Charles University Faculty of Education

Introduktion

Læs den officielle beskrivelse

Den Faculty of Education er en af ​​sytten fakulteter forbundet under paraplyen af ​​Charles University i Prag. Dens primære mål er at uddanne lærere og andre pædagogiske personale til alle typer af skoler og skolesystemer, på forskellige niveauer af studie (bachelorer og kandidater) og former. Mens fem andre fakulteter i Charles Universitet også officielt kvalificeret til at uddanne lærere, hvad der gør Faculty of Education unikke er spændvidden og kompleksiteten af ​​dets pædagogiske fokus. Fakultetet giver universitetsniveau før og efter-og læreruddannelsen på følgende områder: Humaniora, Samfundsvidenskab, kunstuddannelse, idræt, Matematik og Naturvidenskab.

Fakultetet er i øjeblikket træner cirka 4200 elever i både BA og MA uddannelser, plus næsten 10 000 studerende undervises i et bredt spektrum af kombinerede former for uddannelser, primært som en del af professionel lærer udvikling.

Fakultetet er også åbnet for privattimer betalende udenlandske studerende, der kan tilmelde til programmer undervises på engelsk. Fakultetet deltager i den internationale Erasmus Mundus-program til formål at lette studerendes og læreres mobilitet.

BA og MA uddannelser

I 2006 fakultetet vedtog ECTS-systemet, som er anerkendt i alle EU-lande, og dermed giver mulighed for lettere studerendes mobilitet inden for EU. Den studerende af Faculty of Education typisk studerer en kombination af to fag.

Bacheloruddannelse

Det 3-års BA uddannelsen har til formål at give de studerende omfattende viden i de to valgte fag, men det er ikke en læreruddannelse - BA kandidater er ikke officielt kvalificeret til at undervise. Derfor er strukturen af ​​obligatoriske og valgfrie kurser, der udbydes inden for programmet er skræddersyet på en måde, opbygger den faglige ekspertise i de valgte fag snarere end de pædagogiske færdigheder og pædagogiske kompetencer de studerende. BA pensum omfatter derfor kun nogle få kurser i pædagogiske og psykologiske discipliner. Men pensum omfatter også en obligatorisk motiverende undervisningspraksis, som skal hjælpe de studerende beslutte, om de ønsker at fortsætte i opfølgningen MA undersøgelse for at tjene en læreruddannelse.

Master uddannelser

De kandidater af 2-års opfølgning MA program vil have erhvervet en betydelig ekspertise i det professionelle område dækket af de to centrale emner efter eget valg, og i tillæg til dette, vil de også have udviklet deres pædagogiske, psykologiske og didaktiske kompetencer, afgørende for enhver lærergerningen. Således bortset fra obligatoriske og valgfrie kurser, som søger at størkne de studerendes faglige ekspertise, MA pensum også omfatter skræddersyet didaktiske kurser og et fuldt udbygget student undervisningspraksis, som alle er integreret i en organisk og sammenhængende system. Den kandidat af opfølgningen MA studie er fuldt kvalificeret til at undervise på højere skoler og gymnasier.

historie

Den Faculty of Education ved Charles University i Prag blev stiftet i november 1946 baseret på en af ​​de første præsidentielle dekreter, der skal videregives efter genetablering af den uafhængige stat Tjekkoslovakiet, og også af den nyligt vedtagne lov, som søgte at etablere uddannelser fakulteter på alle universiteter i denne dag . Det var kulminationen på varige indsats for at sikre en betydelig universitetsuddannelse for lærere på alle niveauer, både primære og sekundære. Det Naturvidenskabelige Education ved Charles University blev officielt åbnet den 15. november 1946 i Prag Rudolfinum (The House of Artists), og den festlige lancering blev overværet af den tjekkiske præsident, Dr. Edvard Benes.

Men reformen 1953 skole lykkedes demontering alle tjekkiske fakulteter for uddannelse. Det nyoprettede institution for uddannelse af lærere i almene fag blev kaldt The Pædagogiske Universitet - Det Højere School of pædagogik.

Endnu en reform af den tjekkiske uddannelsessystem (gennemført i 1959) fødte Pædagogiske institutter i Prag og Brandýs nad Labem, som var designet til at træne primære lærere, mens kommende gymnasielærere skulle studere deres centrale fag på forskellige universitets fakulteter, som havde været tilfældet før 1946. De tjekkiske fakulteter for uddannelse blev ikke genetableret indtil 1964. Det er værd at nævne, at gymnasielærere af kunst, musik og idræt oprindeligt var uddannet på andre respektive Charles University fakulteter, mens alsoattending nogle pædagogiske og psykologiske kurser på Det Naturvidenskabelige Education.

Midten af ​​1970'erne oplevede foreningen og sammenlægning af uddannelsesnetværk af primære og sekundære skolelærere og udvidelsen af ​​den respektive længde studie op til 5 år. Det var temmelig ulykkelige tider, da mange afdelinger blev nedlagt eller tilføjes til forskellige andre University fakulteter.

I løbet af de 50 års fakultetets eksistens, har en række bemærkelsesværdige eksperter på forskellige områder undervist i sine rækker, såsom Cyril Bouda, V. Hrabal, J. Charvát, Otakar Chlup, L. Kopeckij, J. Plavec, V. Tardy og F. Vodička, for blot at nævne nogle få.

Placeringer

Prag

Address
Pedagogická fakulta UK v Praze Street: Magdalény Rettigové 4
116 39 Prag, Prag, Tjekkiet