Ph.d. i moderne historie
Universidade Santiago de Compostela
Nøgleinformation
Campus placering
Santiago de Compostela, Spanien
Lingvistik / Sprogvidenskab
Spanish, Galicisk
Studieformat
På campus
Varighed
3 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 200 / per year
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Oct 2024
Stipendier
Udforsk stipendiemuligheder for at hjælpe med at finansiere dine studier
Introduktion
Samtidshistorie er et fuldt konsolideret område inden for universitetsundervisning og forskning. Ud over humanioraens grænser har det også en voksende anerkendelse og berygtet interesse blandt forskere og fagfolk inden for det makrovidenskabelige-sociale område. Dette er på grund af dets evne til at forklare nyere tid og følgelig tilvejebringe det lager af vigtige oplevelser for at være i stand til at forstå nutiden og møde beslutningstagning samt bidrage til at skabe kollektiv hukommelse, en væsentlig ingrediens i social samhørighed. Derfor er betydningen af nutidig historie i artikulation af nuværende samfund uden tvivl.
Læger i moderne historie, der er uddannet i dette program, kan integreres blandt andre socio-professionelle sektorer i universitetsuddannelse, i offentlige og private forskningscentre, i virksomheder inden for den kulturelle industri, i virksomheder eller offentlige organer med ansvar for kulturarvsledelse, i virksomheder og institutioner til social og potentiel analyse eller i medierne. I alle disse sektorer vil de i det mindste være i stand til at udføre funktioner på højeste niveau.
forskningsområder
- Staten og det offentlige rum
- Identiteter, nation og nationalisme
- Landdistrikter, bysamfund
- Kulturhistorie og politiske idéhistorie
- Internationale forbindelsers historie
- Sociale forandringer og socioøkonomiske transformationer
- Historiografi og hukommelsespolitik
Galleri
Ideelle studerende
Den anbefalede adgangsprofil er for studerende med følgende færdigheder og viden:
1) I forhold til historiografiske og samfundsvidenskabelige teknikker og metoder:
- Håndtere human- og samfundsvidenskabernes teoretiske værktøjer
- Forstå i dybden og kritisk analysere historiografiske og teoretiske tekster.
- Kend til debatter og tendenser i den aktuelle historiografiske forskning
- Skelne mellem metoder og genstande for forskning i de forskellige grene af historieskrivning
- Håndtere primære kildeanalyseteknikker
- Vide, hvordan man foretager en kritisk læsning af sekundære kilder
- Anvend det historiske perspektiv på tværfaglige sammenhænge eller på forskellige studieområder.
2) I forhold til selvlæring og informationsstyring:
- Evne til selvstændigt at tilegne sig information og integrere viden fra forskellige discipliner om et specifikt studieobjekt.
- Evne til at søge, filtrere og syntetisere historiografisk viden i bibliografisk støtte og i periodiske publikationer
- Vide, hvordan man bruger de digitale ressourcer, der er tilgængelige på internettet til at indsamle information, samt anvende specifikke procedurer for at rense dem
- Evne til at udsætte information for kritik, forberede den og analysere den ved hjælp af teknikker, der er accepteret blandt historikere
- Udarbejde mundtlige, skriftlige og audiovisuelle oplæg om historiografiske emner
- Skriv akademiske essays og faglige rapporter om historiske spørgsmål
3) I forhold til igangsættelse af historisk forskning:
- Evne til at udføre analyser af komplekse historiske situationer og vide, hvordan man differentierer og integrerer de forskellige dimensioner af et socialt problem.
- Teoretisk disposition for definition af forskningsemner, der er relevante for udvikling af viden.
- Evne til at udføre state-of-the-art historiografiske problemer og identificere forskningslinjer.
- Evne til historisk at kontekstualisere nutidige fænomener og begivenheder.
- Evne til at kommunikere resultaterne af en analyse eller forskningsarbejde til specialiserede og ikke-specialiserede målgrupper på en klar og stringent måde.
- Vide, hvordan man afgrænser et analyseobjekt og udformer empiriske forskningsstrategier om historiske problemer.
- Evne til at designe forskningsprojekter for at præsentere dem i konkurrencedygtige finansieringsindkaldelser.
4) I forhold til sprogkundskab:
- Kendskab til spansk på niveau B2 i den fælles europæiske referenceramme for sprog.
- Kendskab til engelsk på niveau B2 i den fælles europæiske referenceramme for sprog.
Indlæggelser
Læreplan
uddannelsesaktiviteter
- Specifik uddannelse: forskningsseminar E5051A01
- Specifik uddannelse: interuniversitetskonferencer for ph.d.-studerende i samtidshistorie E5051A02
- Specifik uddannelse: nationale og internationale konferencer, symposier og workshops inden for historieskrivning E5051A03
- Specifik træning: mobilitetsplan E5051A04
Træning supplerer
- Teknologisk innovation og bæredygtighed i landdistrikterne i Europa i det 20. århundrede P5012230
- Konfliktformer og vold på landet i det moderne Europa P5012231
- Skovbrugs-, hydraulik- og koloniseringspolitikker i det moderne Spanien P5012234
- Sociokulturel krigshistorie i Europa, 20. århundrede: Spanien (1936-1939) P5012246
Programresultat
Samtidshistorie er et fuldt konsolideret område inden for universitetsundervisning og -forskning. Ud over grænserne for humaniora nyder det også voksende anerkendelse og bemærkelsesværdig interesse blandt videnskabsmænd og fagfolk inden for det samfundsvidenskabelige makroområde. Dette er på grund af dets evne til at forklare nyere tid og følgelig give den deponering af væsentlige oplevelser for at kunne forstå nutiden og stå over for beslutningstagning, samt bidrage til at skabe kollektiv hukommelse, en væsentlig ingrediens i social samhørighed.
Om skolen
Spørgsmål
Lignende kurser
Ph.d. i moderne historie
- Prague, Tjekkiet