Ph.d. i eksperimentel forskning gennem design, kunst og teknologier
Bolzano, Italien
VARIGHED
3 Years
SPROG
Engelsk
TEMPO
Fuldtid
ANSØGNINGSFRIST
Anmod om ansøgningsfrist
TIDLIGSTE STARTDATO
Nov 2025
STUDIEAFGIFTER
EUR 189 / per year
STUDIEFORMAT
På campus
Introduktion
Ph.d.-programmet har til formål at uddanne en ny generation af forskere, der er i stand til at omfavne de muligheder, der tilbydes af konvergensen af design, kunst, samfundsvidenskab, humaniora og teknologi, og integrere kompleks viden for at løse flere globale udfordringer fra et post-disciplinært perspektiv.
Det treårige program samler professorer fra forskellige fakulteter ved det frie universitet i Bozen-Bolzano (design og kunst, teknik, uddannelse og økonomi og ledelse) og nationalt og internationalt anerkendte professorer for at foreslå en forskningsmodel baseret på dialog og samarbejde på tværs af discipliner .
Uddannelsen giver plads til spekulativ, kritisk og pragmatisk refleksion over problemer, potentielle løsninger og nye konceptuelle perspektiver inspireret af designkultur og kunstnerisk produktion. Det integrerer komplekst design, videnskabelig og social viden og kræver etablering af samarbejdsrelationer med menneskelige, ikke-menneskelige og mere end menneskelige aktører gennem interkulturelle metoder, læring fra andre, omfavnelse af kulturrelativisme og eksperimentering med nye forskningsværktøjer og -praksis.
Ph.d.en adresserer flere globale udfordringer ved at invitere ph.d.-kandidater til at undersøge miljømæssige, sociale, politiske og kulturelle spørgsmål gennem tvær-/tværfaglig forskning og udvikling af alternative, eksperimentelle, kritiske og udforskende modeller til at generere ny viden, fremme øko-social transformation, social og miljøretfærdighed, bæredygtighed, mangfoldighed, sætter spørgsmålstegn ved potentialerne og begrænsningerne ved teknologisk udvikling og implementeringer gennem den interkulturelle tilgang til design og kunst.
Design- og kunstpraksis kan reagere på de hurtige fremskridt inden for kunstig intelligens, intelligent fremstilling, datadrevne teknologier og menneske-computer-interaktion gennem en fælles refleksion over sociale modeller og kulturel praksis i lyset af etiske, inkluderende, kulturelt følsomme og bæredygtige principper .
Indlæggelser
Læreplan
Ph.d.-studerendes projekter kan fokusere på følgende emner og forskningsområder baseret på design, kunst, informationsteknologi, økonomisk-samfundsvidenskab og uddannelse:
- Kritisk re-definition af teknologi i det udvidede felt af moderne kultur
- Kunst- og designproduktion i den post-digitale æra
- Posthumanisme i kunst og design
- Multispecies etnografi i design, kunst og teknologier
- Sociokulturel antropologi for design, kunst og teknologier
- Uddannelse i kunst og kulturarv gennem digitale teknologier
- Intelligente teknologier, samfund og uddannelse
- Design til kulturel / immateriell / landskabsarv
- Fygitalt (fysisk og digitalt) design og interaktion
- Design, fremstilling og karakterisering af smarte materialer og elektroniske komponenter
- Interaktionsdesign og smarte materialer
- Future of Interaction design og transmediekommunikation
- Kritisk og bæredygtig menneske-computer-interaktion
- Demokratisering af teknologi
- Diversitet og social retfærdighed i/med teknologier
- Tværfaglige metoder til territorier og politikudformning
- Design for ligestilling og inklusion
- Cirkulær økonomi og biobaserede materialekredsløb
- Bæredygtige gør-det-selv-materialer og -praksis
- Biodesign med mikroorganismer og levende systemer
Disse emner refererer både til etablerede tværfaglige og tværfaglige forskningsprojekter og til profilerne for individuelle medlemmer af den videnskabelige komité.
The stages of the PhD
I det første år vil de studerende, udover at tilegne sig viden om menneskecentrerede, design- og kunstdrevne forskningsmetoder, blive involveret i seminaraktiviteter for at forstå akademisk forskning, herunder etiske, køns- og privatlivsspørgsmål, såvel som bibliometriske og ikke -bibliometriske evalueringssystemer. Et væsentligt aspekt af træningsaktiviteten vil være tilegnelsen af teknisk-operationelle færdigheder gennem laboratorie- og feltforskning i en praktisk og praktisk læringstilgang, foruden grundlæggende teoretisk viden.
Fra andet år vil de studerende tilbringe en periode i udlandet (minimum 3 måneder op til maksimalt 12 måneder) på et andet universitet og/eller forskningslaboratorium, virksomhed eller kulturinstitution og vil deltage i/medarrangere tværfaglige forskningsworkshops.
Det tredje år er dedikeret til færdiggørelse af forskningsprojektet, design og kunstneriske aktiviteter, prototyper i tilfælde af praktiske og teknologiske projekter, eller den teoretisk-kritiske ramme i tilfælde af mere spekulative projekter, samt at skrive specialet og gennemføre formidlingsaktiviteter .
I slutningen af hvert år skal de studerende fremlægge deres aktiviteter, projekter og resultater for den videnskabelige komité, som undersøger og vurderer det enkelte arbejde, fremsætter anbefalinger og godkender progression til det efterfølgende år.
Programresultat
Ph.d.-kandidater skal:
- Udvikle og implementere en individuel forskningsplan over de tre år under supervision af en vejleder og medvejleder
- Præsenter resultaterne af deres forskning på en eller flere internationale konferencer som en mundtlig eller posterpræsentation. Disse resultater skal offentliggøres som konferenceartikler, en artikel eller et essay
- Udføre forskningsaktiviteter i udlandet i mindst tre måneder
- Deltag i obligatoriske kurser, seminarer og/eller sommer/vinter/forårsskoler og praksisbaserede tværfaglige workshops, der udvider deres viden og forbedrer deres færdigheder om emner relateret til doktorafhandlingen.
Programundervisning
English Language Requirements
Certifikat dine engelskkundskaber med Duolingo English Test! DET er en praktisk, hurtig og overkommelig online engelsk test, der accepteres af over 4.000 universiteter (som denne) rundt om i verden.