Keystone logo
University of the Arts Helsinki Ph.d. i musik
University of the Arts Helsinki

Ph.d. i musik

Helsinki, Finland

4 Years

Engelsk, Finsk, Svensk

Fuldtid

På campus

* ingen studieafgifter i ph.d.-uddannelsen. Programmet findes også på svensk

Introduktion

Ph.d.-studerende kan vælge mellem tre specialiseringsområder: Arts Study Program, Research Study Program og Applied Study Program.

Hvorfor studere her?

Vores kandidater er eksperter, der er i stand til kreativt og kritisk arbejde på højt niveau, og som selvstændigt og i samarbejde med andre arbejder i krævende kunst-, forskning-, udviklings- og uddannelsesstillinger. Doctors of Music fungerer også som sociale influencers for en etisk bæredygtig fremtid.

Om studierne

Hvis du er interesseret i kreativ musikudførelse, komposition, musikteori eller kirkemusik, og hvis dit doktorgradsprojekt stilistisk forholder sig til traditionen for vestlig kunstmusik, der spænder fra oldtidsmusik til den nyeste samtidsmusik, anbefaler vi, at du afslutter dit doktorgradsstudie på Sibelius Akademiets Doktorskole DocMus. Hvis du er interesseret i jazz, folkemusik, musikundervisning, musikteknologi eller kunstledelse og entreprenørskab, bør du gennemføre dine ph.d.-studier på Sibelius Akademiets Doktorskole MuTri.

Studieprogram for kunst

Kunststudiet indebærer at producere en tematisk sammenhængende, forskningsorienteret kunstnerisk demonstration af dygtighed.

De specifikke mål for kunststudieprogrammet er at give eleverne:

  • evnen til fremragende og indsigtsfulde kunstneriske udtryk
  • evnen til begrebsmæssig klarhed i at producere information
  • evnen til at generere ny information gennem kunstneriske og forskningsmæssige metoder og teorier
  • evnen til at indgå i konstruktiv interaktion i kunstmiljøet, i det akademiske samfund og i samfundet som helhed.

Den færdighedsdemonstration, der skal gennemføres på kunststudiet, skal være et tematisk sammenhængende, forskningsorienteret projekt bestående af kunstneriske komponenter, en skriftlig del (speciale) og et resumé. Du skal definere disse komponenters mål, indhold, omfang og indbyrdes sammenhæng i din post-graduate studieplan, som skal indgå i din ansøgning. Postgraduat-studieplanen vil blive opdateret, efterhånden som dit ph.d.-studie skrider frem.

  • De kunstneriske komponenter i demonstrationen af duelighed kan være recitals, kompositioner, kunstneriske produktioner, liturgier, optagelser, onlinematerialer, videoer osv. Disse komponenter skal udgøre mindst to og højst fire koncertprogrammer eller lignende kunstneriske enheder for en doktorgrad ( højst to for en licentiatgrad).
  • Dygtighedsdemonstrationen omfatter også en skriftlig komponent, som kan være et speciale i form af en monografi, en sammenlignelig multimedieforskningstekst eller bestå af mindst én peer-reviewed forskningsartikel. Den skriftlige del skal udgøre et sammenhængende forskningsprojekt sammenholdt med de øvrige dele af færdighedsdemonstrationen.
  • Resuméet skal være en kortfattet rapport over målene, rammerne og komponenterne i din demonstration af færdigheder og deres indbyrdes sammenhænge, sammen med en gennemgang af resultaterne og en diskussion af disse resultaters betydning. Hvis den skriftlige del er et speciale i monografi, så medtager du resuméet i det. Hvis den skriftlige komponent er en artikel, så skriver du resuméet separat.

Herudover omfatter kunststudiet kunstneriske og forskningsorienterede studier samt andre relevante/egnede understøttende studier på universitetsniveau på minimum 75 ECTS-point.

  • Arbejder som kunstner
  • Dybdegående musikalsk uddannelse og nødvendige forskningskompetencer
  • Nøgle karrierefærdigheder, såsom kommunikations- og interaktionsevner, samt selverkendelse og fællesskab

Forskningsstudieprogram

De særlige mål for forskningsstudieprogrammet er at give den studerende:

  • evnen til at producere information af høj kvalitet
  • evnen til at interagere i akademiske fællesskaber og videre
  • evnen til at integrere sig i det internationale forskningssamfund, samt
  • evnen til at styrke den akademiske forsknings status

Demonstrationen af dygtighed i forskningsstudiet er en afhandling. Det er en sammenhængende præsentation baseret på den studerendes egen selvstændige forskning med ny akademisk information inden for forskningsområdet repræsenteret på Sibelius Akademiet. Derudover omfatter ph.d.-studierne i Forskeruddannelsen studier på universitetsniveau om viden og færdigheder, der understøtter uddannelse af forskere.

Ph.d.-afhandlingens omfang er 165 ECTS-point, og det kan enten være en monografi eller en artikelafhandling. Licentiatgradens bevis for duelighed er en licentiatafhandling på 75 ECTS-point. Det kan også være en monografi eller bestå af artikler.

Artikelafhandlingen/licenciatafhandlingen, der består af artikler, skal indeholde et resumé, der angiver formål, problemstilling, metode og resultater for forskningen. Ud over resuméet skal det indeholde 3–7 (afhandling) eller 2–5 (licenciatafhandling) artikler, der er blevet gennemgået af referenter, og som omhandler samme problemstilling, og som er publiceret i en videnskabelig publikationsserie eller har godkendt til udgivelse. Forskeren skal være den primære forfatter til hver artikel, og de skal kunne bevise deres selvstændige bidrag til emnet. Antallet af artikler afhænger af forskningsprojektets art og mængden af arbejde, der kræves for at producere artiklerne. Forskeren skal fremlægge skriftlig dokumentation for sin deltagelse i fælles publikationer, når forskningen indsendes til præliminærprøven.

Forskeruddannelsen omfatter derudover forskningsorienterede studier samt andre relevante understøttende studier på universitetsniveau på minimum 75 ECTS-point.

De studerende aftaler med deres vejleder, hvilke støttestudier på 75 ECTS-point de gennemfører. Studierne skal dække følgende emner:

  • Undersøgelser om emnet elevens eget arbejde
  • Generelle forskningsstudier på området
  • Undersøgelser med fokus på forskerens profession og parathed til at gå ind på arbejdsmarkedet

Anvendt studieprogram

Det anvendte studieprogram giver en unik mulighed for at udvikle musikrelaterede praksisser og værktøjer gennem forskning. Behovet for udvikling er baseret på personlig erfaring og interesse, samt behovene i musikkens skiftende driftsmiljøer. Dette udviklingsarbejde resulterer i innovation og nye måder at arbejde på.

De særlige mål for det anvendte studieprogram er at give den studerende:

  • akademiske/metodologiske/pædagogiske/kunstneriske/tekniske færdigheder på højt niveau,
  • evnen til at udvikle nye metoder, kapaciteter, materialer og værktøjer på højt niveau,
  • evnen til at indsamle, kritisk vurdere, producere og anvende information,
  • evnen til at samarbejde med finske og internationale partnere inden for deres felt og også udenfor, samt
  • evnen til at formidle resultaterne af deres arbejde til forskellige målgrupper.

Ph.d.-studerende på Anvendt Uddannelse kan gennemføre enten en forskningsorienteret eller en kunstnerisk uddannelse.

Programmets indhold

Uddannelsens kerneindhold kaldes udviklingsmålet. Demonstrationen af duelighed består af output, der er knyttet til udviklingsmålet på en måde, der er passende for udviklingsmålets karakter.

Omfanget af demonstrationen af duelighed i den anvendte uddannelse er 165 ECTS-point for en doktorgrad og 75 ECTS-point for en licentiatgrad. Demonstration af duelighed omfatter

a) Et udviklingsprojekt, som genererer resultater, der er

  • uvæsentlige (synspunkter, viden og færdigheder, knowhow og evner) og
  • materiale (koncerter, optagelser, formmaterialer, undervisningsmaterialer, onlinematerialer, metoder, programmer)

b) En beskrivelse af afprøvning af resultaterne af udviklingsprojektet og udnyttelse af den indhentede information

c) Et resumé, der beskriver udviklingsarbejdets faser

Forskeruddannelsen omfatter derudover forskningsorienterede studier samt andre relevante understøttende studier på universitetsniveau på minimum 75 ECTS-point. De understøttende studier i den anvendte uddannelse kan være enten kunstneriske eller forskningsorienterede.

De studerende aftaler med deres vejleder, hvilke støttestudier på 75 ECTS-point de gennemfører. Studierne skal dække følgende emner:

  • Studier relateret til doktorgradsprojektet
  • Generelle undersøgelser om anvendelse og udviklingsarbejde
  • Undersøgelser relateret til parathed til at komme ind på arbejdsstyrken

Lærere

Vores lærere er nogle af de bedste eksperter inden for deres respektive områder. Ud over det faste lærerstab byder programmet jævnligt internationale topprofessionelle velkommen som gæster.

Karrieremuligheder

Læreplan

Indlæggelser

Om skolen

Spørgsmål