultetet, selvmord ved at begå selvbrænding i en politisk protest. Pladsen, hvor hovedbygningen ligger, og det centrale bibliotek på det kunstvidenskabelige fakultet bærer hans navn. Efter det kommunistiske regimes fald og afgangen af dets kompromitterede tilhængere i 1989 etablerede fakultetet sig igen som en af de mest prestigefyldte institutioner inden for humaniora både i Tjekkiet og i Centraleuropa.

Læs mere på institutionens hjemmeside

Studerer på Det Kunstfaglige Fakultet

I overensstemmelse med Bologna-systemet tilbyder det kunstfaglige fakultet i øjeblikket bachelorgrader (3 år, BA), mastergrader (2 år, MA) og doktorgrader (3-8 år, ph.d.). Disse grader er internationalt anerkendte og respekterede, da Charles University er blandt de øverste 2% af verdens universiteter.

De enkelte typer af uddannelser er udpeget til:

  • ansøgere til en bacheloruddannelse, der har afsluttet deres videregående uddannelse og opnået det afsluttende gymnasiebevis – maturita ;
  • ansøgere til en efterfølgende to-årig kandidatuddannelse, der har opnået deres bacheloruddannelser, og
  • ansøgere til ph.d.-uddannelser, der har opnået deres kandidatgrad.

Hvis det krævede uddannelsesniveau er opnået andre steder end i Tjekkiet eller Slovakiet, skal ansøgerne, hvis de accepteres, indsende et dokument, der beviser ækvivalensen af deres certifikater ( nostrifikation ); uden et sådant bevis kan ansøgeren ikke optages.

Certian-uddannelser er tilgængelige både som enkeltfag og kan kombineres med et andet fag, mens andre kun kan studeres i kombination.

For de fleste af bachelor- og kandidatuddannelserne undervises der i fag og tages eksamen på tjekkisk. Ikke desto mindre udbyder et stigende antal afdelinger kurser i engelsk og andre større sprog (for nogle har det været reglen i mange år), og for ph.d.-uddannelserne er kendskab til tjekkisk muligvis ikke en forudsætning, afhængigt af emnet.

Instituttet for Sprog og Forberedende Studier og Instituttet for Tjekkiske Studier tilbyder et stort udvalg af tjekkiske kurser .

Applying

Der afholdes Åbent Dag i fakultetshovedbygningen hver januar, sædvanligvis den anden lørdag i måneden, hvor ansøgere får mulighed for at høre mere detaljeret information fra repræsentanter for de enkelte fagområder både om adgangskrav til eksamen og om de faktiske kurser. og kandidatkarrieremuligheder. Åbent dags tidsplan offentliggøres senest i december det foregående år.

Ansøgningsfristen er sædvanligvis den 28. februar for bachelor, 31. marts for følgende toårige kandidatuddannelser og ph.d.-uddannelser. Ansøgningerne indsendes elektronisk ved hjælp af universitetets online ansøgningssystem . Der opkræves et administrationsgebyr, der ikke kan refunderes, for ansøgningen; kvitteringssedlen vedlægges altid ansøgningen. Med undtagelse af anmodninger om frafald af en del af optagelsesprøven eller af hele prøven, eller anmodninger om ændring af optagelsesprøven på grund af ansøgerens særlige behov (i begge tilfælde skal en god sag påvises og understøttes af relevante dokumenter), indeholder ansøgningerne til bachelor- og kandidatuddannelser ikke andet vedhæftet dokument. Ansøgninger til ph.d.-uddannelser skal indeholde et vedhæftet CV, afhandlingsprojekt inkl. litteraturliste og et fagligt CV (publicerings- og forskningsaktivitet mv.).

Admission

Adgangseksamener finder sted gennem månederne maj og juni; hver ansøger modtager en invitation senest 28 dage før eksamensdatoen. Optagelsesprøven kan være en syng-runde eksamen (skriftlig eller mundtlig) eller to runder (skriftlig og mundtlig); adgangsprøven til ph.d.-uddannelser er kun én runde – mundtlig. Beslutningen om accept eller ikke-accept afleveres til ansøgere personligt via post, normalt inden udgangen af juli. Information om optagelsesprocedurer (eksamendatoer og resultater) er også tilgængelige på nettet.

Sammen med optagelsesbeslutningen vil de accepterede ansøgere modtage information om optagelse.

Ansøgning om prøvelse af afgørelsen om udeblivelse kan indgives i det tilfælde, hvor ansøgeren ikke er blevet antaget. Revisionssagen skal undersøge, om dekanens afgørelse er truffet i overensstemmelse med de gældende regler; Dekanen eller rektor kan kun ændre afgørelsen, hvis den er truffet i strid med reglerne og vilkårene, dog ikke i tilfælde af, at et utilstrækkeligt antal godkendte ansøgere tilmelder sig et kursus.

Adgangskravene er defineret for hvert akademisk år, og det er tilgængeligt for offentligheden; Kravene specificerer måden at indgive ansøgninger på, de administrative gebyrer, de betingelser, der skal være opfyldt for at blive optaget, hvilke studieretninger der er åbne i det pågældende år samt indhold og form for adgangsprøverne. Kravene kan specificeres yderligere ved bestemmelser, der er bekendtgjort af dekanen (tilrettelæggelse og gennemførelse af adgangsprøven, ordninger, der giver ansøgere mulighed for at se deres bedømte prøver osv.).

Hvis du har brug for mere information om optagelsesprocedurer til bachelorer, efter kandidat- og ph.d.-uddannelser og -fag, er du velkommen til at kontakte den relevante optagelsesmedarbejder eller den konstituerende del af fakultetet, der udbyder kurserne i det pågældende fag .

Enrollment

Ansøgere, der accepteres til kurser, har ret til at tilmelde sig inden for de fastsatte datoer; tilmelding sker i løbet af september måned. De studerende vil modtage et studieregistreringspas ("indeks"), der tjener som bevis på beståede attester i løbet af deres studier; et andet vigtigt dokument er elev-id-kortet. Efter indskrivningen tilmelder den studerende sig elektronisk i begyndelsen af hvert semester til enkelte fag (se CU Informationssystem). Ved afslutningen af hver fase af kurset (studieår) kontrolleres opfyldelsen af studieforpligtelser (meritpoint) af kontoret for bachelor-, postgraduate- og ph.d.-studier; tilmelding til andet og yderligere år af kurset kan også ske elektronisk.

Studiet inden for de enkelte bachelor- og kandidatfag gennemføres også gennem studieplaner , som definerer de obligatoriske og valgbare fag for den relevante studieplan; normalt udgør valgbare fag 10 % af studieplanen. Studieplanen tildeler undervisningstiden for de enkelte fag i studieplanen (det omfang, der er dedikeret til faget i løbet af studiet), attestation(er) og antal point tildelt for vellykket deltagelse i faget; det kan også fastlægge gensidige krav, medkrav og uforenelighed for de enkelte fag, der indgår i studieplanen. I det tilfælde, hvor en studerende læser to fagområder (to hovedfag), følger den studerende de to studieplaner (en for hvert felt); antallet af kreditter fordeles ligeligt mellem de to felter.

Den anbefalede studieplan for den specifikke studieretning fastlægger den bedst mulige passage gennem forløbet, så den studerende kan gennemføre sit forløb inden for normstudietiden

Hvert semester vedtages et undervisningsskema i overensstemmelse med den anbefalede studieplan, som senest to uger før semesterstart lægges ud på de relevante websider for de enkelte fakultetsdele, der underviser i det pågældende fag; den er også tilgængelig nu i informationssystemet.

Studerende, der studerer under en kombineret ordning, har samme rettigheder og pligter som fuldtidsstuderende. Samme studieplan gælder for dem med undtagelse af idræt (på bacheloruddannelsen). De fleste institutter og institutter, der tilbyder et kombineret studieregime, afholder informationsmøder i starten af studieåret, hvor de studerende bliver informeret om krav, tilrettelæggelse og faktiske udførelsesmåde for den kombinerede studieform.

Studier under ph.d.-uddannelser er underlagt individuelle studieplaner under vejledning af en vejleder. Udover at indeholde en liste over specifikke studieopgaver for den enkelte studerende, angiver den individuelle studieplan også de nøjagtige datoer, inden for hvilke disse skal være overholdt; der er normalt ingen fast timeplan for lektioner, med undtagelse af ph.d.-seminarer. Uddannelsesforløbet følges og vurderes løbende af fagområdebestyrelsen; periodisk evaluering finder sted en gang årligt i september.

The Academic Year

Det akademiske år er opdelt i to semestre, vinter og sommer, efterfulgt af en fem ugers eksamensperiode; Juli og august er feriemåneder, og eksamensperioden fortsætter i september. Udover løbende attester er eksamensperioden tidspunktet for de afsluttende "State"-eksamener.

Informationssystemet (IS)

Informationssystemet (IS) er en integreret del af fakultetets studier. Elektronisk registrering af fag i Studieinformationssystemet (SIS) er obligatorisk for alle studerende, der er indskrevet fra 2003/2004 og fremefter på bachelor, efter kandidat- og ph.d.-uddannelser, herunder udenlandske studerende, der læser under udvekslingsprogrammer; studerende bruger informationssystemet til at melde sig til attester; studerende, der er indskrevet i det akademiske år 2006/2007 og senere bruger SIS til at tilmelde sig alle de efterfølgende akademiske år, med undtagelse af det første år.

Graduation

Studerende, der har gennemført studier inden for deres fag på sædvanlig vis, modtager ved dimissionen et diplom og bilag til eksamensbeviset indeholdende oplysninger om den gennemførte uddannelse og studieretning, herunder uddrag af alle de fag, den studerende har læst.

Scholarships

Interne studerende, hvis studietid ikke har overskredet den normerede tid for uddannelsen med mere end et år, kan i løbet af deres studie modtage følgende typer stipendier :

  • Stipendium til fremragende studieresultater;
  • Et stipendium til enkelt formål: (i) til fremragende videnskabelige, forskning, udvikling, sport, kunstneriske eller andre kreative resultater, (ii) i tilfælde af ekstraordinære personlige omstændigheder, (iii) til støtte for studier i udlandet eller for at tillade arbejdspraksis på CR's område, eller (iv) i tilfælde af en usædvanlig værdig sag;
  • Ph.d.-stipendium tildeles automatisk til alle fuldtids-ph.d.-studerende i en periode på højst 3 år; det udbetales månedligt;
  • Indkvarteringsgodtgørelse;
  • Studiestøtte.

Engangsstipendiet skal godkendes af dekanen på grundlag af en aftale indgået af fakultetsstipendiet. Bostøtten og studiestøtten tildeles af rektor på baggrund af en vurdering af den ansøgende studerendes sociale forhold.

Immatrikuleringer og dimissionsceremonier

Traditionen med immatrikuleringer og dimissionsceremonier er et af de århundreder gamle overgangsritualer observeret af Charles University. Immatrikulering er en højtidelig begivenhed, hvor den studerende bliver optaget i fakultetsregistret ("immatrikuleret") ved at aflægge ed om overholdelse af studiepligt og etisk forpligtelse over for skolen, dens regler og dens akademiske højtståendes beslutninger. Immatrikulering finder normalt sted i oktober og er kun beregnet til studerende.

Graduering er en højtidelig afskedsceremoni dedikeret til kandidater, der er lykkedes med at gennemføre deres studier; dimittenderne aflægger en akademisk ed på latin og modtager et diplom, der giver dem ret til at bruge det relevante akademiske materiale; eksamensbeviset fremvises af dekanen eller en af prodekanerne. I modsætning til imatrikulering overværes dimissionsceremonier af familie og venner og finder sted tre gange om året (efter datoerne for afsluttende eksamener); Ph.d.-ceremonier finder sted to gange om året, i marts og oktober.

Begge ceremonier afholdes normalt i den store aula i Carolinum (med undtagelse af bachelor-afslutninger, der finder sted i aulaen for det matematiske og fysiske fakultet på den lille byplads [Malostranské náměstí]); universitets- og fakultetsinsignier – mace og kontorkæder – og ceremonielle kjoler bæres af de deltagende akademiske dignitærer.

  • Prague

    Faculty of Arts Charles University in Prague Jan Palach Square 2 116 38 Prague 1, , Prague

Spørgsmål

Charles University Faculty of Arts