Keystone logo
University of Latvia

University of Latvia

University of Latvia

Introduktion

Om

Universitetet i Letland blev grundlagt i 1919 og er i øjeblikket, med sine mere end 15 000 studerende, 5 fakulteter og over 20 forskningsinstitutter og uafhængige studiecentre, et af de største omfattende og førende forskningsuniversiteter i Baltikum. Universitetet tilbyder mere end 130 statsakkrediterede akademiske og professionelle uddannelser.

På universitetet i Letland udføres forskning i over 50 forskningsområder, som repræsenterer fire hovedområder: humaniora, naturvidenskab og samfundsvidenskab. Universitetet i Letland lægger stor vægt på udviklingen af ​​internationalt samarbejde.

Universitetet i Letland lægger stor vægt på udviklingen af ​​internationalt samarbejde for at fremme sin identitet internationalt og for at styrke universitetets omdømme på verdensplan. Til dato har Letlands Universitet underskrevet 136 bilaterale aftaler på verdensplan og mere end 700 aftaler med 368 institutioner i 32 europæiske lande inden for ERASMUS+-programmet. Både indgående og udgående udvekslingsstuderende bruger en af ​​de tilgængelige studentermobilitetsaftaler: ERASMUS+, ERASMUS MUNDUS (Aurora, AESOP, LEADER), CAMPUS EUROPAE, ISEP, bilaterale aftaler og aftaler mellem lande.

QS World University Ranking

I år er University of Latvia (UL) blevet rangeret blandt 4% topuniversiteter i verden inden for QS World University Rankings, og indtager nu en 801.-850. plads. Inden for QS WUR Ranking By Subject rangeret 401.-450. plads.

Kvalitetsstyring ved Letlands Universitet

På grund af det faktum, at alle har en forskellig forståelse af kvalitetsfaget, er der gennem tiden opstået forskellige definitioner af dette begreb. Disse definitioner dækker forskellige områder – fra kvaliteten af produkter til organisationsledelse. Inden for rammerne af EU's Phare Multi-Country Program's in Higher Education-projektet "Quality Assurance in Higher Education", blev kvalitetssikringsmanualen for videregående uddannelser udgivet. Forfattere af manualen tilbyder få kvalitetsopfattelser, som er mest relevante for videregående uddannelser, nemlig:

1) Kvalitet som ekspertise – konceptions mål er at stræbe efter at være den bedste.

2) Kvalitet som "fitness to purpose" - kvalitet af noget til et bestemt formål.

3) Kvalitet som transformation – mens de studerendes mål og synspunkter ændrer sig, er universitetet i stand til at variere med dem og nå deres behov, altså tilpasse sig.

4) Kvalitet som tærskel - universitetet sætter visse normer og kriterier. Enhver enhed, der når eller overgår disse normer og kriterier, anses for at være af kvalitet.

5) Kvalitet som minimumsstandarder - en bred definition af ønsket viden, færdigheder og holdninger hos kandidater.

6) Kvalitet som forbedring – universitetet skal løbende forbedres.

For at sikre kvalitet på alle niveauer i organisationen bør universitetet etablere passende kvalitetsstyringssystem.

Prioriteten for kvalitetssikring i videregående uddannelser er fastlagt både af europæisk lovgivning og praksis ( Bergen-kommuniké - Standarder og retningslinjer for kvalitetssikring i det europæiske område for videregående uddannelse) og af lettisk statslovgivning. Disse dokumenter understreger nødvendigheden af implementering af internt kvalitetssikringssystem på universiteterne.

Kvalitetsstyring og revisionsafdeling er ansvarlig for udvikling og implementering af kvalitetssikringssystem i UL.

Placeringer

  • Riga

    Raiņa bulvāris 19, , Riga

Spørgsmål