
PhD in Bioinformatics and Computational Biology
Ostrava, Tjekkiet
VARIGHED
4 Years
SPROG
Engelsk
TEMPO
Fuldtid, Deltid
ANSØGNINGSFRIST
Anmod om ansøgningsfrist
TIDLIGSTE STARTDATO
Sep 2025
STUDIEAFGIFTER
CZK 500 / per semester
STUDIEFORMAT
På campus
Indlæggelser
Programresultat
Hard Skills
- Software development
- HPC programming
- Data analysis
- Algorithms and data structures
- Parallel data processing
- Process analysis
Study aims
Formålet med undersøgelsen er at uddanne eksperter med tværfagligt domænekendskab til natur- og medicinvidenskab og informatik med vægt på praktisk erfaring og færdigheder, der er nødvendige for bioinformatikanalyse af forskellige typer af store og små datasæt, og videnudtræk fra data- og databasesystemer . Kandidater vil være teoretisk og eksperimentelt forberedt til at være i stand til at udføre selvstændigt forskningsarbejde, der involverer stadier fra erhvervelsen af store og små datasæt (laboratorie, klinisk) til deres professionelle bioinformatik og statistiske analyse og fortolkning. Studiet af dette program tillader direkte output i praksis. Kandidater kan finde jobstillinger inden for grundforskning såvel som inden for industriel forskning og eksperimentel udvikling og kan finde stillinger ikke kun i forskningsinstitutioner og universiteter med biomedicinsk specialisering, men også i private farmaceutiske og diagnostiske virksomheder.
Graduate's knowledge
Kandidaten har et fagligt overblik på tværs af de tværfaglige områder i Biologi og Informatik, i en bredde og dybde, der overstiger niveauet for den kandidatstuderende på Det Medicinske Fakultet eller Det Informatiske Fakultet. Teoretisk viden om grundlæggende discipliner (f.eks. statistik, dataanalyse, informatik osv.) uddybes, så de er direkte anvendelige til anvendt og grundforskning inden for det valgte område. Den studerende har dyb teoretisk og praktisk viden, især inden for biomedicinsk databehandling. Forstår de videnskabelige metoder, der anvendes inden for sit fokusfelt og er i stand til selvstændigt at anvende dem.
Graduate's skills
De studerende kan designe nye, effektive og velteoretisk underbyggede løsninger baseret på originale ideer, der er accepteret af det internationale videnskabelige og faglige samfund. De studerende kan implementere, evaluere og sammenligne selv meget komplicerede eksisterende procedurer, de kan løse tværfaglige problemer, der kræver viden fra flere indbyrdes forbundne domæner, især medicin, biologi og informatik. De kan forudse tendenser inden for hans felt og foreslå løsninger på problemer fra positionen som en teamleder. De kan vælge passende procedurer og passende teknologier, baseret på brugen af den nyeste viden. Endelig kan de selvstændigt udarbejde omfattende faglige tekster på et fremmedsprog, især på engelsk, med konkrete procedurer for løsning af praktiske opgaver, og de er i stand til at forsvare de foreslåede løsninger i en faglig diskussion på internationalt plan.
Graduate's general competence
Kandidaten kan bruge en videnskabelig tilgang til problemløsning, sætte mål, fastlægge strategier, vælge teoretiske udgangspunkter, vælge alternative løsninger og kommunikere med mennesker i løsning af problemer, såsom at styre arbejdet i et team af løsere, præsentere og forsvare deres synspunkter og løsninger i et internationalt forum. Eleven kan kommunikere med topeksperter inden for området på et fremmedsprog, især på engelsk, popularisere deres felt, påvirke udviklingen inden for deres område, tage ansvar for deres beslutninger og teamwork og tage hensyn til de sociale konsekvenser af trufne beslutninger.
Karrieremuligheder
Graduate's employment
Kandidater vil være parate til at udføre deres erhverv i medicinske faciliteter af højere typer, i laboratorier, der udfører analyse af biologiske prøver, på den akademiske sfære, i andre institutioner, der beskæftiger sig med videnskab, forskning, udvikling og innovation, i specialiserede laboratorier, i ansøgningssfæren , i medicinalindustrien, i den rent kommercielle sfære og i statsforvaltningen. De kan finde stillinger i teams, der beskæftiger sig med analyse af medicinske og biomedicinske data, og i at løse nye opgaver som ledere af forskerhold eller forskere.