Læs den officielle beskrivelse

Den Protestantiske Teologisk Fakultet (Oprindeligt kendt som Hus tjekkoslovakiske protestantiske Teologisk Fakultet) Blev grundlagt i Prag den 28. april 1919. Før Første Verdenskrig, havde der været mange restriktioner på protestanter i det tjekkiske område (som var en del af katolske Østrig på det tidspunkt) og kandidater til ministeriet måtte gå til Wien for at studere. Med etableringen af ​​den nye tjekkoslovakiske stat efter krigen kom fuld religionsfrihed.

Reformerte og lutherske protestanter forenet til at danne den evangeliske kirke af tjekkiske Brødre, og en af ​​sine første handlinger var at etablere en Fakultet protestantisk teologi at træne sine teologistuderende og dem fra andre kirker. I det første år af sin eksistens havde fakultetet 14 studerende, men det voksede hurtigt til 78 i 1923 og 160 i 1929. Kvinder begyndte at studere på fakultetet i 1922; deres antal steget betydeligt efter synode af den evangeliske kirke af tjekkiske brødre besluttede at ordinere kvinder til ministeriet i 1953. Under den tyske besættelse blev fakultetet lukket ned, sammen med de fleste andre højere læreanstalter, men det genoptog sine aktiviteter, når Anden Verdenskrig var forbi. I 1949-1950 var der 230 studerende.

I 1950 besluttede det kommunistiske stat at fakultetet skulle opdeles i to skoler: Den Hus Teologisk Fakultet for studerende fra den tjekkoslovakiske hussittiske Kirke og Comenius protestantiske teologiske Fakultet for studerende fra den evangeliske kirke af tjekkiske Brødre og de mindre kirker. Under kommunisterne oplevet Comenius Fakultet mange vanskeligheder, og antallet af elever faldet til under 100. For de fleste af 1950'erne og 1960'erne var dekan den førende tjekkiske protestantiske teolog Josef Lukl Hromádka. Efter faldet af det kommunistiske regime i 1989, nye muligheder åbnet for Comenius Fakultet. Der var en enorm stigning i antallet af studerende. I 1990 blev Comenius Fakultet indarbejdet i Charles University og omdøbt den protestantiske teologiske Fakultet. I 1995 flyttede til større lokaler på dens nuværende site. I 2007-2008 havde fakultetet omkring 500 studerende og ca. 25 lærere.

Fakultetet Seal og dens Symbol

Tænk - Lov - Speak: Teologi som Salt

Nogle overvejelser om emblem fakultetets Pavel Filipi Når Prag protestantiske teologiske Fakultet blev etableret i 1919, blev dets grundlæggere konfronteret med en lille opgave, foruden mange flere store dem: hvordan til at repræsentere symbolsk traditioner de bygger på og mål, de var der tager sigte på. De designet derfor en ny emblem, som stadig bruges i dag som forseglingen af ​​fakultetet.

Hvordan er dens symbolik skal forstås?

I centrum af en cirkulær design ser vi en kalk. Dette symboliserer klart nok forbindelsen med arv af tjekkiske reformation, især med hussiterlederen Reformationen, der genindførte modtagelse af kalken ved lægfolk ved fejringen af ​​Herrens nadver. I 1417 hele Teologiske Fakultet i Prag University opfordrede til altergang under begge former, idet den side af revolutionen og dermed risikere sin eksistens: inden for et år Rådet for Constance havde trukket sin licens til at undervise. Ved valget dette symbol, den nye fakultet vist, at det var forpligtet til kalken (med alt dette kan indebære), ligesom hussitterne havde været, og at det afviste enhver form for Klerikalisme, herunder teologisk Klerikalisme.

I den øverste halvdel af runden design kan vi læse de latinske ord: SAPERE, Agere, LOQUI, hvilket betyder på engelsk: tænke, handle, tale. Den historiske oprindelse af dette motto går tilbage til Jan Amos Komenský (Comenius), den sidste biskop i den gamle Unity of Brethren. Valget af disse vilkår og den måde, de er knyttet sammen kan forstås uden nogen yderligere forklaring. Den teologi den nye fakultetet ønsker at dyrke bør være lærd, der kræver en streng intellektuel disciplin; det skal være praktisk, der fører videre til handling; og endelig skal den være baseret på dialog, afviser alle andre muligheder for at sætte hele sandheden bortset fra Word. Den rækkefølge, hvori udtrykkene er placeret er måske overraskende, med "tale" på tredjepladsen, danner klimaks motto. Men denne overraskelse forsvinder, når vi husker den enorme betydning, den tjekkiske reformationen knyttet til frihed Guds ord. Frit forkynde befriende Ord er i sig selv "den frieste af foranstaltninger" (actus liberimus omnium) og er i stand til at befri kristendommen fra dens babyloniske fangenskab. Igen og igen, selv i tider med den største undertrykkelse, har tjekkiske protestantiske kristne oplevet, at "Guds ord er ikke lænket" (2 Tim. 2: 9), og at tværtimod det skaber et rum for ytringsfriheden rundt om sig selv. I forlængelse af denne erfaring og tradition, Fakultetets grundlæggerne forpligtet sig til at etablere fakultetet som et tilflugtssted for ytringsfriheden, rodfæstet i frihed Guds ord.

I den centrale del af emblemet, til venstre og højre for kalk, er en gåde i form af to henvisninger til Skriften - Tredje Mosebog 02:13 og Mark 09:49. I begge passager ordet "salt" (Latin SAL) findes. Forbindelsen mellem motto og Skriften citater bliver klart, når vi indser, at de første bogstaver i de tre ord i mottoet (Sapere, Agere, Loqui) tilsammen danner det latinske ord SAL.

Men hvad har teologi og en teologisk fakultet at gøre med salt? Hvad førte vores forgængere, der valgte udformningen af ​​emblemet for at vælge disse to passager blandt de mange steder i Bibelen, hvor saltet er nævnt? I dag kan vi kun gætte på eksegese, de havde i tankerne. Vi kan dog være rimelig sikker på, at den version af citatet fra Mark, at de havde foran dem var en, der ikke måske bekræftes af de originale manuskripter, men findes ofte i reformerte oversættelser af Bibelen. Ifølge denne version, Jesu ord var: "Hver Offer skal saltes med salt." Vi er ramt af det faktum, at i begge passager ordet "salt" er tæt forbundet med begrebet hellige offer. Tredje Mosebog 02:13 påbyder: "Du skal sæson alle dine afgrødeofre med salt. Lad ikke saltet af Pagt din Gud ud af din korn tilbud. Tilsæt salt til alle dine tilbud. "Teologi som en reference til at ofre? Har grundlæggerne af fakultetet ønsker at understrege, at fakultetet bør fortsætte med at rette sin opmærksomhed til kernen af ​​det kristne budskab - Kristi offer på korset? Kan være. Men måske de havde noget andet i tankerne, da de designede emblem. For i begge citater salt omtales som en yderligere bestanddel, der bliver opløst og dispergeret i hele hellige offer. Og denne selv-opløsning og selv-spredning er en af ​​de grundlæggende funktioner i teologi. Ved at sætte spørgsmålstegn sine egne instinkter selvopretholdelse forpligter hele sin tankegang, der handler og taler til gavn for både kristne og borgerlige samfund, advarer og beskytter dem mod korruption egoisme, og opfordrer dem til at tjene uselvisk dem, der anses for at være af mindst betydning i denne verden. På denne måde teologi kan yde sit bidrag til at sikre, at den menneskelige familie ikke mister dimensionen af ​​selvfornægtelse og frivillige afkald, uden hvilken hverken et liv med menneskelig værdighed eller fredelig sameksistens er mulig.

Programmer undervist i:
  • Engelsk
  • Tjekkisk

Denne skole tilbyder også:

PhD

Charles University Protestant Theological Faculty

Formålet med ph.d.-studier inden for bibelsk teologi er, at eleverne på den sædvanlige måde for avancerede studier dyrker deres evne til at tænke teologisk og uddybe dere ... [+]

Formålet med ph.d.-studier inden for bibelsk teologi er, at eleverne på den sædvanlige måde for avancerede studier dyrker deres evne til at tænke teologisk og uddybe deres viden i de relevante bibliske teologiske discipliner på ekspertniveau.

Feltet dækker alle aspekter af den specialiserede undersøgelse af Bibelen, såsom teologiske, litterære og historiske faktorer. Undersøgelser fokuserer på enten Det Gamle Testamente eller Det Nye Testamente felt. De omfatter undersøgelsen af bibelske tekster i deres relevans for religiøse og kulturelle traditioner. Afhængigt af det specifikke afhandlingsprojekt kan undersøgelser omhandle tekstlige, sproglige, litterære, litterære historiske, historiografiske, religiøse eller kulturelle spørgsmål. Normalt skal de også stille spørgsmål om teologisk profil eller overordnet vidnesbyrd om skriften i forhold til relevante teologiske spørgsmål og også beskæftige sig med forståelse, kommunikation og fortolkning. Arbejdsområdet for bibelske studier indbefatter også de relaterede fagdiscipliner - for eksempel de gamle og klassiske sprogs filosofi, den antikke nabos litteratur og de vigtigste kulturer i antikken, religionsfænomenerne og undersøgelsen af religionerne i antikken, arkæologi og historiografi i de relevante regioner - og også en refleksion på metoder i det bibelske felt, hermeneutiske spørgsmål og historien om bibelsk forskning og dens aktuelle tendenser. Undersøgelser er forbundet med en passende grad med andre teologiske felter, og ligesom andre teologiske grene har en tværfaglig dimension.... [-]

Tjekkiet Prague
Oktober 2019
Engelsk,Tysk
Fuldtid
4 år
på universitet
Online og campus kombineret
Læs mere på dansk
Charles University Protestant Theological Faculty

Formålet med ph.d.-studier inden for den historiske og systematiske teologi er, at de på den sædvanlige måde for avancerede studier dyrker deres evne til at tænke teologi ... [+]

Formålet med ph.d.-studier inden for den historiske og systematiske teologi er, at de på den sædvanlige måde for avancerede studier dyrker deres evne til at tænke teologisk og uddybe deres viden om den teologiske tradition i sine historiske og systematiske dimensioner på en ekspert niveau. Eleverne lærer at kritisk analysere og reflektere over de opnåede viden og metoder, der anvendes inden for deres område og at fortolke dem både i deres egne specifikke sammenhænge og i de tværfaglige rammer for moderne videnskabelig viden. Afhængigt af emnet for deres afhandlingsprojekt er deres studier fokuseret på et specifikt specialiseret felt af historisk eller systematisk teologi (fx kirkehistorie, dogmes historie, systematisk teologi eller dogmatik), men samtidig bevarer de passende synsvidde og tværfaglig orientering, der vedrører alle teologiske grene.... [-]

Tjekkiet Prague
Oktober 2019
Engelsk,Tysk
Fuldtid
4 år
på universitet
Online og campus kombineret
Læs mere på dansk
Charles University Protestant Theological Faculty

Formålet med ph.d.-studier inden for praktisk og økumenisk teologi og teologisk etik er, at eleverne på den sædvanlige måde for avancerede studier dyrker deres evne til a ... [+]

Formålet med ph.d.-studier inden for praktisk og økumenisk teologi og teologisk etik er, at eleverne på den sædvanlige måde for avancerede studier dyrker deres evne til at tænke teologisk og fordybe deres viden om den teologiske tradition i dens økumeniske, praktiske, og etiske dimensioner på ekspertniveau. Eleverne lærer at kritisk analysere og reflektere over de opnåede viden og metoder, der anvendes inden for deres område og at fortolke dem både i deres egne specifikke sammenhænge og i de tværfaglige rammer for moderne videnskabelig viden. Afhængigt af deres dissertationsprojekt er deres studier fokuseret på den relevante specialisering inden for økumenisk eller praktisk teologi (for eksempel homiletik, kateketik, poimenik, praktisk ekklesiologi, hymnologi eller missiologi) eller på teologisk etik eller kristen socialt arbejde (diakonier). Samtidig opretholder de dog den passende synsvidde og tværfaglige orientering, der vedrører alle teologiske grene.... [-]

Tjekkiet Prague
Oktober 2019
Engelsk,Tysk
Fuldtid
4 år
på universitet
Online og campus kombineret
Læs mere på dansk
Charles University Protestant Theological Faculty

Formålet med ph.d.-studier inden for religionsfilosofi er, at eleverne på den sædvanlige måde for avancerede studier dyrker deres evne til at undersøge, ved hjælp af filo ... [+]

Formålet med ph.d.-studier inden for religionsfilosofi er, at eleverne på den sædvanlige måde for avancerede studier dyrker deres evne til at undersøge, ved hjælp af filosofiske redskaber og tilgange, religiøse fænomener og spørgsmål vedrørende den religiøse dimension af den menneskelige kultur, herunder teologisk tankegang og dens traditioner. Eleverne lærer at reflektere kritisk på disse tilgange og deres resultater og at fortolke dem både i deres specifikke sammenhæng og inden for rammerne af den nuværende akademiske viden. I direkte forbindelse med dets tværfaglige karakter udvikler dette studieprogram de færdigheder, der er nødvendige for at analysere komplekse problemstillinger, og eleverne lærer at kombinere forskellige fagperspektiver og diskurser ved evaluering af specifikke fund og test hypoteser, samtidig med at man sikrer, at de anvendte metoder er passende , tænkning er præcis, og komplekse eller kontroversielle problemer udtrykkes tydeligt. Studiet fører ikke kun til erhvervelse af ekspertviden og færdigheder, men udvikler også evnen til at forstå synspunkter, begreber, undervisning og teorier, der ikke er traditionelle eller adskiller sig fra ens egen, dyrker argumentative tilgang til kritisk debat og fordyber de evne til at evaluere sig selv og at formulere sin egen mening eller stilling.... [-]

Tjekkiet Prague
Oktober 2019
Engelsk,Tysk
Fuldtid
4 år
på universitet
Online og campus kombineret
Læs mere på dansk

Charles University in Prague