
Ph.d. i uddannelses- og skolepsykologi
Prague, Tjekkiet
VARIGHED
4 Years
SPROG
Engelsk
TEMPO
Fuldtid
ANSØGNINGSFRIST
Anmod om ansøgningsfrist
TIDLIGSTE STARTDATO
Anmod om den tidligste startdato
STUDIEAFGIFTER
CZK 2.000 / per year *
STUDIEFORMAT
Blandet, På campus
* online application fee: 720 CZK
Introduktion
Doktorgradsstudiet er tilrettelagt som en forberedelse af forskere inden for uddannelses- og skolepsykologi, som vil deltage i udviklingen af psykologisk teori og forskning gennem selvstændige kreative aktiviteter. Ph.d.-studiet vil uddybe viden på området med anvendelse af tjekkisk og udenlandsk viden, og forskningsresultater vil yderligere udvide ph.d.-studerendes metodiske og forskningsmæssige færdigheder og kompetencer, samt præsentationsfærdigheder, med vægt på pædagogisk og skolepsykologi, andre psykologiske discipliner og samfundsvidenskab. Fokus for ph.d.-studiet er afhandlingen, der har karakter af det originale videnskabelige arbejde. Gennem afhandlingen om den empirisk-teoretiske eller teoretiske forskning opnår den ph.d.-studerende ny viden om det undersøgte emne og beriger dermed sin videnskabelige beskrivelse og konceptualisering. Afhandlingen er involveret i udviklingen af feltet i national og international sammenhæng. Formålet med undersøgelsen er at forberede forskere, der i tilfælde af en videre akademisk karriere på universitetet engagerer sig i pædagogiske, videnskabelige og forskningsmæssige aktiviteter inden for uddannelses- og skolepsykologi, eventuelt også inden for beslægtede psykologiske discipliner og andre samfundsvidenskabelige fag; i tilfælde af praktisk psykologisk aktivitet vil arbejderne teoretisere det givne felt og omfatte det i en bredere faglig kontekst.
Det er et program uden specialisering.
Indlæggelser
Karrieremuligheder
En kandidat fra ph.d.-uddannelsen i Uddannelses- og Skolepsykologi er en ekspert på uddannelsesområdet, der er i stand til at anvende den erhvervede teoretiske, metodiske og forskningsmæssige viden og færdigheder på en selvstændig og kreativ måde. Det er udstyret til individuelt og gruppevidenskabeligt arbejde inden for pædagogisk og skolepsykologi og beslægtede discipliner. Han kan arbejde som underviser eller forsker på et universitet samt psykolog - en praktiserende læge i et uddannelsesmiljø (rådgivende psykolog, skolepsykolog, psykolog i sociale institutioner) med et højere videnskabeligt kompetenceniveau, hvis ph.d.-studiet følger bacheloruddannelse i psykologi.
Den tilegnede viden, færdigheder og kompetencer gør ham i stand til at arbejde professionelt inden for en bred vifte af professioner, hvor han vil anvende dyb faglig og metodisk viden om psykologi, kritisk tænkning og faglig indsigt.