Read the Official Description

Den Faculty of Education er en af ​​sytten fakulteter forbundet under paraplyen af ​​Charles University i Prag. Dens primære mål er at uddanne lærere og andre pædagogiske personale til alle typer af skoler og skolesystemer, på forskellige niveauer af studie (bachelorer og kandidater) og former. Mens fem andre fakulteter i Charles Universitet også officielt kvalificeret til at uddanne lærere, hvad der gør Faculty of Education unikke er spændvidden og kompleksiteten af ​​dets pædagogiske fokus. Fakultetet giver universitetsniveau før og efter-og læreruddannelsen på følgende områder: Humaniora, Samfundsvidenskab, kunstuddannelse, idræt, Matematik og Naturvidenskab.

Fakultetet er i øjeblikket træner cirka 4200 elever i både BA og MA uddannelser, plus næsten 10 000 studerende undervises i et bredt spektrum af kombinerede former for uddannelser, primært som en del af professionel lærer udvikling.

Fakultetet er også åbnet for privattimer betalende udenlandske studerende, der kan tilmelde til programmer undervises på engelsk. Fakultetet deltager i den internationale Erasmus Mundus-program til formål at lette studerendes og læreres mobilitet.

BA og MA uddannelser

I 2006 fakultetet vedtog ECTS-systemet, som er anerkendt i alle EU-lande, og dermed giver mulighed for lettere studerendes mobilitet inden for EU. Den studerende af Faculty of Education typisk studerer en kombination af to fag.

Bacheloruddannelse

Det 3-års BA uddannelsen har til formål at give de studerende omfattende viden i de to valgte fag, men det er ikke en læreruddannelse - BA kandidater er ikke officielt kvalificeret til at undervise. Derfor er strukturen af ​​obligatoriske og valgfrie kurser, der udbydes inden for programmet er skræddersyet på en måde, opbygger den faglige ekspertise i de valgte fag snarere end de pædagogiske færdigheder og pædagogiske kompetencer de studerende. BA pensum omfatter derfor kun nogle få kurser i pædagogiske og psykologiske discipliner. Men pensum omfatter også en obligatorisk motiverende undervisningspraksis, som skal hjælpe de studerende beslutte, om de ønsker at fortsætte i opfølgningen MA undersøgelse for at tjene en læreruddannelse.

Master uddannelser

De kandidater af 2-års opfølgning MA program vil have erhvervet en betydelig ekspertise i det professionelle område dækket af de to centrale emner efter eget valg, og i tillæg til dette, vil de også have udviklet deres pædagogiske, psykologiske og didaktiske kompetencer, afgørende for enhver lærergerningen. Således bortset fra obligatoriske og valgfrie kurser, som søger at størkne de studerendes faglige ekspertise, MA pensum også omfatter skræddersyet didaktiske kurser og et fuldt udbygget student undervisningspraksis, som alle er integreret i en organisk og sammenhængende system. Den kandidat af opfølgningen MA studie er fuldt kvalificeret til at undervise på højere skoler og gymnasier.

historie

Den Faculty of Education ved Charles University i Prag blev stiftet i november 1946 baseret på en af ​​de første præsidentielle dekreter, der skal videregives efter genetablering af den uafhængige stat Tjekkoslovakiet, og også af den nyligt vedtagne lov, som søgte at etablere uddannelser fakulteter på alle universiteter i denne dag . Det var kulminationen på varige indsats for at sikre en betydelig universitetsuddannelse for lærere på alle niveauer, både primære og sekundære. Det Naturvidenskabelige Education ved Charles University blev officielt åbnet den 15. november 1946 i Prag Rudolfinum (The House of Artists), og den festlige lancering blev overværet af den tjekkiske præsident, Dr. Edvard Benes.

Men reformen 1953 skole lykkedes demontering alle tjekkiske fakulteter for uddannelse. Det nyoprettede institution for uddannelse af lærere i almene fag blev kaldt The Pædagogiske Universitet - Det Højere School of pædagogik.

Endnu en reform af den tjekkiske uddannelsessystem (gennemført i 1959) fødte Pædagogiske institutter i Prag og Brandýs nad Labem, som var designet til at træne primære lærere, mens kommende gymnasielærere skulle studere deres centrale fag på forskellige universitets fakulteter, som havde været tilfældet før 1946. De tjekkiske fakulteter for uddannelse blev ikke genetableret indtil 1964. Det er værd at nævne, at gymnasielærere af kunst, musik og idræt oprindeligt var uddannet på andre respektive Charles University fakulteter, mens alsoattending nogle pædagogiske og psykologiske kurser på Det Naturvidenskabelige Education.

Midten af ​​1970'erne oplevede foreningen og sammenlægning af uddannelsesnetværk af primære og sekundære skolelærere og udvidelsen af ​​den respektive længde studie op til 5 år. Det var temmelig ulykkelige tider, da mange afdelinger blev nedlagt eller tilføjes til forskellige andre University fakulteter.

I løbet af de 50 års fakultetets eksistens, har en række bemærkelsesværdige eksperter på forskellige områder undervist i sine rækker, såsom Cyril Bouda, V. Hrabal, J. Charvát, Otakar Chlup, L. Kopeckij, J. Plavec, V. Tardy og F. Vodička, for blot at nævne nogle få.

Programs taught in:
Engelsk
Tjekkisk

Denne skole tilbyder også:

PhD

Charles University Faculty of Education

Studiet er beregnet til dem, der er interesseret i en teoretisk og filosofisk videreuddannelse inden for filosofi og samfundsvidenskab. Forudsætningen er en korrekt genne ... [+]

Studiet er beregnet til dem, der er interesseret i en teoretisk og filosofisk videreuddannelse inden for filosofi og samfundsvidenskab. Forudsætningen er en korrekt gennemførelse af kandidatuddannelsen med fokus på det relevante eller et beslægtet emne.

Målet med ph.d.-studierne i filosofien er at uddanne højt kvalificeret videnskabeligt personale, der er tilpasset studiet af generel lovgivning i det respektive samfund med henblik på ontologi, gnosologi og etik. De bør have beføjelse til at løse problemer, der har en holistisk universel karakter. De fleste kandidater arbejder som universitetslærere og har den vigtige opgave at uddanne eleverne mod en ny form for ansvar, der sikrer en sund social udvikling på alle områder.... [-]

Tjekkiet Prague
October 2019
Fuldtid
4 år
på universitet
Undervisning både online og på universitetet
Læs mere på dansk
Charles University Faculty of Education

Målet med ph.d.-uddannelsen er at forberede specialister til at forbedre kvaliteten af kemisk uddannelse i Tjekkiet i overensstemmelse med de nuværende sociale behov og i ... [+]

Karakteristik af undersøgelserne

Målet med ph.d.-uddannelsen er at forberede specialister til at forbedre kvaliteten af kemisk uddannelse i Tjekkiet i overensstemmelse med de nuværende sociale behov og i overensstemmelse med uddannelsesprogrammerne i avancerede europæiske lande baseret på videnskabelige forskningsresultater. Ph.d.-programmet er fokuseret på forberedelse af specialister inden for kemisk uddannelse teori i overensstemmelse med den nuværende viden om kemi, pædagogik, psykologi, sociologi, informatik og andre discipliner. Det er et program uden specialisering.

Beskrivelse af verifikation og evalueringskriterier

Mundtlig diskussion om det skriftlige arbejde og sammen med ansøgningen indgivet til forskningsprojektet. I optagelseseksamen skal ansøgeren bevise relevant viden inden for kemi-didaktik, kemi og pædagogisk-psykologiske discipliner, information og sprogfærdigheder (verificere kendskab til engelsk eller andet verdenssprog) og forudsætninger for forskningsarbejde (verificere dybere kendskab til emnet , som kandidaten ønsker at studere i ph.d.-studier).... [-]

Tjekkiet Prague
October 2019
Fuldtid
4 år
på universitet
Undervisning både online og på universitetet
Læs mere på dansk
Charles University Faculty of Education

Programmet for Visual Art Education som en integreret del af uddannelsesområdet Kunst og Kultur har stor tværfaglig potentiale. Kandidater repræsenterer specialister ikke ... [+]

Karakteristik af undersøgelserne

Moderne område for billedkunst Uddannelse er indlejret i undersøgelsen af sociale og kulturelle forhold for visualisering (viser, forestiller og skaber) forstået som et særligt træk ved menneskelig ontogenese, kultur og almen uddannelse. Undersøgelsen bidrager til en dyb forståelse af kreativ tænkning, læring og undervisning inden for visuel kultur og nye samarbejds- og uddannelsesfunktioner i samtidskunst.

Programmet for Visual Art Education som en integreret del af uddannelsesområdet Kunst og Kultur har stor tværfaglig potentiale. Kandidater repræsenterer specialister ikke kun inden for visuel og billedkunst, men også i pædagogik, specialpædagogik, udviklingspsykologi, medier og kulturstudier, komparative kulturelle og pædagogiske studier, visuel semiotik, kognitiv videnskab, æstetik, visuel teori, og andre.... [-]

Tjekkiet Prague
October 2019
Fuldtid
4 år
på universitet
Undervisning både online og på universitetet
Læs mere på dansk
Charles University Faculty of Education

Den ph.d.-studerende studier i matematikundervisning er forberedt på at håndtere både teoretiske og applikationsproblemer i matematisk uddannelse af børn og voksne og udf ... [+]

Karakteristik af undersøgelserne

Kandidater til ph.d.-studier i matematikdidaktik forventes at:

vise interesse for matematikundervisning generelt (for eksempel ved at deltage i videnskabelige konferencer og konferencer for lærere)få et overblik over de vigtigste videnskabelige tidsskrifter og bøger relateret til matematikuddannelse,have en ide om området for matematikuddannelse, som de er villige til at fokusere på i deres studier og være i stand til at specificere det i et skriftligt projekt på op til 10 sider (herunder foreløbige forskningsspørgsmål, metodologi og teoretisk baggrund og en referenceliste) .

Program uden specialisering

Beskrivelse af verifikation og evalueringskriterier... [-]
Tjekkiet Prague
October 2019
Fuldtid
4 år
på universitet
Undervisning både online og på universitetet
Læs mere på dansk
Charles University Faculty of Education

Specialisering af Musikteori og Uddannelse er baseret på udvælgelse og syntese af de musikologiske og musikalske uddannelsesdiscipliner, der muliggør en afbalanceret forb ... [+]

Karakteristik af undersøgelserne

Specialisering af Musikteori og Uddannelse er baseret på udvælgelse og syntese af de musikologiske og musikalske uddannelsesdiscipliner, der muliggør en afbalanceret forberedelse af højt kvalificerede eksperter hvad angår forskning og undervisning. I overensstemmelse med et bredt spektrum af musikalsk pædagogik følger specialiseringen omfanget af studiet svarende til målet: forberedelse af specialister inden for forskning i almen musikuddannelse, erhvervsuddannelse og andre aktiviteter, der kræver en sådan specialisering.

Beskrivelse af verifikation og evalueringskriterier

Entréprøve

Ansøgere indsender et skriftligt projektforslag (herunder bibliografi) op til 10 sider om kandidatens udvalgte faglige emne. Forskningsprojektet skal sendes sammen med ansøgningen til Institut for Naturvidenskab, Uddannelsesfakultet, Karlsuniversitetet. Det forventes, at forskningsprojektet har sine egne ideer og viser sig at have færdigheder til videnskabeligt arbejde. Projektet skal indeholde karakteristika for forskningsproblemet, den grundlæggende ide om problemets mål og struktur og metoderne i teoretisk forskning og faglig litteratur.... [-]

Tjekkiet Prague
October 2019
Fuldtid
4 år
på universitet
Undervisning både online og på universitetet
Læs mere på dansk
Charles University Faculty of Education

Kandidatuddannelsen i specialuddannelsen er udstyret med teoretisk viden og forskningsmæssige færdigheder inden for specialundervisning. Den studerende er villig til at a ... [+]

Karakteristik af undersøgelserne

Indholdet af ph.d.-studier fokuserer primært på stigningen i deltagelsen af handicappede i samfundet samt forbedring af livskvaliteten. Der lægges særlig vægt på sociale aspekter.

Ph.D. Studieprogrammet tilbyder uddannelse i et bredt spektrum af specialundervisning discipliner. Studerende af programmet er villige til at udvikle den videnskabelige disciplin i specialundervisningen i det ovennævnte nye perspektiv og at løse up-to-date problemer relateret til livskvaliteten for mennesker med handicap.

Individuelle kurser dækker også aktuelle aspekter af specialundervisning i den internationale kontekst.

Forskningsaktiviteter bør helst omfatte:... [-]

Tjekkiet Prague
October 2019
Fuldtid
4 år
på universitet
Undervisning både online og på universitetet
Læs mere på dansk
Charles University Faculty of Education

Formålet med ph.d.-studier er at forberede kvalificerede forskere inden for tjekkisk og tjekkoslovakisk historie, som vil blive hovedrolle for yderligere historisk forskn ... [+]

Karakteristik af undersøgelserne

Formålet med ph.d.-studier er at forberede kvalificerede forskere inden for tjekkisk og tjekkoslovakisk historie, som vil blive hovedrolle for yderligere historisk forskning. Studierne udvikler speciel viden om ph.d.-studerende og giver dem en dybere forståelse af den valgte specialisering. Via forelæsninger og seminarer lærer ph.d.-studerende sig om den nyeste viden om historisk videnskab såvel som aktuelle trends i metodologi. Fokus på ph.d.-studier ligger i at præsentere skriftlig afhandling af originalvidenskabeligt arbejde baseret på den oprindelige kildebase. Ph.D. afhandling skal udvide tidligere forskningsresultater, og doktorander demonstrerede også evnen til at håndtere emnet med passende metoder og på internationalt plan.... [-]

Tjekkiet Prague
October 2019
Fuldtid
4 år
på universitet
Undervisning både online og på universitetet
Læs mere på dansk
Charles University Faculty of Education

Ph.d.-studierne er udtænkt som et forberedende program for forskere og forskere, hvis kreative bestræbelser bidrager til udviklingen af teori og forskning inden for uddan ... [+]

Karakteristik af undersøgelserne

Ph.d.-studierne er udtænkt som et forberedende program for forskere og forskere, hvis kreative bestræbelser bidrager til udviklingen af teori og forskning inden for uddannelsesvidenskab. Programmet har fortrinsvis til formål at forbedre deres relevante ekspertise, at formidle relevante forskningsresultater og tendenser inden for uddannelse og til at dyrke metodologiske kompetencer hos ph.d.-studerende. Studieprogrammets generelle fokus giver eleverne mulighed for at blive bedre orienteret om de pædagogiske discipliner. Fokuspunktet for doktorgradsstudiet er en doktorsafhandling, som defineres som et originalt videnskabeligt værk, hvis resultater beriger det respektive fagområde inden for en bredere sammenhæng med udvikling af disciplinen. Konsultationer På grund af undersøgelsens art og indhold kan ansøgeren høre temaet, projektets struktur og muligheder for behandling med potentielle vejleder for ph.d.-studier.... [-]

Tjekkiet Prague
October 2019
Fuldtid
4 år
på universitet
Undervisning både online og på universitetet
Læs mere på dansk
Charles University Faculty of Education

Ph.D. studier i uddannelsespsykologi træner den studerende i videnskabeligt forskning i pædagogisk psykologi, dvs. i psykologi anvendt på uddannelsesmæssige emner. Unders ... [+]

Karakteristik af undersøgelserne

Ph.D. studier i uddannelsespsykologi træner den studerende i videnskabeligt forskning i pædagogisk psykologi, dvs. i psykologi anvendt på uddannelsesmæssige emner. Undersøgelserne er ikke at kompensere for den forudgående (Master grad) instruktion i psykologi, hvis der anmodes af kamre eller sammenslutninger af psykologer som betingelse for psykologi praksis eller for yderligere studier (især i medicin). De tilføjer forskernes kompetencer på uddannelsesområdet ved hjælp af psykologi og ved at forstå sammenhængen mellem andre videnskaber inden for uddannelse.

Beskrivelse af verifikation og evalueringskriterier

Entréprøve

Diskussion om ansøgerens forskningsprojektforslag op til 10 sider inklusive bibliografi, der viser deres dybdefokus i det forskningstemat, de gerne vil adressere i deres ph.d.-studier. Forskningsprojektet skal sendes sammen med ansøgningen til Institut for Naturvidenskab, Uddannelsesfakultet, Karlsuniversitetet. Projektet skal indeholde karakteristika for forskningsproblemet, den grundlæggende ide om problemets mål og struktur og de betragtede metoder fra teoretisk, forskning og faglig litteratur. Projektet vil helst være medunderskrevet af mentoren i spe, en specialist i emnet.... [-]

Tjekkiet Prague
October 2019
Fuldtid
4 år
på universitet
Undervisning både online og på universitetet
Læs mere på dansk

Charles University in Prague

Location address
Pedagogická fakulta UK v Praze
Street: Magdalény Rettigové 4

Prague, Prague, 116 39 CZ